Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, February 24, 2010

Bilakah agoknye habis musim panas nih....

Salam...

Rase koi hampir dua bulan cuaca panas ni berlarutan dan selama ni kadar hujan yg turun boleh dikira dengan jari aje kekerapannye...

Kuasa Tuhan maha esa......apabila hujan sokmo, ngeluh kabo ke hujan.....bile panas pulak, ngadu ke bilalah nak turun hujan....

Namun begitu, ada rahmat dan ada kekurangan musim panas ni.....

Orang noreh getah, sukelah sebab hari2 boleh pegi noreh .......tapi susu pulak dah mule kurangnye sebab daun getah dah tiba musim luruhnye...

Puak2 yang gemor mencari ikan pulak bukan main mewahnye dengan tangkapan ikan spesis laeh, haruan, bercat, bujuk, terbul, temperas, mengkawan dan macam2 lagi le ikan sungei dan paya ni .

Sesetengahnye bukan sahaja pegi tahan jaring, mengail, mengaran dan menuba,....... ade yang terus pegi timba lubuk dengan pam pun ade. Tapi tengok hasilnye tok le banyak mana....tak le sampai bawak balik berguni2..

Masalahnye pulak.....apabila terlalu ramei yang mencari ikan ni, takdelah pulak ikan yang tinggal...kalau nak caripun kena pegi tempat orang yang tak penah pegi...barulah boleh dapat banyak sikit. Hok yang biasa orang pegi tu, ade bukannya takde....tapi sekadar makan sendiri tu lepas lah....

Bercerite bab hujan dah lame tak turun ni, ramei rodong mengeluh badan tak berdaya dan terase lemohnye disebabkan keadaan panas ni .....tapi memang ye.....koi sendiripun bile mase nak masuk tengah hari je.....takde bendelah....mata pun kuyu je....mulalah berangan kalau dapat tidur mase tu....alangkah seronoknye....

Tapi tu tak le merisaukan sgt. Sebab bila dah habis keje memang bantallah dicari dulu....yang koi susah hati ialah pasal anak sawit yang baru koi tanam bulan 12 dulu. Setakat ni Alhamdulillah......apabile koi chek, masih lagi bertahan dan hanya sepokok aje yang matinya....yang lain tu, nampak tak berapa nak subur aje.....sebabnya kurang bekalan air....hidup tu hidup.....tapi kalau hujan turun seminggu sekalipun rasenye segor le balik...

Pokok buah yang koi tanam kat situ pulak......terkini koi tengok pokok durian dah 2 pokok yang kering, yang lain tu tak tahulah lagi....silap2 mboh jugak mati kalau cuaca masih berterusan gini.....

Pokok dokong dan pokok mutan sepokok dah mati....tak leh diselamatkan lagi dah....koi redha jelah .......gonekan, orangpun mboh mati, ni pulak anak pokok yang tak bersiram.....

Cume doa koi semoga turun le hujan ni.....biar le turun selebat2nya supaya tanah yang lama kekeringan di kebun koi tu kembali lembab dan tanaman yang ditanam dapat menyuburkan diri supaya cepat sikit besornye....


Harap2 gitulah.......

13 comments:

Che' Pit said...

semoga pokok2 cgu jang akan terselamat..

zulkbo said...

salam cikgu..
aok tanam ke ladang sapa anak sawit tu terr..?

Akuanakpahang said...

Kawan juga memohon rahmatNya semoga di turunkan hujan sian kat tumbuhan dan haiwan kita sebagai manusia pun sama tak tahan dgn cuaca begini.

Cikgu Jang .. said...

salam....rodong2

Marilah sama2 kite doakan agar cuaca panas ni berakhir secepat yg mungkin...

Buat zulkbo tu....koi ade la sikit2 buat projek main2 kat tanah milik Allah SWT ni...dengan harapan income koi nanti dapat bertambah.....

syahbandar87 said...

eh kt tmpt saya pun sme la cikgu..panas je memanjang..kdng2 malam pun mandi jgk sbb panas sngt..muga segala-galanya kembali spt biasa..'

hehe..dari dlu lagi sy tahu yg cikgu ni suka berkebun..cuti hr tu sy balik kampung kt kelantan,ingat pula satu poster yang dipaparkan di tepi jalan.kenyataannya iaitu "bertani satu ibadah"
:)

Pengembara silam, said...

Tadi ujan ribut di raub..

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, kala lama lagi hujan tak turun rasa keh bantet kelapa sawit aok tu, esok 5 taun tetap macam tu juge tingginya..aok tak pasang paip kee cikgu Jang.

Keh doakan cepat2lah ujan turun, kesan ke pokok2 yang dah mula keing dan layu ter...

Cikgu Jang .. said...

kadang2 tu nampok juge mendungnye awan...tapi tak turun ujannye...betullah ungkapan tu yek " mendung tak bererti hujan"...

piewahid said...

panas juga mnyebabkn mcm2 wabak & punca stress. akhir zaman...

Mazru Majid said...

memang skrg ni tengah panas..ander la jugek hujan nye di Kerayong nih..

koi dgr cerite Sg Triang te dah masuk 3 kali tube dek org sepanjang mmusim panas ni..baler melampauu..gone la org ngail...

tp bilang petang koi ronda area sg te ander je org ngail tp tebing te..ngail baung agoknye

cemomoi said...

sabo je le... koi tumpang sedih ndengo pokok buah tu mati... nok nunggu beso sekian... ketnya kl hujan lebat sokmo, kalu nak mandi hujan meh le...

relevan said...

Sana esok lagi panas yak cikgu..

日月神教-任我行 said...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片