Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, May 19, 2010

Ilmu jerat dan perangkap...

Salam....

Semalam dah mulenyer program perkhemahan Alam Sekitar Sekolah Rendah Daerah Bera kat Pusat Kokurikulum Bera..

Lebih kurang pukul 11 pagi lebih koi sampai kat situ bersama sorang rodong dari Purun nih..

Tengok kepada agihan tugas yg diberi, koi diletakkan kepada aktiviti ikatan & simpulan dan ilmu jerat.

Di samping aktiviti lain yang menguruskan kraf perkhemahan sereta taklimat memasang khemah.

Bab tali nih, sokmo le kene bile ade aktiviti perkhemahan nih, memang tokleh lari dah sebab tak ramei jurulatih yg mahir dalam ikatan dan simpulan nih...

Masalahnye hari keduanye iaitu hari ni, koi takde sebab sekolah koi buat sambutan hari guru. Sedangkan hari ini le semua aktiviti tersebut dijalankan. Begitu juga dengan tokey jerat, pun takde jugak hari nih...

Bincang punye bincang, bahagian jerat, takpe le, kome siapkan dulu dan bab tali, nasib baik ade sorang rodong jurulatih tu tahu sikit2 bab ikatan yg asas nih.

Lepas habis siapkan keje2 mane yg perlu, kome bertiga masuk le ke dalam belukor kat tepi tapak perkhemahan tu memasang dan menyiapkan jerat dan perangkap.

Dah siap, mudoh le keje jurulatih yg tinggal tu, cume bagi penerangan aje kat bebudak tu nanti.

Yang dalam belukar tu, sebab dah lama tok dikunjungi, berpestalah nyamuk kat dalam tu....jenuh lalu bertepis....sampai berbulu kat kaki ngisap darah kome. Rase koi kalo semalam tidur kat dalam tu...mboh kering daroh kome kene hisap gamoknye...

Maka, setelah hampir kat 2 jam campur pening kepala mengingatkan balik gone nak pasang pesawat kat perangkap kancil tu, siap jugak le dua jenis jerat dan satu perangkap kancil.

Hajatnye nok buat banyak2 bagi bebudok tahu ilmu jerat ni, tapi mengenangkan mase semakin suntuk dan dah tak tahan kene gigit dek nyamuk, kome buat 3 jenis je le yang mudah2.

Boleh sgt kome nak buat jerat belantik ke, jerat ranjau ke, jerat tupai ke, jerat tikus , monyet atau serkap ayam, tapi maklum le....tenaga cume 3 orang, badan pulak dah letih...tak jadi le nak buat banyak2....

Cume sekadar nak bagi ilmu, 3 contoh tupun dah memadai sebab kebanyakan konsep jerat ni sama je.....

Yang ni jerat burung, terutama spesis merbah yang payoh nak hinggap kat tanah. Kome siap umpan dengan buah betik lagi, kot2 ade mengena nanti.

Jerat biase koi buat mase kecik2 dulu. namanye jerat sembat. Biasanye dulu2 koi letak beras sebagai umpan sebab nak tangkap ayam...ni saje je letak umpan betik kat situ. Nak harapkan ayam hutan, mane mboh datang tempat orang riuh rendah kat situ...

Sorang rodong tengah memasang perangkap kancil yang kome buat dengan cara paling mudah . Cume susun je kayu dalam 13 batang, pas tu jalin kiri dan kanan sebelum bengkokkan dan letakkan 2 kayu penahan sebelah kiri dan kanan.

Koi ambik gambor suis atau pesawat jerat tu, sebab nanti kalo lama tok buat, puas ngingat balik ke gone gaya nak pasangnya...

Yang ni perangkap kancil dah siap dipasang ....biasanya orang guna daun maya sebagai umpan , tapi kali ni, kome takdan nak cari daun tu kat sebelah belakang kem ni, kome guna daun kayu yang ada kat situ je sebagai contoh umpan die...

Lepas siap aje pasang, kome turunkan pulak ilmu penerangan kat jurulatih yang tinggal supaya dapat memberi penerangan yang lebih jelas apa beza jerat dan apa beza perangkap serta cara dan bagaimana memasangnya.

Selain tu ilmu2 lain yang ada kaitan dengan ilhtiar hidup nih turut diterangkan kepada murid2 zaman sekarang nih yang sudah lupa ilmu2 orang dahulukala bagaimana cari makanan di dalam hutan...

Sebelum koi akhiri coretan nih, koi nak tanya le rodong2 kat luar tu......

Apa beza jerat dengan perangkap ?

Sape2 yang dapat beri jawapan yang tepat, awokme memang bijak.....hehehehe

Sekian....

7 comments:

cemomoi said...

jerat, haaa pakat semelih le jawabnya

perangkap huu bole letok dalam reban, dapat rusa ke kijang ke sedak nih bule ternok

Cikgu Jang .. said...

emmmm.....erk erk...

akuanakpahang said...

Jaman kawan mude dulu penoh juga buat jerat perangkap burung kuar mmg best main ngan bender ni.

zamtavac said...

salam hj jang...

kawe x sempat nak sembang ngan aok kat sana ... kawe ade pegi semalam anto budak ...

zulkbo said...

salam cikgu
hebat gak aok menjerat yek?
koi ingat aok terer mengail
dan memukat jer..hu hu
hebat cikgu..koi saluted aok te..

~ cikLisLas ~ said...

jerat=haiwan tjerat,perangkap=haiwan tkurung dlm perangkap....huhu

Cikgu Jang .. said...

haiwan kene jerat, pasti tercedera, kene perangkap....selamat kecuali die mencederakan dirin sendiri...