Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, November 24, 2009

Singgah sebentar nengok air Sungei Pahang ..

Salam...

Petang tadi kome singgah makan chay kua tew kat kedai makan Gobang Court bersebelahan Esso Temerloh sambil hala balik ke Purun.

Selepas te, teringin pulok nok nengok ke gone gayanya air sungei pahang sekarang ni, toh ke doh melempoh ke tebing.

Jadinya, pegilah kome menjenguk kat jambatan lama Temerloh , nengokkan air sungei yg koi rasa ada potensi nak bohnya kat Temerloh dan kwsan sekitarnya.

Semasa lalu balik hala ke Triang tadi pun, koi tengok kat kawasan Belenggu yg selalu banjir te, dah dipasang kayu pancang ngukur banjir. Ande te pulak kawasan2 tertentu, paras air sungei yg dah sama paras dengan tebing .

Kata koi, popalih gini.....menkala ujan sari dua lagi, harus tok lepas ke Temerloh.

Satu lagi, kala nok tengok sangkor2 ikan kat sungei pahang ni, masa nilah boleh nampok sangkar berderet2 dari jalan besar....banyak weh rupanya sangkor2 ikan patin dan talapia ni kat sepanjang jalan dari Temerloh ke Triang tu....

Rasa koi, para2 penternak ikan te bapok le risaunya nengok ke paras sungei yg semakin besor te....apa ke tidoknya, mengkala sangkar sampai atas jalan besor, tak ke maru jadinya....
Nok2 pulok ikan te tak sempat dijual, lagilah haru maru jadinya....


Koi malas nak tulis2 panjang.....mengkala tak caye, tengok la sendiri gambo kat bawah ni hah....







Yg koi gecor sangatnya, nengok ke jaring yg toh sape2 tu tahan kat tebing tu....geram betoi koi ...
yg nampok tong warna biru terapung tu....itulah pelampung kat jaring ....
Menkala tok dan nok nengok ke air sungei pahang ni.....tengok jelah video yg koi tangkap ni..

Begitulah adenya....


9 comments:

Maza said...

Jangan la banjir, kawan nok baliiiikkk.....

YASSIN said...

Mekala hujan derulu neh sari dua lagi tak padelah harus boh laa aok me bawah nun...

INTAN RH said...

Cikgu, len kali mkn kue teaw kat ctu, jgn lupa ajak koi..

endiem said...

hari dah mula cerah..taknye ader banjir kot.

relevan said...

Jembatan lama te yak cikgu?..ramai orang mancing kala air surut nanti..

Webmaster@Echam said...

Aok tak melabuhkan jaring ke cikgu????

kakcikseroja said...

Agak2nya la kan.. berani tak cikgu berenang kat sungai tu?? :)

cemomoi said...

2007 koi tak dapat balik raya aji, jangan buat pase le weh tok balik raya tahun ni ate gone nok buat korban gini

Cikgu Jang .. said...

maza- awok toksoh bimbang, cuaca mula panas dah ni
yasin- betoi sgt kate awok te
intan- takde hei , nanti menkala koi singgoh sana lagi
endem- mintak2 gitu le
relevan- kadang2 je
echam- koi labuh kt purun je
kakcik- popalih....mengkala lepas berenang, boleh wakil malaysia..
cemomoi- apa kata awok balik awal sikit...sebelum banjir ter..