Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, January 31, 2010

Sambungan hantu rayapun boleh pengsan



Disebabkan dah tak sabar2 hendak tahu apa kandungan dalam sampul surat tu, hantu raya nipun teruslah buka dan puas dibelek di dalam sampul terjumpalah sehelai bulu yang agak kasar dan hitam pekat warnanya.

Lalu berkatalah Makcik Joyah tu tadi " hah...tu bulu tu....koi nak awok luruskan sampai betul2 lurus . Selagi bulu tu tak lurus, awok toksoh buat keje lain...dah lurus barulah datang balik berjumpa koi"..

"His.....kalau setakat luruskan bulu tu, sedei sangat kejenya....takde ke keja lain yang lebih berat" hantu tu tadi cuba membeta pulak makcik Joyah ni.

" Cuba dulu....toksoh ngada2.....awok buat dulu, kalau dah berjaya nanti koi bagi bulu yang lain pulak....lebih mencabar lagi" sahut Mak Joyah sambil membetulkan kain batiknya...

Maka, si hantu nipun balik le ke rumah dah cuba hendak meluruskan sehelai bulu tu tadi.

Dilurut bulu tu, kerinting balik...dilurutnya lagi, kerinting lagi....dilurut lagi dengan bermacam2 gaya namun tetap kerinting walaupun si hantu tu buat kerja tu tanpa berehat.

Selang setahun kemudian, disebabkan entah berapa jutaan kali mengurut, barulah bulu tu tadi lurus.

Maka, berlarilah si hantu ni tadi ke rumah mak Joyah dengan penuh semangat hendak beritahu kerjanya dah selesai.

" Mak Joyah...oi mak Joyah...teriak si hantu ni tadi sesampai aje kat rumah Makcik Joyah.
Yang si Mak Joyah ni pula sedang mandi....tak dengar hantu ni panggil dari luar.

Hantu ni pula dah tak sabar2 nak beritahu kerjanya yang meluruskan bulu setahun tu tadi dah siap, lalu terus aje masuk ke dalam rumah mencari Mak Joyah....

Dicari kat ruang tamu takde, kat dapur pun takde, kat dalam bilikpun takde.....terdengarlah bunyi air bercucuran kat dalam bilik air...

Yang hantu ni memang jenis takde moral....terus je dibukanya pintu bilik air yang sememangnya tak berkunci tu tadi....

Apabila terbuka aje pintu dan terpandanglah akan ...............................

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Lalu hantu raya tu tadi tetiba aje pengsan.......

Sedangkan sehelai nak diluruskan mengambil masa sampai setahun, nikan pulak beratus2 helai..........lagilah..........



Begitulah adanya.....

Sekian...

6 comments:

ijad said...

menarik citer tu...

Che' Pit said...

kena guna teknik rebonding ni.. atauoun rejoice, guna jari pun boleh ngeh ngeh ngeh

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, hissss...malu keh nengoknya...

Mybabah said...

Salam Cikgu Jang. Tak terkato den dibaeknye...He..he..Kalu den jadi hantu pun, den pengsan tengok bondo tu...

al-mankaraqi said...

kakakaka............i like this cikgu

zulkbo said...

lawok betikk ler citer aok ni cikgu
berguling koi gelokk..he he he