Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, March 30, 2010

Petua tahan lama


Salam....

Biasanya bab tahan lama ni dikaitkan dengan kaum lelaki aje. Tapi en3 kali ni khas bukan sahaja lelaki, malah untuk orang perempuan sekali....bagi yang dah berkeluarga amat digalakkan membaca dan mengamalkannya........

******


KELAPA PARUT
Untuk lebih tahan lama selama 2 tahun. Belah kelapa dan ambik sebelah sahaja. Gunakan sebelah pada 31 December 2010. Dan sebelah lagi pada 1 January 2011. Wah...tahan sampai 2 tahun kan?

NASI/LAUK
Biar tahan lebih lama, Jangan gunakan jari pasal jari korang ada bakteria. Sebab tu lauk cepat basi. Ceduk la pakai sudu ke, sudip ke.

BARANGAN KEMAS TERUTAMA EMAS
Kalau untuk lebih 'tahan lama', Bayarle zakat utk barang kemas tu atau pakai saja. Barangan emas bila dah terlalu banyak, kena bayar zakat. Kalau tak, tetiba hilang atau kena curi, padan muka korang, ha haa...

PAKAIAN.
Nak tahan lama Jangan rendam dalam serbuk pencuci lama sangat elak guna washing mach. Jangan jemur bawah mentari terik elak guna bleach. Jangan bawa mandi kat beach. Gantung bila disimpan. Cuci guna air jeram/hujan.
Jangan bagi pinjam kat kawan!!!. Kalau nak tahan lagi lama PINJAMLAH BAJU MEMBER...
BAJU SENDIRI SIMPAN.

KERETA
Nak tahan lama.Lepas beli, simpan kat garaj. tutup elok2. jangan bagi angin masuk. jangan bagi abuk masuk. jangan bagi wap air masuk.bayar loan bulan2. sampai abis loan. gerenti tahan lama.

KENYANG
Kalau nak tahan lama,Sebelum makan - baca bismillallah dan doaAkhir makan - doa dan ucap alhamdullillah...

UMUR
Umur nak tahan lama?Banyak kan senyum, jangan fikir semua masalah danjangan merokok!!! (bukan sebab rokok tu bahaya tapibazirkan duit saja, kalau duit tak ada banyakkan lagi masalah).

ROKOK
Rokok nak tahan lama?Jangan hisapplah......!!!!, letak atas meja dan pandang saja.
P/S: jangan hisap benda-benda yang dilarang...sendiri mau ingat. hahaaa....

TIDUR
Nak tahan lama tak tidur malam Rajin-rajinlah tidur siang.

HUBUNGAN
Bertahan lama dalam persahabatan/hubungan, Jujur dan ikhlas je!!!!

Yang lain2 tu....fikirkanlah sendiri yak....

Sekian...

9 comments:

zulkbo said...

SALAM BANG..
jahat aok ngena kan koi..?
cepat jer koi ke sini bila nampok entri aok
he he he..

akuanakpahang said...

Bila kawan duk tengok tajuk N3nya... kawan mikir kut ande teknik ker ubat jamu dan sebaginya padoh ke tipu hidup2 kawan.......

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, ni petua keh pulok nih untuk pengetahuan cikgu Jang, En Zul dan En Yassin, orang perempuan nih kala nok tahan lama jangan sesekali diusik, tengok aja...hehehe...amacam ok tak petua keh???,

Pacifist said...

salam cikgu,time kaseh bagi tip,hok org lelaki ingat tahan lame mende tu je...

Che' Pit said...

huwaaa tertipu teman.. ingatkan tahan lama apa huhu

kakcikseroja said...

Hehehe.. bagus petua yang cikgu turunkan ni.. :)

relevan said...

Ini baru betul Tahan lama dalam ertikata yang sebenar..hehe!

piewahid said...

slm,
bagus, koi suka & koi stuju.

cemomoi said...

Tahan Lama? koi tah tahan (lama) lalu bila baca en3 ter