Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Monday, April 26, 2010

Tibalah mase ujian pulak....

Salam..

Hari esok budok2 Tahun 6 dah ambik Penilaian 2 selama 3 hari.

Dan dengan secara kiraan matematinye, selama 3 hari itulah, koi tok perlu masuk kelas ngajor bende yg senalo diajor tapi sokmo payoh nok dapat kecuali bile koi gune 'anak jin' buat bantuan.

Mase P1 dulu, kelas koi ajor tu, popalih tenatnye. Kalo penulisan tu hampir separuh dapat "E".

Gone koi nok bagi markah mengkala perkataan yg ditulih tu, banyak lagi bilangan jari yg koi ade.

Yg Pemahaman pulak, buat koi sakit hati je. Apa ke tidoknye, soalan yg koi rase anak koipun boleh jawab, itupun tak reti.

Puas jugak le koi bertepis dalam meeting kurikulum bile ditanya ke gone gayenye boleh dapat keputusan gitu.

Nasib baik le, cepat je koi cari jalan gone nok selesaikan masalah nih dengan strategi2 yg koi sendiripun tok tahu sejauh mane hasilnye.

Tengok le esok camne gayenye budok2 tu jawab pekse BM ni nanti. Kalo diberi latihan tu, mboh pulak siapnye. Takut nanti bile beri je kertas soalan, ilang semua ape yg koi ajor dalam kelas tu.

Rasenye kaedah paling mudoh dah koi ajor supaye lulus. Kalo tok reti2 jugak...rasenye bukan saloh koi doh tu. Gamoknye mungkin masalah genetik kot....

Risau mikirkan. Andainye takde peningkatan......susoh le koi nanti. Bende pulak le nok koi beri alasannye nanti.

Tapi mengikut ramalan koi yg kadang2 jadi dan kadang2 tidak nih....rase koi akan berlaku peningkatan biorpun tak ketara, tapi itu doh cukup membuatkan koi sedap hati dan mengurangkan kerisauan yang dah mule koi rase bile mule2 koi dipertanggungjawab mengajor kelas ter....

Biorpun UPSR lambat lagi, tapi menkala pencapaian setakat gitu je....gone nak capai sasaran.

Walau ape2 pun koi yakin dan tetap percaye, akan berlaku peningkatan yg ketara andainye segala strategi dan kaedah yg koi buat dapat diikuti oleh bebudok tu.

Tengok le nanti gone gayenye....

Wassalam..

5 comments:

Che' Pit said...

yang penting cgu dah berusaha.. selebihnya kita serahkan pada yang Esa.. harap2 cgu masih bersabar, jangan sampai telan budak2 tu udah ler, haha

zulkbo said...

salam cikgu
ha ha masa "anak jin" bangunn
lama dah tidonya gamok..he he

hai said...

tapi cikgu,pengalaman koi la dgn anak2 koi ni...memula suma pun bermula dgn teruk...pelan2 baru boleh maintain...bila dah selalu gi tuisyen,byk buat latih tubi,kena ngan ceramah motivasinya lagi..insyallah diorang suma pun boleh buat nanti....yang penting usaha dan doa dari semua guru2,pelajar dan ibubapa!!

relevan said...

Darjah 5 dah ada peksa dinamakan sebagai PRA UPSR..

Cikgu Jang .. said...

koi gumbira ari nih, dapat je kertas jawapan, terus koi tande dan hasilnye, peratus lulus meningkat dengan baik sekali.....hehehe