Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Friday, April 2, 2010

siapa yg paling terrer menidurkan org...

Salam....

Selamat hari Jumaat buat rodong2....

Sewaktu kome cikgu2 SK Purun mengikuti kursus pedogogi pada dua minggu yg lepas, penceramah kursus tu ade le memberi satu soalan kepada kome.

Soalannye, siapakah yg paling terrer menidurkan org....

Ade yg jawab, ibu sebab pandai menodoi anak dlm boyan, ade yg kate cikgu yang tiada intonasi suara semasa ngajar dan ade yg kate penceramah yg tak best memberi ceramah...

Rupa2nye kate dek penceramah tu, org yang paling terrer menidurkan org ialah Pak Imam yang sedang membaca khutbah semasa Sembahyang Jumaat.

Mulanye kome tergelak dengo jawapan tu. Walaupun secara berseloroh untuk menceriakan suasana , secara hakikatnye ape yg dicakap dek penceramah tu ade kebenarannya.

Dan tadi kat masjid sini, koi perhatikan para jemaah agak ramai memejamkan mata sambil duduk bersila. Tak tahulah kot2 menghayati khutbah yg sedang dibacakan tu.

Tapi koi tengok ade yg tersengguk2 dan mungkin mengiakan ape yang disampaikan hari tu.

Bukan nak kate ke org jugak. Kekadang tu koi sendiri mboh terlena dalam setiausi gitu. Mungkin setan2 mudah sgt mengganggu supaya tidak fokus kpd apa yg dikhutbahkan tu....

Lagi satu mungkin khutbah yg dibacakan tu kurang menarik...Maklum le ....kebiasaanye Khatib ni org lama...biarpun tajuk khutbah tu bagus, tapi penyampaiannya mungkin kurang menarik kot...

Cadangan koi le....kalo dapat le, biar le diberi peluang kpd Khatib2 yang muda2 sikit baca khutbah ni. Biar suara tu jelas dan para jemaah seronok mendengarnya....nak2 pulak kalo tajuk tu kene dengan diri sendiri....

Harap2 Jabatan Agama Islam sedar akan hal ni supaya khutbah yang diberikan mencapai objektif yg sepatutnya...

Marilah sama2 kita doakan....

Allahualam....




9 comments:

abu muaz said...

khutbah sepatutnya disampaikan dengan berkhutbah bukan membaca khutbah...ada imam tak faham pun apa yg dibaca.. tempat saya masa H1Ni imam tu baca H1-hai N1-Ni jadi haini,tergelak jemaah.

kelompen said...

salam cikgu koi setuju sebab khatib sesetengah masjid, adalah otai2, yg tak berapa pandai menggunakan intonasi suara, menarik halwa telinga makmum dalam mimbar khutbah. ngantuk weh.
dicadangkan berilah peluang kepada generasi pelapis yg sesuai..

Redz da Tsar said...

Kalay keh kat sini takpe la tido..S epatah haram keh tak faham... Hok bace ayat Quran tue ade la sket2 bleh tangkap, hak lain gone la... Alik, keh tido jer... Kalau taknak tido keh datang lambat... haha...

Khutbah nie kalau formal dengan tajuk yang tipikal memang orang tido....

Hehe...

Sepatutnya bukan 'baca' khutbah, tapi bagi 'khutbah' barulah betoi~ Ye dop?

zulkbo said...

salam cikgu...
ada rahsia sebenornya sebelum nak solat jumaat agar kita tak mengantuk..koi dah amal lama dah..pertama jangan lunch dulu sebelum solat..kedua badan tegakkan..jangan bongkok..lagi bongkok lagi cepat la tidornya..he he

Mazru Majid said...

salam cikgu..

gitu la hendaknye weh..

relevan said...

Nak ketiduran sila duduk di celah almari masjid..

Che' Pit said...

err tak, bukan CP nak tdo.. tapi ketiduran bak kata che relevan.. sungguh ni..

piewahid said...

faktor teks khutbah yg disediakan terlebih awl oleh pihak jbtn agama juga menyebabkn khutbah yg dsampaikan terkongkong berbunyi spt bacaan berita..

kemahiran khutbah dan isi khutbah mesti slari..

endiem said...

separuh masjid , siap pasang LCD semasa beri khutbah.. supaya jemaah tidak mengantuk dan faham isi kuthbah. Tapi ada juga yang tidur.