Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, May 4, 2010

pulas jangan tak pulas...

Salam...

Sekolah koi ade 3 orang pengawal keselamatan atau nama glamornye 'Jaga'.

Pagi tadi semasa sedang melepak kat bilik gerakan 2 ( nama tempat lepak di bawah pokok tempat parking kete), koi terpandang satu alat pelik yang belum penah koi jumpe.

Rupa2nye itulah sejenis alat yg digembar-gemburkan nak digunakan oleh setiap jaga bagi membuktikan yg deme ni buat keje meronda.

Nama alat tu, koi lupe dah kebendenye. Tadi ade rodong koi beritahu, tapi bile dah malam nih, jadi lupa pulak.

Cukup le koi katekan yg alat tu sejenis jam kawalan yang mana perlu dibawa ketika rondaan dibuat.

Untuk membuktikan rondaan dibuat, pihak syarikat kawalan keselamatan tu menyediakan 3 kunci yg diletakkan di lokasi2 tertentu.

Apabile kunci tu dipulas kat dalam jam tu, secara autonye, jam tu akan merekodkan waktu dan tarikh kunci tu dimasukkan.

Menurut kate rodong koi tu, waktu siang, kene ronda 2 jam sekali dan pade waktu malam, rondaan dibuat setiap satu jam.

Tujuan yg dibuat memang le baik bagi tujuan keselamatan tetapi bagi jaga yg suke mengelat atau ngulor tu......letih le jawabnyer....

Apa yg dapat koi katekan bab alat ni............terime ajelah dengan ikhlas hati sebab kite keje dengan orang dan bukannye dgn syarikat sendiri.....

Ni rodong koi yg keje siang. Nampok gayenye, alat tu teman paling akrab le sebab kene guna sokmo...
Dah tibe waktunye....kene le ronde...
Pulas, jangan tak pulas....nanti susoh weh...

Sekian.....

7 comments:

zulkbo said...

salam cikgu..
ha ha..gitu la gayanya
nak mengelak jaga dari tidor manjang
he he

akuanakpahang said...

Itulah bendernya kawan kerap nengok PK te bawok ke hulu ke hilir bender te..keknya kawan dok laa nanya apa gunanya bender tu...bagus ngat cikgu memberi tahu tamboh pengetahuan kawan. TQ

kelompen said...

salam tuan haji
memang ni la keperluan jaga ni, kira macam rekod kerja laa, tak dipulas mende ni mati...bermakna majikan bole track la dime nteh.., kena pulas sokmo...siang takpe, malam serun sikit laa kala tempat te jauh skit, ketnya tugas, nok gone kan, buat juga laa. selamat bertugas rodong2 guard seme, salam..

Mazru Majid said...

salam..

bagus jugek alat ni yek,baru ni la koi tau rupenya pengawal sekoloh kena ander alat gini pulok..

CekWa said...

nama dah jaga kenalah berjaga ya dak!..elok jugak alat ini untuk memastikan keje dijalankan dengan sempurna.

Che' Pit said...

satu mekanisme internal control yang mungkin akan berkesan.. buat masa ni lah.. takut2 pasni deme duk pikir mcm ne nak "tipu" alat tu hehe

pB said...

Kalau tanya jaga

dia kata


kena kunci jam