Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, January 2, 2010

Cara menadah tangan semasa berdoa..

Salam...

Satu lagi ilmu yg koi nak kongsi bersama iaitu cara gone gaya menadah tangan sewaktu berdoa.

Dari Salman Al-Farisi Radhiyallahu ’anhu bahwa Nabi Shallallahu ’alaihi wa sallam bersabda.

"Artinya : Sesungguhnya Rabb kalian Maha Hidup lagi Maha Mulia, Dia malu dari hamba-Nya yang mengangkat kedua tangannya (meminta-

Nya) dikembalikan dalam keadaan kosong tidak mendapat apa-apa". [Sunan Abu Daud, kitab Shalat bab Doa 2/78 No. 1488, Sunan At-Tirmidzi, bab Doa 13/68. MusnadAhmad 5/438. Dishahihkan Al-Albani, Shahih Sunan Abu Daud].

Tapi, kalau kite tengok orang2 berdoa macam2 cara menadah tangan. Ada yg bersungguh2, ada yg sambil leweh, ada yg nok taknok dan macam2 lagi bentuk tangan yg ditadah. Kata dek Ustaz Mat, KC WAPS Purun ni, bab berdoa ni kita tak boleh buat main2 kerana ada malaikat yang menjaganya.

Cara yg betul menadah tangan sewaktu berdoa ialah spt gambar yg dipaparkan.

Kalau kita tengok kat tapak tangan ada garisan yg membentuk angka 81 di tapak kanan dan angka 18 di tapak kiri. Jadinya apabila kita temukan dan jumlahkan, semuanya berjumlah 99 yg menunjukkan jumlah nama Allah SWT spt yg terdapat dalam Asma ul usna.

Satu lagi, apabila kita rapatkan dan temukan kedua2 garisan di tapak tangan tu, secara tidak langsung ianya membentuk huruf 'Ba'. Tetapi kalau huruf "Ba" manakah titiknya ?

Titiknya adalah di dalam hati kita. Sebab itulah kedudukan tangan kita hendaklah di tengah dada sebab adanya kesinambungan antara tangan dan hati. Dari hatilah kita mengharapkan doa kita diterima Allah SWT.
Tujuan sebenar kita berdoa untuk mengharapkan sesuatu dari Allah SWT, jadi alangkah baiknya kalau kita memahami erti sebenar falsafah doa ni mengikut kefahaman islam.

itu antara sedikit ilmu berkenaan menadah tangan sewaktu berdoa dan koi cuma menyampaikan apa yg koi dapat dan kalau ada tambahan daripada rodong2, amatlah dialu-alukan kerana apa yang disarankan dan diwajibkan di dalam Islam ni mempunyai nilai dan falsafah tersendiri. Cuma kita ni antara rajin dan malas je untuk mencarinya.

Lagipun doa yang sempurna mestilah ada adab2 dan kaedah2 yang betul mengikut islam. Dan sebagai insan yang mengharapkan pertolongah dari Allah SWT marilah kita mengharapkan agar doa2 yang kita pohon diperkenankan olehNya.

Wassalam...

9 comments:

Mybabah said...

Salam Cikgu. Saya pernah terbaca (hadis atau hadis kudsi) yang mengatakan apabila berdoa jangan memandang ke langit, nanti Allah akan mencongkel mata mereka di akhirat. Mungkin ada ustaz (mursyid) yang melintasi blog ini untuk mendapat pengesahan. Wallahualam.

Mazru Majid said...

terima kasih berkongsi ilmu...bagus ni

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, dan semasa berdoa angka 99 itulah yang kita sepatutnya pandang..dan pusatkan hati kepada permintaan yang kita lafazkan...

Aidil Fadzil said...

Salam Cikgu Jang: Semoga mendapat manfaatnya.

al-mankaraqi said...

Salam. Terima kasih cekgu ......... posting yg sunnguh bermenapa'at.

relevan said...

Ada juga yang menadah tangan ketika imam membaca doa..hanya tangan saja menadah..pemikiran melayang entah kemana ketika itu..

abu muaz said...

Menarik sekali tuan. Selamat kembali ke sekolah.

Heaven's will said...

asalamualaikum betulkan hamba sekiranya hamba salah memberi pengertian...adab-adab berdoa itu sepertimana yang telah hamba membaca di sebuah buku bertajuk 'RATTIB AL-ATTAS DAN ASMAUL HUSNA MENUJU HUSNUL KHATIMAH' terbitan AL-HIDAYAH adab-adab berdoa itu adalah 1- hendaklah menghadap ke arah qiblat 2- mengangkat kedua tangan setinggi kira-kira terdedah bahagian bawah ketiak dan kedua telapak tangan sunat terdedah ke arah muka. 3- jangan mengangkatkan muka ke arah langit kecuali membaca doa selepas berwudhu (ini perlu penjelasan bagaimana keadaan membaca doa selepas berwudhu sedangkan kebayankan kita membacanya sambil berdiri). 4- rendahkan suara kira-kira antara terdegar dan tidak.

CiK niNiEy said...

salam cikgu..terima kasih kerana berkongsi ilmu..nak minta kebenaran tuk share bole..?sama2 berkongsi ilmu...?