Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, February 28, 2010

Lampam jawa sungai serting....fuh...boleh tahan...


Salam....

Selepas meneroka sungei kat sebelah Hulu Bera, bersempadan dengan daerah Rompin dahulu, petang semalam, kome sekali lagi menelajah pulak kat sungei Serting yg bersebalahan dengan Negeri Sembilan untuk aktiviti menahan jaring.

Koi pegi petang semalam satu kumpulan dan kumpulan pertama dah sampai terlebih dulu.

Sesampai je kat sane, kumpulan pertama tadi ni dah siap pasang jaring lebih kurang 14 utas. Saiz jaring paling kecikpun satu setengah inci inci dan paling besar tiga setengah inci.

Tujuan koi datang, bukanlah nak cari ikan sgt, tapi saje nak rehatkan minda sambil lepaskan tension dan serabut bekerja sementara cuti hujung minggu ni.

Sungei Serting ni, luas jugaklah sungeinye dan air nampok gayenya dah surut bebenor....Dan ni merupakan kali kedua kumpulan pertama ni pegi situ. kali pertama pada petang Khamis dulu dan balik pagi Jumaat.......

Sebab deme ni dapat banyak ikan semasa pegi pertama kali dulu, koi teringin jugak le nak tengok ke setiuasinye kat situ sambil berkhelah.......sebab kabonye ikan lampam....... popalih besornye...tu geram nak join te...

Tempat tu, naik ketepun lepas....ikut jalan ke Felda Triang 1 menuju jalan ke Palong.....

Sampai je kome dah lewat...dah hampir pukul 7 malam.....perkara pertama yg mesti diselesaikan, apa2 hal buat tempat tidur dulu....sementara belum gelap.

Waktu malamnye...cam biase le.....lepak2 sambil borak2....nok pulak perut dah kenyang makan nasik berlaukkan ikan sungei yang baru ditangkap.....sambil pekena nescafe o..

Jam 11.00 malam, pegilah 3 orang tengok jaring yang ditahan petang tadi tu...
Dapatlah lebih kurang 10 kg....kebanyakannya spesis lampam jawa...

Ni contoh lampam tu....kalau ditimbang lebih kurang 2-3 ekor je sekilo....dan harga kat sini, lebih kurang RM 14.00 sekilo kalau lampam beso tu..

Disebabkan malam tu kome tokleh tidur sebab nyamuk terlampau banyak...tambahan pulak ubat nyamuk semua lupa bawak....waktu pulak dah hampir pukul 1 pagi....baik goreng ikan lampam tu....pakat2 meratah...bile lagi nak rase yang fresh, segar dari sungei...

Pagi2 tu, dengan penuh semangat, bercerebulah ke dalam sungei pakar2 tahan jaring ni tengok ke hasilnya gone gaye....kebetulan pulak, koi lepak atas tebing, koi tolong tangkak gambo jelah...sebab dah ramei sgt yg turun ke airnye..

Mendarat je fiber tu.....takde bendelah...pakat2 tengok kat dalamnye dan pakat2 keluarkan ikan yang lekat kat jaring tu...

Antara ikan yang agak pelik tapi tak boleh dimakan.....digelar ikan bandaraya, sebab suke makan sampah....biasenye ikan ni orang kat sini suke bela dalam akuarium sebab tak payah beriye cuci lumut kat akuarium....ikan ni tolong cucikan....banyak jugak dapat ikan tu kat sungei ni...

Fasa akhir, memasukkan hasil tangkapan ke dalam rajut. Semua sekali untuk sesi pagi je...lebih kurang 20 kg dan paling banyak spesis lampam jawa...Dan kira2nya berbaloi le puak2 ni nahan jaring kat sini.

Dan sebagai upah menanggalkan ikan kat jaring dan tangkap gambo....dapat le bawak balik lebih kurang buat lauk pekasam.....

Nak tengok videopun boleh.....ade koi sajikan....

Gitulah kalo dah minat.....pantang dengo je rodong2 pegi cari ikan...dan kebetulan pulak cuti, takde bendalah.....kenan sangat ngikut....nak2 pulak kalo pegi, tu siap bermalam.....memang sesuatu yang dinanti2kan oleh sesetengah antara kome....

Lepas ni pulak, tak tahu sungei mana yang akan kome jelajahi.......dan kalau ade kesempatan. Insyaalah memang koi nak join lagi......buat menambahkan pengalaman dan keseronokan....

Wassalam...

13 comments:

piewahid said...
This comment has been removed by the author.
piewahid said...

ambuihhh...sedak amat deme cikgu yak.
ruper2nya ikan DBKL tu dah sampei kulu sungei dah ler ni yak..

yg ande gambo pondok berpasei tu saper punyer?

Cikgu Jang .. said...

ikan tu dah mula banyak dah kat kwsn cini....pondok tu tempt org2 sini berteduh kalo cari ikan kat situ.....kerap sgt org sini pegi situ...

Akuanakpahang said...

Ralit ngat kawan nengok lampam jawa gemok2 nei hehehe selera betul kawan nengokkan hehehe...

zulkbo said...

wah beh la aok cikgu yek?
pantang cuti jer..he he..
elok la tu menambah pengetahuan tentang mana lubuk ikan yang tersohor di negeri Pahang..

Mybabah said...

Salam Cikgu Jang. Jealousnya aku tengok orang dapat banyak ikan. Rancangan awal Sabtu nak turun laut, tapi 14 bulan Melayu air besar. Member yang sewakan bot kata nanti sia-sia. Apabila baca N3 ini, hatiku terguris. Nak tanya skit, Cikgu Jang ke yang pegang dua ekor lampam waktu malam tu?

Cikgu Jang .. said...

salam rodong...

Ikan lampam jawa ni spesis banyak tulang, tapi kalau betul gaye siangnye dan kelor banyak2....kemudian goreng garing sikit...senang sikit nak kunyahnya...

Hok dlm gambo yg pegang ikan tu bukannya koi...tu rodong yang duduk kat kuantan nun...asal balik cuti je kenan sgt ngikut kome cari ikan...menantu org sini...tapi yg jenis mera alam...tu mudoh berodong tu..

syahbandar87 said...

saya pasti saya juga akan berminat aktiviti seumpama ini.huhu..bnyk tu ikan..kalau macam tulah boleh lah buat duit kan..tapi x salah ke menjala kt kawasan tu.hehe

al-mankaraqi said...

fullamak....cayalar cekgu.....seronok koi tengok gambor2 nih..

Mazru Majid said...

cikgu,

sg serting te mmg banyok ikan lampam jawa,koi pernah ikut org nube akor sg ni dulu..ngikut je cikgu,org ajok koi pergi..boleh katakan 99% semuanye ikan tu..

Mokde said...

alamak lampam jawa, gechor mokde.... ada rezeki cari le di pekan sari temeloh

Webmaster@Echam said...

Perghhhh..... syoknyer.. TAPI koi tak minat menjaring ni. Koi minat mancing je....

endiem said...

banyak nya lampam., lebar lebar dua jari.