Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Monday, April 19, 2010

Sampai bile kome menanggung azab nih...

Salam....

Balik dari cop buah sawit senja tadi, koi dah beragan dah nak bawak anak bini pegi mandi kat sekolah. Sebabnye dah beberapa hari air paip takde kat sini.

Minggu lepas, gitu jugak. Sampai 5 hari juga takdenye air.

Pas tu ade sekejap....sempat le tadah penuhkan tong2 yg ade kat umah kome sini.

Alih2....minggu ni, rupanya lagi teruk. Ingatkan masalah tu dah diselesaikan, rupanya dok lalu...makin parah jadinye...

Bile balik dari ngajor tadi, bapok le serabutnye kepala bile menengokkan pinggan mangkuk terkapor2 tok dicuci, ngengok ke kain baju pulak berlunggun tak dibasuh.

Pas tu bile nak mandi pulak, rase chike bila memikirkan stok bekalan air hanya ade setakat nak buat ambik air sembahyang dan basuh mana yg patut je,

Kat sekolah tadi, koi telefon rodong koi yg keje kat JBA Bera ni tanya pasei air ni. Kate dek rodong koi elektrik kat loji breakdown dan memerlukan masa hingga 5 hari baru air boleh sampai kat Purun nih.

Lepas tu, koi telefon pulak kerani yg keje kat situ mintak tolong orang JBA hantar lori tangker kat kompleks guru sini.

Tapi....semua keadaan tu akhirnya berubah bile balik dari kebun tadi, koi tengok kat umah dah ada air paip.

Cuma yg koi ralatnye...air tu sekejap aje adenya. Setakat lepas bini koi tadah penuhkan tong aje, itupun ade tong yg tak sempat diisi.

Tak dapat le koi nak basuh baju gune mesin basuh outo kalo air dah takde. Yg ditadah dlm tong tu, rasenya esok lusa habislah digunakan.

Dan kalau esok masih lagi takde air....jawabnye, kesengsaraan kome kat sini takde penyudohnye la jawabnya.

Pelik dan harian memikirkan, zaman teknologi serba moden serta keadaan yang dilaung2kan mengatakan negara yg sedang menuju negara maju nih, bekalan air kat sekitar sini masih ditakuk lama dan tiada perubahan dari koi kecik sampai le dah tua bangka...

Yg menghairankan koi lagi, ngape sebeloh ke Triang dan jalan ke Temerloh tu, takde masalah gangguan air ni sedangkan kalau nak kira paip air kat situ, lagilah lamenya pade yg ade kat sini.

Mungkin yg tinggal kawasan situ, orang2 yang berpengaruh kot....berbanding yg kome anak beranak peneroka dan kakitangan kerajaan serta felda yg tak berapa hebat nih....

Entoh le.......sabor ajelah...nak wat gone.....ade wakil rakyatpun....gitu jugak....

Tanggung ajelah.....

Sekian..

12 comments:

Che' Pit said...

salam cgu jang

err mmg, mesti serabut kepala bila takde air.. rasa rimas dan lemas kalu xde air.. sian kat aok..

akuanakpahang said...

Salam Cikgu - kawan nie org bawahan aje..dgn JBA nei cuma kawan nok cerita aje sikit sbyk mana hok kawan tahu....punca x de air ini byk sangat sebabya kawan ambit hok besar aje laa pertama elektrik ( breakdown) kadang bender nie tak salah ke JBA, nie kerja org TNB kadang fius abendar dah rosak tentu kena order tu.. kena ambit masa juge.. no. 2 sistem paip agihan itu sendiri kadang bender dah lama paip lama tak ditukor pun tak boleh salah bulat2 ke JBA itu kena ada peruntukan drp kerjaan negeri dan selagi terkadang stock utk barangan tertentu (utk kerja baik pulih) bila paip agihan itu pecah atau rosak tiada di daerah kita jadi terpaksa di ambil drp dearah lain.

Apa pun kerpihatinan pihak2 berwajib yang lain pastinya dapat menyelesaikan masalah ini. Sama-sama kita berdoa moga pihak tertentu memandang serius perkara ini.

al-mankaraqi said...

Salam cikgu,

koi kompiyus ni, Purun ni terletok kat Saboh ke Serawok?.......lamer dah tok tengok peta.....

LIPISLADY said...

Assalamualaikum Cikgu jang, lama beno keh tak menjenguk blog aok yek, banyok entry aok keh tertinggal.

Gone pun gayanya, keh kesianlah kat cikgu anok beranok, kena mandi bercatu air, bawak bersabo yee cikgu...insyaAllah selesailah tu tak lama lagi, bete kata en Yassin tu, menda ginih melibatkan banyok pihak, kala seme pihak bertanggungjawab, mesti cepat dapat diselesaikan...

Azie Saad said...

mmg ye,budok asrama skoloh men prun te blake pakat blik rumoh..kala hat jauh te kompam da ponteng skoloh gek dak..ahye,makin ke teruk masloh air nih..mintok sleseikn segera la..

zulkbo said...

salam cikgu
naye ke aok..
koi pun pantang kalau
main tak de air nie..

Mazru Majid said...

salam..

kome di sini xde la pulok mslh air ni..

jarang2 tu kena gek time x berair tp x kerap..

Cikgu Jang .. said...

rase koi, sepatutye masaelah air nih selesai dah...bukannye sari dua, dah sampai tahap puluhan tahun dah benda gini berlanjutan..

lainlah kalo purun ni kat sebelah utara banglades nun......

cemomoi said...

kena buat pigi cekgu, koi tau ngat purun sokmo tak ander air

hai said...

betul tu koi pun tumpang simpati sebab masalah air di gugusan bera ke atau di jengka ni...dah berlarutan berpuluh tahun lamanya...kalo sari 2 tahan lagi..tapi sokmo lama2 sgt pastu kerap plak x berairnya!!fening..fening...

relevan said...

Salam cikgu...deras datang mandi dekat rumah kawan jer..

abu muaz said...

kalaulah ada pilihanraya kecil di Bera!!!!