Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, November 10, 2009

Motor kesayangan koi...

Salam...

Rata2 ramai orang ande moto sendiri, tak kira kapcai ke moto class ke, yamaha, honda, suzuki, kris ke...dan macam2lah jenisnya.

Koi ande le sebijik macam dalam gambor ter...tulah moto kesayangan koi. Kone koi pegi kat Purun ni moto tulah sokmo koi bawok.. bior le buruk rupenya, tapi besor jasanya kat koi...

Tak kiralah.. pegi ngajor ke , pegi kebun ke, ronda2 bawak anak koi 3 org ter, pegi melepak ke, pegi mencari ikan ...tu motor yg jadi tunggangan koi setakat ni..

Seingat koi dekat 10 tahun dah koi pakai moto tu, tak ande lah ragamnya. Start aje jalan...mudoh amat. Kalau bab tayar pancit tu, sokmo kena...sebabnya kerap sangat redah jalan yg bukan hok nya.

Kekadang habis koi redoh kebun kebun sawit koi ter...kekadang sampai 2 guni baja beratnya 100 kg pun semacam koi bawak, kekadang sampai 5 pokok anak sawit koi bawak sekali gus.......kekadang sian kat motor tu...

Tapi gonekan....pada koi pikul pakai bahu, baik koi bawak dengan moto. Mengkala rosok...koi antar kedai pomen, habis cerite..

Itulah serba sedikit pasal salah satu herta kesayangan yg koi ade...

Tapi mengkala koi ande duit lebih , nok sangat beli sebijik lagi.. hok ade tu, bolehlah koi khususkan utk aktiviti outdoor aje....

Tapi gonekan.....berangan ajelah dulu.....

7 comments:

al-mankaraqi said...

salam cekgu,

moto awok nih kategori kuat jugek yak.

macam koi orang bujang nih................moto walarpon buruk, kira jadi bini jugeklar ........... dberjager molek bagi idup sokmo bawok kulu kilir............hehehehe

mazru said...

motor jenis honda mmg tahan lasok...berbaloi ngat kala gune dikampung macam kite ni,koi ander gek honda wave sebijik,dekat 4 bulan tak tuko minyak itam pun xde helnye..

molek la aok te,ander rezki sok beli lori pulok cikgu,,

YASSIN said...

Kawan ande juge sebutir keknya lagi lama pada aok...honda 70 ter bukan hok pala bulat keknya 4 segi mmg berjase ngat itu motor kawan.. ke mane aje kawan gi dia mesti ada...(mekala dekatlah) lebih membawak dia drp bini...hehehe.

relevan said...

Ada org kata kawan tak boleh naik moto kapcai ni..patoh absober..kwn try juge ok jer..siap buat wekang dan whellie lagi..moh cikgu kita test power jln sawit nanti..

Webmaster@Echam said...

Cikgu Jang,
Lawo sport rim moto aok...

abu muaz said...

janganlah kau jual ......

Cikgu Jang .. said...

salam rodong2....

moto yg buruk dan lama telah yg kita sayang sngt...megkala ande org nak beli moto koi 2 ribu pun, koi tok jual....