Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, April 22, 2010

Susoh weh belajo software photoshop ...

Salam...

Petang tadi, satu kursus telah diadakan kepada cikgu yg berminat mendalami program Adobe Photoshop.

Lebih kurang 15 orang rodong2 guru yang ikut serta dengan semangat berkobar2 agar selepas kursus ni nanti, masing2 sekurang2nya dapat membina sendiri sama ada buat banting ataupun banner.

Pade mulanya koi cadang nak bagi ilmu tu banyak2, rupa2nya payoh weh... Al maklum le, suatu program yang baru dan tak penah mencube, bukanlah sesuatu yang mudah untuk menguasainye.

Setakat yang peserta ni ikut hanya tahap buat background, masukkan teks dan masukkan gambo aje.

Untuk kemahiran edit gambar serta kemahiran lain, terpakselah dijalankan siri kursus lanjutan.

Tapi memang ye, kalo memang tak penah gune sesuatu program tu, bukannya senang nak kuasai kemahiran ilmu grafik tu. Lagipun software ni bukan macam software hok lain2 tu yang mudoh diterima walaupun pertama kali belajo.

Koi dulupun, disebabkan berguru dgn orang yg mahir, lepas tu belajo sendiri2....dan akhirnya setakat nak buat banner atau banting yg sedei2 tu bolehlah...

Walaubagaimanapun, penilaian yg koi buat bagi pencapaian rodong2 koi tadi, adalah membanggakan jugalah, walaupun selepas ni terang2an tugas membuat banner atau banting bagi sesuatu program akan terus menerus diletakkan kepada koi....

GB koi turut sama memeriahkan kursus ni....walaupun koi rase, apa yg dipelajarinya tadi ibarat belajo bahasa Itali tahap kepayahannya...Namun .........Bravo untuk GB sekolah Purun.
( yang pakai baju merun sebeloh kiri koi tu, GB sekolah koinye...)

GPK Pentadbiran sekolah koi pun minat jugak mendalami ilmu grafik ni...Bravo....sekali lagi..

Antara peserta yang bersemangat pade mulanya tetapi kian lama kian kendur....

Insyaalah....selepas ni, akan adelah pulak siri2 kursus lanjutan yang akan koi buat untuk rodong2 guru yang berminat...

Dan harapan koi agar peserta kursus ni tadi, teruskan usaha belajar sendiri dan rajin2lah bertanyakan kat koi kerana koi masih ade lagi di sekolah ni

Selain tu untuk mencari ilmu mencipta grafik ni, tiada bayaran yang dikenakan kerana tugas melatih guru2 dan staff adalah sebahagian daripada tugas koi kat sekolah....

13 comments:

Che' Pit said...

waa bagus tu cgu jang..
CP mmg semangat nak belajar tapi xde org nak ajar, huhu

Cikgu Jang .. said...

aok belajo ngan koi jelah, upah ngeteh dengan roti sardin pun ok dah...

endiem said...

susah belajar tapi jika pandai hasilnya menarik weh.

zulkbo said...

salam cikgu..
bagus Adobe photoshop tu..
tapi koi pun tak pandai
sekarang pacai PICASA jer
guru besor..nampak garang ter..?
he he he

al-mankaraqi said...

salam cekgu,

nampok garang jer muka GB awok ter. koi cadangkan dia pegang rotan maser wokmer belajor, bior deras siket nangkap ilmu di kepala hehehehe (gurau jer)...

Mazru Majid said...

salam..

payoh mmg payoh..org yg betui2 minat menjadi sgt

cemomoi said...

deme ni bagi gambo anok-anok suruh edit baru semangat

CekWa said...

best jugak dpt belajar free lagi kan..

syahbandar87 said...

salam..nk tnye sket ni cikgu..agak2 mane lagi ssh nk melatih guru dengan pelajar ye.hehe

relevan said...

Tambah pengalamam dan pengetahuan cikgu Hj.. nanti dah pandai boleh kita cantum cantum gambar..

Cikgu Jang .. said...

salam...

ilmu grafik nih memang payoh weh...tapi kalo ande minat, semua boleh jadi...tpi kalo ajar bebudak, lagi le payohnye...

Che' Pit said...

hehe cgu jang dah offer.. mmg tu lah yang di nanti.. kalau dah tahu basic, baru semangat nak explore.. ni kalau nak mula pun teraba2, huhu.. payoh ler.. err cp up pizza hut, hehe

eddykodow said...

Bravo...bravooo