Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, March 23, 2010

Jangan mencarut depan anak...

Salam.....

Bukan kisah benar, tapi bukan juga pedo'oh...cuma sebagai peringatan buat insan dipanggil ayah..

Satu hari Mamat didenda dek cikgu sekolahnya pasal suka mencarut dengan mengeluarkan perkataan ....#**@%*t mak ko......

Memang pantang seorang guru andai anak muridnya mencarut di dalam kelas walaupun baru berumur 7 tahun dan tak mengerti apa2 yg dimaksudkannya...

Setelah berdiri hampir 15 minit di atas kerusi, ditanya dek cikgunya tadi mengapa mengeluarkan perkataan gitu.

Lalu dijawablah oleh Mamat ni tadi yang dia dengar ayah dia cakap begitu kat kawannya.

" Kamu tahu ke maknanya perkataan tu ?" Tanya cikgu ni tadi..

" Tahu.........." kata Mamat dengan yakin.

" Apa maknanya ? " Tanya lagi oleh cikgu tadi...

" Apabila kita minta sesuatu barang, orang tu tak kasi......" jawab Mamat bersahaja....

Maksudnya : Mungkin ayah dia minta sesuatu barang daripada kawannya dan kawannya tak beri, lalu keluarlah perkataan #**@%*t mak ko...... tu tadi....

Moralnya : Jangan ambil mudah bercakap sesuatu yg tidak baik di hadapan anak2....sebabnya anak2 mudah mengikut apa yang dicakapkan...

Wassalam...

11 comments:

akuanakpahang said...

Sebaik-baiknya gitu lah jgn kuar perkataan carut dan maki hamun depan anak2.. nok pulak anak2 hok tak tau bender main ikut aje...deme pun sesama mencarut getek haruu..

zulkbo said...

salam cikgu..
betul dah tu..
nak menyumaph jangan depan anak..
anak koi umor 5 tahun..selalu nengok cd
cerita doa-doa cepat jer ngafal doa..setengah doa
tu koi pun tak hafal..memang budak sekarang..baik kita cakap..baik dia dengar..baik lah dia ngikut..wallahualam..

piewahid said...

org yg cepat mencarut dan memaki hamun ni adalah org yg 'kurang pembendaharaan kata'
(maksudnya xbijok la tu...) hehehe

endiem said...

tak baiklah mencarut, lebih lebih lagi depan anak anak.

Redz da Tsar said...

Astaga.. haha..

Semoga keh menjadi ayah yang baik, walaupun tak kawen lagi...

Sekarang kena tunjuk contoh untuk anak sedare~ hehe

Mazru Majid said...

nasihat dan peringatan yg baik utk semua blogger..huhu

Che' Pit said...

budak2 dengar org tua cakap, dia pun tiru.. tapi budak2 tak tahu apa maksud perkataan tu.. nanti mak bapak gak yg malu..

cemomoi said...

koi tepaksa ngamalkan menda mak koi ngajo dulu : sapa mencarut nanti kena cili mulut... ander yang kena tu, jangan mainnn

relevan said...

Dilarang mencarut tak tentu pasal..

INTAN RH said...

sy setuju sgt. sgt "heran" napa ada lelaki suka sgt mencarut sebut hak ppuan, tak sebut plak hak dia sndiri. sengal kan.. :P

ada sorang kwn sy (lelaki) mmg dh jd trademark dia mencarut ni. klu dia tak mencarut, kita org msti kata smthing wrong..

abu muaz said...

rakyat mengikut agama pemimpin.
anak mengikut perilaku ayah.