Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, February 14, 2010

Bale terbul...bapok le besornye...

Salam...

Walaupun perjalanan ke tempat tu mengambil mase hampir dua jam dengan merendah hutan kelapa sawit, petang te dalam pukul 5, sampai jugaklah kome ke bahagian Hulu Daerah Bera bersempadan dengan Rompin semata2 mengejar terbul yang sebesar tapak tangan orang dewasa.

Mulanya ramei ngat nok peginye, tapi di saat2 akhir....hanya 6 orang je pegi dari sini dengan menaiki kenderaan pancuan 4 roda dan sebijik kereta lama. Yang kat sana dah nunggu sorang sebagai tukang pandu ....

Sesampai je ke tempat tu, kome tak tunggu lagi dah...buat tempat tidur, memasak dulu, kemudian sebahagian daripada kome terjun ke air memasang jaring untuk buat lauk makan malam. Dapat le sikit, buat lauk makan malam...

Disebabkan berkhemah di dalam hutan. Tambahan pulak perut lapar, usoh ceritalah....sedapnye makan walaupun hanya berkuahkan kicap je..



Waktu malam.....takde benda nak buat, berborok ajelah kejenya sampai pukul 1 pagi. Lepas satu2 cerita ngarut diperdengarkan oleh panglipurlara sukarela....termasuk le cerita tarzan ( sebab berkhemah dalam hutan), cerita maniam ( panggilan bagi biawak), cerita lori tanker ( panggilan bagi babi hutan) dan yang paling best cerita kulat ( hok yang pakai sokme tulah )


Pagi2 lagi pegi tengok dulu jaring yang dipasang petang semalam tu...nengok ke keadaan ikan kat situ,...banyak ke tidok.


Yang dapat pagi tu...siang dulu untuk standby makan tengah hari...sebabnya jangkaan memang lambat balik ke khemah kalo dah ralit nangkap ikan. lepas je makan pagi tu, apa lagi....kome pun start le cari lubuk2 yang banyak ikan.....kepung dulu dengan jaring, lepas tu kacau ramai2 bagi ikan tu keluar......jenuh lalu ngutip ikan kat jaring....

Dah hampir pukul 4 petang, ikan yang ditangkap tadi tu....bakor dulu buat lauk sebelum balik. Rase koi tokdan masaknye...perut lapor sangat dah....semacam je bedal cicah kicap...sedap weh...

Ni antara contoh terbul yang gred A ....kalo kat beloh2 sini hok tempat biasa kome nangkap ikan...tok penah lagi jumpa spesis terbul besor tu......kalo ditimbang dalam 4-6 ekor je dah sekilo.

Sasaran kome nak penuhkan ikan bior penuh dalam tong putih tu...rupa2nya..

Dapat setong setengah je...hasilnye.....kira2nya sikit sangat tangkapan ni. Biasa2 kata dek rodong koi sebagai jurupandu tu.....penah sampai 6 tong putih tu bawak balik ikan. Tapi kali ni, hasil tangkapan kurang disebabkan sebelum ni dah ada kumpulan lain yang langgar kawasan te... patut le tak banyak ikan kat situ.... tambahan pulak orang aslipun dah pandai berjual ikan....dan kat hutan ni tempat dia bermain...banyok sangat kesan lacuh tapak kaki dan kesan tapak diorang berkhemah...patut le kurang ikan...

Walaubagaimanapun......apabila dihampar atas banner, banyok juge le.....

Dan sudah dibahagi dengan 7 bahagian, inilah yang koi dapat bawak balik...buat pengubat duka.... Tak kesampaianlah koi nak jual kalau banyak tu.....lepas lah buat lauk makan sendiri dan bagi kat mak koi merasa terbul sebesar tapak tangan dewasa sudah memadai.


Sambil2 nangkap ikan, sempat jugaklah ngutip siput sedut...popalih banyak nye kat situ...kalau rajin ngutip, rase koi selori satu tan tu mboh penuh....tapi koi ambik sikit je buat buat merasa...kot sedap nanti...lain kali kalo berjumpe....banyok sikit kutipnye...

Mungkin lain kali, kome bercadang lagi ke tempat lain pulak untuk memburu sebarau dan baung walaupun terpaksa merendah hutan kelapa sawit atau mengambil masa berjam2 naik kereta....namun koi rase seronok sebab bab outdoor gitu memang koi minat dan serasi dengan jiwa ....tambahan pulak hok yang pegi ni semuanya sporting dan seronok berodong dengan kite...

Sekian.....

11 comments:

kelompen said...

salam cikgu jang
weh ralit maca citer aok ne. koi nak join ble?

al-mankaraqi said...

wawawah.........tahnioh cikgu. muroh rezeki wokmer nampoknyer. Alhamdulillah!

Mybabah said...

Salam. Ikan terbul sarangnya di lumpur sungai. Semasa remaja saya suka meniruk ikan menggunakan besi panjang yang ditajamkan (jarang pakai pistol). Waktu beroperasi malam. Mula-mula guna gaslin, kemudian torch light water proof. Sasaran sungai Semenyih. Meniruk malam, ikan boleh pupus. Dari kecil hingga ke besar kena tiruk. Antar ikan yang mudah ditiruk ialah ikan terbul. Perut dia lembik. Kelah susah skit kerana sisik yang tebal. Tengas liar. Limasai ok. Belida kesian. Teringat zaman, boleh membuat babah tersenyum sepanjang hari. Seronok...

Cikgu Jang .. said...

Moh la kelompen. Lepas ni kome dah rancang nak pegi sungai beruang pulok. berhemah semalam. Dengor cerite tempat tu pun banyak jugak ikannya..

Tima Kasih la Sop....gitulah sokmo, ande masenye kome dapat banyok dan ande masenye dpt sikit dan ande juga penoh tak dapat lalu...

Buat babah...kira2nya awok ni handei jugak le bab ikan2 ni yak...banyak spesis tahunye...koi kalo ikan hok biasa2 ditangkap kenei jugak le sikit2. Tapi yang kat sungei besor2 .....kena tanya rodong yg biasa mancing baru tahu jenis ikan ape..

piewahid said...

ambuih... best nyer demeh...jelejeh air liur koi mbygkn ikan terbul bakar cicoh kicap blada..

sha said...

Kawan x pernah rasa ikan terbul nih..goner rasanya weh..

Che' Pit said...

memula ingatkan apa lah terbul tu.. rupanya ikan.. maklumlah kg cp ni x de sungai.. x le tahu sgt.. cp lak mmg tak makan ikan sungai.. lagi ler ketidaktahuan..

Akuanakpahang said...

Agok-agok ikan bado emboh besor juge yeek? popalit suka amat kawan nengok ikan nie.

zulkbo said...

wah ...beh nya dapat outdoor gitu yek
nampok rezeki pun bolah tahan..tak sesia lah
meredah hutan siap bermalam lagi aok me ni..

relevan said...

Aok senalor ada aktiviti yang sangat memberangsangkan ye cikgu..Ini memang besh ni..

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室