Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, December 30, 2012

Penamat yg kurang memberangsangkan

Salam... 

Mulanya nak pegi paya besor kat Pejing keknyer dapat berite, ikan dah mula kurang disebabkan air paya yg besor menyebabkan serate ikan pegi.

Pakat punye pakat, bergerak ke Paya Tin yg berhampiran dengan penempatan orang Asli berhampiran kampung Kertau yg mana kawasan situ memang terkenal dengan spesis laih tatkala air mula surut.

Sesampai je tengok air...popalih.........melaut luasnya. mulalah berangan yg ikan pasti banyok sebab ramei  yg mengilat berhampiran empang di situ.

Tapi, siapa tahu rezeki Allah TA... kita hanya berusaha, Allah TA jua yg menentukan. 






Kali kedua bergerak menaiki Hilux baru dibeli...kali pertama pegi Tasek Bera baru2 nih.




Kalo Jeep Cherokee dulu, senang sikit angkut fiber, boleh bubuh atas atap je..ni sebab carry takde, kena usung jugak le dalam takung tu.





Tengok ke air paya tu, memang merioh nahan jaring...bapok le banyok tempat yg sesuai hingga tak terase ke letihnya menahan sebab rase seronok serta harapan yang menggunung nak makan baung. Tambahan pula dengan hampir 20 utas jaring pelbagai saiz, mulalah kome berangan nak makan baung masak tempoyak malam tu nanti.



Spt biasa, bile pegi je, memang siap berkhemah.....masak nasi. Tapi nak selesa kenalah ade campbag baru lena tidur. Kalo tak banyok sgt gangguannya terutama makhluk halus yg merayap kat tanah tu....bapok le sakitnya bile kena gigit.



Inilah hasil selama sehari nahan jaring....dapat le barang sekilo dua bawak balik sorang2..Tapi ikan sungei Pahang langsung takde, yg banyok ikan paye je...mungkin sebab pegi Paya Tin, gamoknye ikan paya jelah yang mengena.

Tahun 2012 dah berakhir, tahun 2013 tak tahu ke gone gayanye pulok...namun, minat mengatasi segalanya...nanti boleh buka buku baru...hanya lokasi  je yg lama....

Sekian...

Wednesday, December 19, 2012

Standart VIP cari ikan.

Salam....Dulu penah pegi dapat sekor kelisa, jadi semalam kome pegi lagi dengan harapan mendapat tapoh sebesor talam. 
Keknyer......rezeki hanya baung dengan ikan lampam je...itupun dah memadai dengan 4 utas jaring kasor.
Tapi kali  nih, kome ibarat vip cari ikan sebab sewa chelet dan bot sekali.


Apa kisah dengan bayaran, janji hati puas dan seronok melayan percutian sambil mencari ikan..


 Malam tu, pekena nasi dgn sayur nangka, kari kambing, ikan potok pekasam dan lampam segar...
 ikan kalo baru dapat, memang sedak...
 Pagi tadi, siap sedia nak tengok jaring  yg dipasang ptg semalamnya.

 Jaring mula2 dah kena seko baung baya2 lengan dewasa

 Ingatkan seko, rupanya ade adik dier sangkut sekali.

Ingatkan banyok le ngena, rupa2nya 4 ekor je dapat...Alhamdulillah, rezeki jugak tu...

Tengok le, kalo ade mase lagi.....mungkin aroh lain pulok tempat nak menjaring...

sekian...

Saturday, November 24, 2012

Jeep Cherokee untuk dijual di daerah Bera, Pahang ..

Salam...
Harga ditawarkan RM12000 sahaja. Tahun buatan 1996 dan regester tahun 1997. Menggunakan Patrol dan gear manual. 

Enjin masih dalam keadaan baik. Jarang berlaku kerosakan. Namun alat ganti juga mudah didapati disekitar Lembah Kelang.

Kalau berminat hubungi Saya di talian 0139880129. Harga boleh dirundingkan lagi.









Saturday, November 17, 2012

Terbaik di PKT 4 Pejing

Salam....
Sekian lama x update blog ni, tetiba rase nak nulis pulak apabile dpt hasil lumayan semasa menjaring di paya besar Pkt 4 LKPP Pejing semalam dan pulang pagi tadi.

Mulanya koi pesan kat rodong yg keja mandur di sana,  kalo air sungai Pahang naik di itu, helo2 lah kome di sini dan pagi Rabu, ande rodong tr nelipon beritahu air dah mula nakmasuk keknyer x berape besor lagi.
kalo air pahang masuk paye tu, secara x langsung ikan berjenama turut serta masuk sekali.

Nak dijadikan cerite, berangkatlah kome berlima ke sana dan kelazimannya bermalam untuk merealisasikan habit menjaring tatkala air dah mula besar.

Namun sesampai di situ, jaga pos kawalan beritahu, air pahang x masuk lagi....setakat nak makan ikan biase2 tu bolehlah, keknya kalo nak ikan berjenama, payahlah sikit...

Disebabkan dah sampei, teruskan jugaklah walaupun terase sedikit keralatan pasal air sungai pahang yang kelihatan sebak tetapi belum menerjah masuk ke paya situ.

Alhamdulillah.........siapa sangka, rezeki Allah TA.....

Antara terbaik selama kegiatan kome di situ...............


 Macm biasa ..........camping...

 Dua buah kenderaan yg sinonim kelo ke situ...

 Air besar keknya belum menepati kehendak sebenar.



 Nelayan part time yg kerinduan menaiki fiber main air...

 Ikan tapah yg tak disangka2 tersangkut...


 Juga baung gred A



 Inilah hasilnya ....merioh semeriohnya...

 Siapa sangka 2 ekor patin sungei pahang tetiba sangkut di jaring...


 Tibalah masenya pulang...

Seperti biasa fasa terakhir....agihan rezekipun dimulakan...


Insyaalah.........jaga di pos kawalan situ rupa2nya budak Purun baru kerja situ...siap pesan lagi, kalo air pahang mula masuk, dia akan contact kome ....Ini merupakan perkhabaran gembira buat kome yg sentiasa mengintai peluang memburu hidupan sungei di situ...

Wassalam....

Thursday, August 2, 2012

Dia ingat kita main2...

Salam....
Di sekolah koi te, 3 orang murid tu popalih, bapok le degilnye. sehingga cikgu2 yg ngajar kelas tu sume melahirkan rase kecewa dgn sikap 3 orang murid tersebut.

Kalo setakat denda berbentuk fizikal mahupun metal, rasenye dah berbakul2 koi hadiahkan keknyer takmboh jugak berubohnyer.

Hari ni, tercatat satu sejarah, 3 org budok ter dibawok dek polis pegi balai dan sumbat dalam lokap. 

Rentetan daripada satu kes bergaduh yg dilakukannyer 2 bulan lepas, koi ambil pendekatan dengan menelipon polis minta bagi warning dalam telepon kpd budok degil nih. 

Sampai ngalir air mate le, takutnya bebudok nih apabila direct polis warning dalam telepon. Kate dek polis tu lagi, buat saloh lagi, die tak akan teragak2 ambik bawa balai.

Nak dijadikan cerite, hari semalam waktu balik, 3 melaun nih pegi selongkar bilik PPSMI yg menempatkan beberapa hamper di situ.

Pastu dimakannya makanan tu dan disepah2kan bilik tu. 

Dan pade hari nih..kantoi....taknak ngaku pulok tu.......his his, tapi setelah didesak dan beberapa bukti ditunjukkan, akhirnya mengaku jugok...

Ape nak dikabo,...

Apabile koi sampei je kat bilik guru tu tadi, dapat le sorang sedas dua, upah buat keje bodoh gitu...

Tak puas hati punye pasei, koi telepon lagi polis dan minta datang sekolah supaya dapat buktikan yang penjajian dengan polis dulu tu bukan main2.

Dan tepat jam 2 petang tadi, berangkatlah 3 orang melaun tu ke balai polis dan merase le duduk dalam lokap sehingga jam 4.30 petang tadi.

Lepas nih, kalo buat lagi kesalahan yang dikira besar, pihak sekolah dan pihak polis tak akan berkompromi lagi nak bagi muka. 

Bior le cara "Gertak" ni menjadi satu igauan buat 3 orang tu supaya tidak mengulang lagi perbuatan tak senonoh di sekolah ni..

Sekian...

Wednesday, August 1, 2012

Keknye bisu, tapi boleh bercakak..

Salam...

Kisohnya dari topik ke topik berborok kosong hingge le menyentuh pasei orang tak siuman, gile, pasei panjang tangan dan melalut tah ape2...

Sorang demi sorang nak bercerite pengalaman masing2...hinggalah pada sorang pakcik tu....

" Kawan,.. mase kuar dari Maybank triang ter, disape dek orang bisu"....permulaan ayat yang membuatkan org lain terhenti seketika.

"Orang bisu ter cakap kat kawan" tambahnya lagi    ,.... 

hallo kawan ini  nombo baik punyer....kasi saye dua ringgit saya bagi ini nombor"....

Takdan habis cakap.....rodong lain pun pintas....

Aok jangan nok nipu Mail.....mana ade orang bisu boleh cakak.....sambil diiringi ketawa kome2 yang ade kat situ....

Kot ye nok nipupun, patut2 le...tambahnya lagi...

Dan malam tu koi rase malam paling lawak apabile ade sorang insan buat lawak yg betul2 lawak....

hehehe..

Sekian...


Monday, July 16, 2012

Papan tanda menuju Shah Homestay di Temerloh Pahang

Salam...

Hari ni siap sudah fasa terakhir iaitu memacak papan tanda di hadapan simpang menuju Taman Jaya 6. 

Dengan itu juga papan tanda hadapan rumahpun siap dipasang dan tiada masalah jika ada yg berminat nak menginap di situ.
Ni kalo arah dari Temerloh 

Dari arah Maran 

Betul2 hadapan homestay


Pandangan keseluruhan hadapan homestay.

Untuk melihat kemudahan yang disediakan silalah klik url di bawah:


Buat rodong2 yang ada niat nak mencari homestay di kawasan situ, helo2 le ke koi...boleh tolong2 rodong yak...Ce gone?...

sekian...

Sunday, July 15, 2012

Rezeki durian.

Salam...
Pagi tadi berkesempatan pegi ziarah kebun durian kat ladang felda mak mertua yg ada le sikit pokok durian yg ditanam di situ.
Alhamdulillah, ingatkan tak banyok buah yg gugur. Himpun punye himpun...popalih.....senget jeep koi ter membawoknyer...

Memang tahun ni, tahun durian le ....biase2 tak le banyok sgt buohnyer, keknyer kali  nih, sampei tupaipun tak termakan banyoknyer...

Harap2 biar le pokok ter berbuoh cam gitu tiap2 tahun...




 Setiap batang, macam pokok balak...patut le buohnyer banyok. 


 Merioh weh ngutip nyer...

 Bukti yg koi sendiri pegi ngutip...

 Ni kalo juei, ratus dah duitnyer...



Siap berkhelah lagi...

Merioh...merioh....

Kalo sesiapa berminat nak beli durian kampung, boleh le contac koi, hargenyer jauh lebih murah dari pekan sari punyer...

Sekian...