Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, November 11, 2009

Mengkala tak tahu, rajin2lah tanya....

Salam...

Sekarang ni rata2 kat sekolah rendah semua cikgu yg baru merupakan cikgu ijazah. Kalau kat sekolah koi te, banyak dah cikgu baru ni yg baru awal tahun ngajarnya.

Koi bukan nok sentuh pasal cikgu te di mana dia dapat ijazah atau macam mana dia belajor jadi cikgu. Tapi yang koi ande sedikit rase ralat dalam sanubari ni, pasal sikap segelintir cikgu2 baru ni yg bersikap acuh tak acuh dalam mengendalikan sesuatu tugasan.

Bagi koi le, bior setinggi mana ilmu dia belajor kat universiti tu, walaupun sampai tahap Pengajian Habis Dah ( PHD ) sekalipun, mengkala takde pengalaman, toksoh nak berlagak le...

Pengalaman merupakan paling penting. Sebab tulah kena rajin bertanya kat cikgu2 lama macamna nok uruskan sesuatu tugasan te.. Ni kalau diam aje, malas tanya orang lain, pastu berlagak pandai, banyaklah yg tak kena........mulalah orang lain bising...

Tak pasal2 kerja die cikgu lain kena buat......patut ke????

Hai..... entahlah.......


9 comments:

YASSIN said...

Supe laa kat opis kawan berkerje ter...gitu juge pe'elnya ...kawan keje doh berbelahan tahun juge.

Aidil Fadzil said...

Salam Cikgu Ujang:
tak kira apa pun title dia, cara penyampaian ilmu itu sangat penting. yang muda harus belajar dari yang berpengalaman. Kalu terus berlagak habuk pun tak dapat.

Redz da Tsar said...

sabo-sabo... asam garam keje gitu la... Yang mude segan ke yang tue, yang tue taknak memandai-mandai... Biase le... Orang mude biasenye nak jage air muke... Haha

Cikgu Jang .. said...

salam kembali..

koi setuju dgn pndapat awok ter ...ilmu yg paling baik adalah pengalaman...keknya mengkala takut nak timba pengalaman, payoh la jadinya...sampai bila2 pun takkan bertambah ilmu tu...ke gone ?

LIPISLADY said...

Salam weh, zaman dulu cikgu cuma habis sekoloh darjah nam aja, tapi meke tu banyok pengalaman, memang pengalaman tu penting......

mazru said...

salam cikgu,betui amat tu weh..penglaman mmg penting sgt2..ade ilmu seluas lautan tp xde pengalaman nak mencurohkannye pun maslah jugek..

abu muaz said...

Benar tuan .Pengalaman sangat mahal harganya.Inilah penyakit pegawai-pegawai muda kita sekarang ini. Sudahlah lembik .......

Webmaster@Echam said...

Pada koi org gitu koi cakap dia bodoh sombong.

Cikgu Jang .. said...

kah kah kah.....betul tu echam....koi nak tulis gitu jugak, takut org tu baca....kecik hati die....hehehe