Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, February 18, 2010

Jangan sampai anak jin ni mengamuk ye...

Salam...

Ungkapan keramat tu sentiasa koi sebut setiap kali berada di dalam kelas di akhir2 pengajaran dalam kelas te..

Tujuannya cume satu....supaya kerja hok dibagi hari tu dapat disiapkan di rumah mengikut mase yang ditetapkan..

Nak kate koi ni garang sangat te, dok le lalu....bengkeng sikit2 tu adelah....kalo tak beriye buat gitu, payohlah nak siap keje sekoloh yg diberi tu..

Koi selalu kabor sambil melawok yang anak jin ni suke sangat cium bontot budak lelaki dan cium tangan budak perempuan....kalo tak caye, tengok le hari esok ...sape2 yang tak siap dan tak bawak buku latihan.....siaplah....

Setelah hampir sebulan koi buat dianogsis secara rambang, kaedah "anak jin" ni memang berkesan kat pelajar di barisan akhir tu...

Bile mase koi nak tengok je latihan yg diberikan.....macam tak caye pulak....hampir 100% siap. Tak tahulah pulak macam mana cara bebudak tu siapkan....tiru kawan ke, suruh kawan dia ajarkan ke......koi tak kisah...sebab dalam pade tu koi suruh lagi buat latihan nengok ke hasilnya yang didapati dari pembelajaran sebelum tu...

Peringkat awal dulu, memang malas nak guna kaedah "anak jin" ni....tapi tak boleh......takmboh lalu siapkan keje....setakat bagi nasihat tu....ibarat " masuk telinga kiri, keluar bontot kanan....gitulah sokmo..

Last2 .....bawak anak jin tu kat kelas....bagi amaran kaw2....buat muka paling serius....dan akhirnye......takut jugak le bebudak tu kat koi...

Biasanya koi pesan sokmo ke bebudak tu...kalo taknak rase sakit, apabila tak siap keje...pakai le seluar K ( seluar kecik ) banyak lapis....pinjam je hok ayah, abang, adik atau sesiapa aje kalo hanya ade sehelai dua tu.... sambil melawok je bagi bebudok tu happy sikit...

Dan kalo kena balun pun...tak le kuat sangat...sekadar mendidik bagi bebudak tu tahu yang cikgu ni ngajar bukan main2.....




Bebudak ni, kalo koi buat lawok...gamat satu kelas ketawa....yang bestnye...kene rotanpun boleh gelak lagi tu....gamoknye cover lain kot...

Setakat ni, anak jin tu di atas papan hitam le tempat duduknye....tak berani bebudak tu pegang ataupun buang ke tempat lain.......siap koi kabor lagi...kalo ilang je anak jin tu...bapok jin koi letakkan kat situ...tu yang bebudak tu takut sgt gamoknye...

Gitulah jadi cikgu ni....ade masenye kene guna pendekatan psikologi, ade masenye gune kekerasan dan ada masanye ade kelembutan dalam kegarangan.......

Dan kekadang tu...koi nak tergelak sendirian melihat gelagat bebudak kelas te yang terlalu ambik serius pasal koi ngajar sehinggakan sesetengah tu penah tak pegi rehat semata2 nak siapkan latihan yang tak disiapkan lagi....kalo tak ?........merasalah penangan " anak jin"..

Begitulah sokmo sementara menanti ketibaan UPSR ...

11 comments:

zulkbo said...

"anak jin" koi kat umah anak jantan koi umo 5 tahun tah kemana di soroknya..nak kena carik satu yang baru ni..takut amat dia ngan "anak jin" tu..

endiem said...

bagus cik gu.. satu pendekatan yang berkesan.

Webmaster@Echam said...

Hahahhaha...

Koi dulu sokmo kena rotan ngan bulu ayam....

relevan said...

Mboh membela anak Jin betul baru budak budak rasa..agok berkesan kaedah begini teruskan cikgu..

al-mankaraqi said...

salam cekgu,

terima kasih kerana mendidik anok bangsa kita menjadi org yang berguna.

pasei rotan, walarpon koi tok suker kener rembat, akan tetapi koi menyokong sangat penggunaannya secara betol dan berkesan.

semoga anok2 murid awok berjayer belaker-laker.

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, Cikgu Jang, jangan sampai deme tu takut ke anok jin aja, sebab tu buat keje rumoh...kala tak ada anok jin deme tu reraya puloklah..

piewahid said...

molek la cikgu... koi fhm niat deme tu murni! jgn 'terbabas' doh la..mklum lah, ramei bebenor loyar mse ni!

Mazru Majid said...

koi sokong sgt cara aok te cikgu..teringat koi ke cikgu sekolah koi arite,mmg garang weh..sekali dia merotan mmg sampai pecoh-pecoh la rotan te..

tapi tulah sekarang nih jentik telinge pun masuk mahkamoh,gone lah budok2 kite nak dengor cakap yek..

kelompen said...

salam cikgu.
koi kenan pendekatan lama ter.
serun weh nengok mende te
seriau jugak.
masa kecik2 dulu takut..
tak siak keje skolh hah bdiri atas meja..

Cikgu Jang .. said...

salam rodong2...
die sebenornye kalo bebudak yg kelas ujung2 tu....memang kene buat gitu....kalo tak bagi sedas dua...memang buat main2 je kat kite ni....tapi kalo bagi sedas-dua barulah mbhoh ikut...

cemomoi said...

lawok juge koi baca crita anok jin ter... takut bapok jin (bukan jins samsudin tu ke) cari anok dia... popalih nok menjawabnya