Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, January 30, 2010

Hantu rayapun boleh pengsan..

Salam...

Sesaja nak cerita biarpun pedoohnya melampau.
Tapi itulah yang seronoknya apabila borak bersama rodong...ade je ceritanya,...

Mungkin ada rodong2 yang pernah dengar cerita ni...

Alkisahnya pada zaman dulu2 di sebuah kampung yang sudah hilang dari peta dunia, tinggallah seorang pakcik tua bersama hantu raya belaannya.

Entahah macammana pada suatu hari, pakcik tu tadi telah meninggal dunia meninggalkan belaanya tanpa tuan baru.

Disebabkan, si hantu raya ni tiada tuan, merayau2lah di serata kampung untuk mencari tuan baru kerana hantu ni jenis yang rajin bekerja dan jika tak bekerja, tidak amanlah hidupnya dan mulalah membuat masalah.

Maka dengan itu kampung yang asalnya aman damai menjadi kelam kabut disebabkan hantu raya tu tadi.

Bagi menyelesaikan masalah, Tok 4 kampung tu pun bermesuaratlah bersama ahli JKK bagi menyelesaikan masalah bagaimana hendak menghalang si hantu raya ni daripada terus mengacau orang2 kampung untuk mencari tuan baru.

" Apakata kalau kita suruh aje hantu tu pergi tebas segala semak samun yang ada kat kampung kita ni" cadang Pak Leman semasa semua hadirin senyap mencari idea.

"Ah ah ye....betul jugak" sambut Tok 4 mendengar cadangan bernas si Leman.

Selepas mesyuarat, Tok 4 pun memanggillah si hantu raya tu dan mengarahkan agar pergi menebas semua semak samun yang ada di kampung tersebut.

Dijadikan cerita disebabkan gian sebab lama dah tak kerja, tak sampai 3 hari, si hantu tu berjaya menyiapkan kerja2 yang diarahkan oleh Tok 4 dan meminta lagi kerja apa nak dibuat.

Maka, Tok 4 pun berilah apa2 kerja yang sesuai dilakukan oleh hantu tu tadi...dan semua yang diarahkan dapat disiapkan dengan masa yang amat cepat.

Disebabkan hantu ni cekap sangat buat kerja dan dah takda benda nak disuruh, membuatkan Tok 4 susah hati kerana kalau tak diberi tugas, hantu ni tadi kembali mengacau orang2 kampung.

Bermesyuaratlah kembali exco2 kampung ni mencari jalan penyelesaiannya...

" Tok jangan bimbang, biar saya yang selesaikan masalah ni" kata Mak Joyah selaku wakil GPW kat situ.

" Kalau awok ade jalannya, molek sangatlah...kita ikut je...moga2 mungkin cara awok nanti serasi dengan masalah kita ni"..sahut Tok 4 dengan penuh nada kesayuan...

Jadi, selepas balik ke rumah Mak Joyah nipun memanggillah hantu tu ke rumahnya untuk diberi tugas seterusnya.....

Apabila si hantu tu datang ke rumah Mak Joyah, dihulurkan oleh Mak Joyah satu sampul surat yang mengandungi sesuatu...

" Awok hantu, pesan koi jangan dibuka sampul ni kat sini, setelah awok balik nanti...barulah dibuka dan ikut aje arahan yang ada dalam sampul tu" arah Mak Joyah ...

Hantu ni pulak tak sabar2 nak tahu apa kandungan dalam surat tu......jadinya....

*

*

*

*

*

*

*

Op....dah nak masuk waktu Insyak lah pulak.....esok lah koi sambung cerita ni....ni nak pegi masjid dululah yek.....

Wassalam.....

3 comments:

relevan said...

Lorr cikgu Hj..potong stim betul..

Mybabah said...

Salam Jang. Takkan suspens sampai dua kali. Dah ada ******** bersambung pulak. Ini dah masuk kes aniaya orang. Anyway, saya tunggu esok. Nanti selesaikan solat dulu, baru hantar. Jangan bersambung lagi...

Pengembara silam, said...

Puhh..berpeluh dahi keh nak nunggu sambungannye.. he he