Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, January 17, 2010

Dah orang nak ambik, buat apa bising2..

Salam...

Apabila koi melepak sama ada kat kedai kopi ke, rumah rodong ke, ...atau di mana tempat ade orang berkumpul...tak habis2 lagi kisah peneroka ambik ladang dari pihak Felda sebelum waktunya.

Cerita ni bermula, seingat koi start awal tahun dulu dan seramai lebih drpd 70 orang peneroka yang asalnya menyerahkan ladang kpd pengurusan Felda telah ambik kembali disebabkan beberapa alasan yang munasabah.

Antara alasan yang mereka kata kukuh ialah pihak Felda tidak menguruskan ladang dengan baik. Ada pokok yang tak disulam balik, ladang semak samun, buah tak habis dikeluarkan, ada pokok yg tak dapat baja...dan macam2 lagilah alasan diaorang...... apabila harga sawit semakin mahal dan ada harinya hingga mencecah 500 ringgit satu tan.

Bagi pendapat koi....sokongpun tidak , bantah pun tidak. Koi bukan ada hak nak mempersoalkan mereka...itu hak mereka. ladang mereka dan hasilnya adalah untuk mereka.

Hok yang sebenarnya yg mendorong peneroka berminat sgt nak uruskan ladang sendiri ni adalah disebabkan harga sawit sekarang ni bertambah mahal.....dapat 4-5 tan sebulan dah menjangkau ribuan ringgit berbanding dgn sara hidup yang Felda bagi RM1500 sebulan...mana cukup...

Nak2 pulak apabila peneroka2 yang tanam sendiri ni bercerita....lagilah menyemarakkan semangat nak ambik semula ladang mereka.

Nanti.... apabila harga menjunam, tak tahulah pulak gone gayanya....pokok nak dibaja, semak samun nak diracun, orang ambik buah nak diupah, kos meloding, kos lori .........

Itu belum lagi hutang dengan Felda selama ni yang tiada sorangpun peneroka di Malaysia ni tahu dah berapa hutangnya dengan Felda selama ni ....sebab tak ada penyata kewangan.

Itu secebis rentetan yang menjadi salah satu isu panas kat sini....

Entahlah.....sebab itulah ladang orang tua koi kat Mayam tu, biarlah Felda yg uruskan...biarlah harga sawit naik ke, turun ke......RM 1500 tetap mak koi dapat tiap2 bulan..kadang2 tu dapatlah juga duit lebihan tan walaupun tak banyak mana....Buat apa pening2 mikirkan nak uruskan ladang tu. Bukannya senang nak cari buruh sekarang ni..harapkan budak kite...buat nyakitkan hati adalah...

Dan yang berlaku kat Purun ni sekurang2nya kome ada modal nak bercerita dan mengata apabila dah berkumpul beramai2 tu.............termasuk le yg menulis cerita ni salah sorangnya daripadanya ...hehehee

Sekian..


5 comments:

Redz da Tsar said...

Haha...

Biase ler...

Tapi kalo orang tua aok tue dah cukup 1500 ok la... Keje tak payoh, duk umah je dapat 1500...
Hok yang ade anok nak sara tue payoh le sikit...

YASSIN SULAIMAN said...

Hal ginie ada pro kontranya tepuk dada tanya selera laa kan mekala rasa tak mampu byk ngat kerenohnya badan pun tak rod baik serah ke org aje...hok tentu 1500 te ande juge...mekala buat sendiri tak tentu lagi..

cemomoi said...

koi ander sembang dengan member nok buka syarikat suply orang buat kija potong dan meloding... lawok aje.. tapi kalo rasa nok cuba idea tu buatloh awokwokme... keh dok jauh tok buleh nok handle

relevan said...

Kome buat sendiri je..tanam semula getah tanam pisang lagi..

INTAN RH said...

Koi tanam ubi kayu jek... :)