Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, November 21, 2009

Indahnya masyarakat KL hari ni...



Salam....

Jika anda bercuti ke KL, maka anda akan terjumpalah keindahan terbaru masyarakat KL hari ni...

1. Senario di gerai-gerai makan
" Sila duduk ya pak, mau makan apa ya...nasi goreng ada, mee goreng ada, macam-macam makanan panas ada pak...

Ulasan : Para peniaga di gerai2 makanan dimonopoli oleh indon. Geli geleman koi nak makan sebab ke tengok gayanya diaorang ni niaga langsung tak pentingkan kebersihan...Biasalah cari untung punya pasal. Nak dibandingkan dengan orang kite yg masak, jauh lebih sedap..

2. Senario di kedai2 menjual barangan hiasan.
" Ini harga situ juga tulis, kasi tengok sana punya tandalah...mahal jugak tarak...kasi satu angkat kurang lebih bayar jugak..

Ulasan : Pembantu2 di kedai2 tersebut dimonopoli golongan Banglades. lain yg ditanya, lain yg dijawab. Bila ditanya lebih sikit, tah apa2 dijawabnnya.. Silap2 harga kat rak barang lain, bila nak bayar kat kaunter lain pulak harganya....kat situpun bangla juga yg jaga kaunter...

3. - Senario di kawasan2 kepentingan awam
" itu tempat sana jugak pegi, sana jugak belok, sana juga jumpa......oooo....itu tempat ...saya jugak tarak tahu...baru jugak sini kerja...

Ulasan : Pak guard dan tukang2 sapu di lokasi kepentingan awam dimonopoli oleh warga Nepal. Muka hemsem, tapi cakap ........dengan kita2 jadi pening...


4. Senario sewaktu makan
" Enci, tisu beli jugak.....kasih sedekah .....

Ulasan : Sewaktu sedang makan-makan , tiba2 datang peminta sedekah menjual tisu. bila diamati betul2, golongan tersebut di kalangan warga Miyanmar ...nengok ke mukanya popalih sedihnya. Pakaian usah ceritelah.....pengemis katakan...

5. Senario sewaktu menunggu LRT
" Encikkk.....bole kasi satu ringgit sama saya itu tiket LRT juga mau beli....

Ulasan: Tiba2 datang warga India mintak duit kononnya nak buat tambang naik LRT. Entah ye atau tidak, tidak dapat dipastikan...Tapi..realitinya memang mintak duit dari kite....pada hal, duit tu nak beli benda mabuk gamoknya....

***************************************************
Rumusan keseluruhan :
Itu merupakan sebahagian drpd senario warga asing yg semakin hari semakin ramai di ibu kota sekarang ni....Apa yg dibimbangkan, warga2 asing ni lama kelamaan akan merebak pulak ke bandar2 lain.

Inilah menunjukkan betapa sibuknya pemimpin kita, hinggakan masalah begini masih lagi dianggap masalah yg sedei-medei.....

Nanti, apabila ditanya kepada murid2 mengenai masyarakat majmuk, tidak hairanlah ada yg menjawab bangsa indon, Banglades, Miyanmar, Pakistan, India, Cina dan lain2 berdasarkan pengalaman dan pemerhatian mereka.....

Sekian....

6 comments:

Redz da Tsar said...

Terbaik la... hehe... Kat Jerantut pun dah penuh dengan Bangla kerja somil..

AzMas said...

betol ler tu... ada tempat yang lemas btol nak jejak.. kat kotaraya dah lama jadi negara indon..penuh ngan org dia jek.

YASSIN said...

Kawan naik tak reti doh bender gini mmg kat kolompo bapok byknya.. keknya bandor kawan nei pon dah penuh dgn puak gini...agok kawan org diatas nun suke benor nengok puak ini berlabok dinegara kita nei. sakit ngat nak suruh balik dan ambit tindakan...maru laa..

Cikgu Jang .. said...

koi ingat org indon kat malaysia ni dah mencecah 2 juta kot. mana pegi, mesti ande puak ni....menyampah koi negoknya...

JOHN DOE said...

senario ini sebenarnya amat membimbangkan, keselamatn warga malaysia tdk lg terjamin walaupun di tanah air sendiri. sy ypernah berkunjungg ke ibu negara, ke KLCC waktu cuti umum...keluhan sy...adakah ini ibu negara malaysia atau pun sy sekarang berada di jakarta?...

relevan said...

Kat Jerantut Myanmar pun ada..