Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, February 6, 2010

Kisah si kelawar tua..


Salam...

Cerita ni koi dengor semase duduk berlunggun kat Pusat Kokurikulum Tanjung Gosong semasa mengendalikan program Perkhemahan Integrasi Sekolah Rendah seingat koi sekitar tahun 2004 dulu...

Cerita dek rodong koi kisohnye pasal sekumpulan kelawar yang sedang cabar mencabar sape yang paling pantas terbang pada waktu malam.

Mula2 seekor kelawar terbang.......tak sampai 30 saat sampai dah tempat deme tu berkumpul....

" Hah tengok koi terbang bapok le pantasnye...nun sampai pokok kat ujung tu koi terbang" kata dek kelawar pertama tu tadi...

Kemudian kelawar kedua pulak terbang.......tak sampai 25 saat sampai dah semula....

Yang ketigapun tak ketinggalan...tapi lebih pantas....tak sampai 20 saat dah sampai balik...

Tinggallah lagi seekor kelawar veteran yang masih lagi belum menunjukkan kehebatannye terbang....

" Ekeleh...kalau awokme nok tahu....koi dulu juara terbanglah...kalau setakat memusing kat kawasan pokok2 kat sini, sedei sangat...." kata dek kelawar veteran dengan nada yang angkuh...

Maka....setelah dicabar dek kelawar2 lain, terpaksalah si kelawar tua ni terbang....

Tak sampai 10 saat terbang dah kembali balik tempat mereka berlunggun tu dengan kepala yang dipenuhi darah...

Punyalah terperanjat kelawar2 yang lain tu menengok kehebatan si kelawar tua tu terbang...tapi mereka semua pelik ngape pulak sampai berdarah kepala disebabkan hanya terbang..

Lalu bertanyalah si kelawar yang lain tu nak tahu kebenda halnye...

Dijawab dek kelawar tua tu....." awok nampok pokok kat depan tu ?"

"Nampok kata kelawar yang lain...."

"Masalahnya koi tak nampok sebab itulah koi langgar pokok tu....jawab dek kelawar tua tu dengan nada sedih dan malu"

Begitulah alkisahnya.........

Moral: Kalau dah tua tu buatlah cara tua...toksohlah nok berlagak lagi tunjuk kehebatan yang dah tok rhot....

Sekian...


5 comments:

Akuanakpahang said...

Mmg sungguh.. kala kita dah veteran nei usoh nok asu laa..kador ke diri aje hehehehe.....mengoh tu hok tak tahan huhuhu...

Aidil Fadzil said...

Salam, Malang sunggug si kelawar tua tu...tapi yang tua itulah yang selalu kita jadikan panduan dalam kehidupan kita.

abu muaz said...

mata dah rabun tak pakai spek pula tu...sayap pun dah tak boleh control angin....berlagak lagi.

Pengembara silam, said...

he he..Tu la org lama ni kene kador ke diri.. Ada ilmu sesikit tu kene la bagi kat org muda..

Cikgu Jang .. said...

salam rodong...

Awok yassin....kalo mengoh tu, rehat je dulu...pastu sambung balik...kang tak pasei2 semput ...

awok aidil...betoi ngat kate dek awok tu. tapi hok tua yg jadi idola je...hok tokleh pakai tu buang karan je..

abu muaz...kalo manusiapun ramai gak hok gitunya..

cikgu medan...masalahnya org2 tua ni payoh amat nak bagi ilmu kat org muda ni...