Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, February 13, 2010

Bateri cas dengan tokleh cas.....

Salam...

Tengah kome ralit berborak pasal bateri lampu, tetiba datang sorang pakcik tah dari mana, pegi kat kome dan menyampuk apa yg kome tengoh borakkan..

Koi cakap kalau nak jimat, beli je bateri AA yang boleh dicas semula tu. Kalo kat kedei, herganya dalam RM 50 siap dapat 2 bateri dan satu alat pengecas.

Pakcik tu cakap, semua bateri boleh dicas semula. Koi cakap pulak hanya bateri rechargeable je yg boleh dicas. Bateri lain mana boleh...tak silap gaye boleh meletup bateri tu..

Beriye2 pakcik tu kabo semua bateri AA boleh dicas. Sehinggakan tersembur air liur mengatakan koi silap.

Kalau tak caye kabornye, tengok kat bateri tu mesti ade tanda + dan - ( Positif & negatif). Siap ambik contoh bateri lagi tunjukkan tanda tu kat kome. Bersungguh2 pulak tu menerangkannya...

Dengor je kate dek pakcik tu, koi sakit perut gelak.....bukan koi saje, rodong2 lain yg tahu pasal bateri ni pun turut tergelak sakan.

Memang la....semua bateri ada negatif dan positif.....bior bateri lori sekalipun.....

Pakcik tu akhirnya diam apabila koi terangkan konsep bateri ni pada dia....

Dalam hati koi berkata .......pesen orang veteran ni, benda yang tak tahu tapi beriye2 kabo tahu....akhirnya diam...

Tak tahulah diam ngape, mungkin terasa kot dia kurang tahu tapi berlagak tahu...

Sehingga kini, bile koi terpandang akan bateri AA, mesti koi nak tergelak ........teringat pasal kisah bateri lampu AA yang boleh dicas semula.

Hehehehee..

12 comments:

Redz da Tsar said...

Bale... Terasa orang tue tue... hehe... Banteinye kene gelok dgn orang mude...

al-mankaraqi said...

cikgu,

ada masa koi katop mulut ajer kalar berdepan hak jenis tok reti bahaser tapi mengaku terer.

Ketnyer kalar dan koi dapat menyemehnyer esok2 siaplar hahahahahaha.

Cikgu Jang .. said...

Jaman sekarang ni ade org tua hok yg lebih teruk dr bebudok....dah le tue, tapi takmboh lalu berubohnye...hingga menyebabkan koi terfikir sendirian...gonelah gayenye masa doh tok rhot nanti baru nak belajar sembahyang, puasa, dan lain2....sedangkan umur dah senjapun masih tak pegi sembahyang Jumaat....

relevan said...

Cas bateri dimalam hari akan kuasa nye bertambah tinggi..kata orang tua tua..hehe!

zulkbo said...

biasa doh orang lama kadang tak bape tahu..
koi tak yah ckap orang lain ayoh koi sendiri
jawab handpone pun terbalik mana nak letak telinga.. mana nak letak mulut pun dia tak tahu..

Mybabah said...

Salam Cikgu Jang. Dahulu pun saya terpengaruh dengan fahaman bateri biasa boleg dicaj semula. Cara mengecajnya adalah dengan menjemur bateri-bateri yang sudah lemah (Weak) di tengah terik matahari. Maka berderet-deretlah bateri lama dijemur di tembok pagar. Rupa-rupa fahaman itu seperti fahaman Ayah Pin. Fahaman sesat. He...he...

kelompen said...

paleh cikgu, kala ikut cara dia menerangkan te, konfiden juge yak. ye lah otai. kot sesekali dapat yg boleh cas, sume dis ingat boleh. bukan saloh dia...elok jika aok terangkan te..silak gayo bekembo asap, meletup weh..raban. esok kuar dalam surathabo

Pengembara silam, said...

He he..Otai tu mcm orang jual ubat..konpiden je bagi penerangan...

piewahid said...

elok ler pristiwa ni blaku. kalu dia terangkan ke org lain, org tu pcaya & beli maka tjadi la pristiwa SESAT dan MENYESATKAN. lebih paroh, kala byk yg cedera sbb beteri ter mletup..

Akuanakpahang said...

org tua tu dia main hukum akal aje..kawan pasti dia sendiri tak test lagi kala dia test, kawan rasa harus doh dia tak borok doh ngan aok dah hehehe...

Che' Pit said...

kalau semua bateri dia nak cas, alamat meletup ler charger tu..

agaknya selama ni dah byk kali gamaknya dia buat keje rope itu.. nasib baik xde masalah problem kan..

Anonymous said...

Sekarang dah ada charger utk bateri 2biasa. Cuma kena bli kat gadget karalog