Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, April 4, 2010

Semak betoi dah kebun kawan nih...

Salam.....

Cadangnye hari ni nak pegi cari ikan, macam biase kome buat aktiviti ujung minggu ni.

Tapi hujan turun semalam sampai 4 lap hingga ke pagi tadi menyebabkan air sungei beso dan sekaligus membatalkan hasrat kome hendak pegi.

Jadi, koi luangkan mase pegi menjengoh kebun sawit koi yang rasenya lama dah koi tak pegi di sebelah paginye.

Sambil2 pegi tu, koi bawak jugak le benih labu utk koi tanam sempene hujan yg turun nih...manalah tahu kot2 menjadi, boleh kome buat pengat atau cekodok labu nanti...

Tengok ke kebun tu, popalih......nampok sngt dah semoknye....pokok kapal terbang, senduduk, mengkirai, palas, dan resam...same naik je dgn anak sawit yg kome tanam bulan 12 lalu..

Tapi nasib baik le, pokok tu masih ade lagi kat situ...Bimbang jugak pegi2 tengok habis makan dek lembu pendek tu....naye jugak le kome nanti..

Alhamdulillah.....koi cek tadi, tiada lagi le kesan kena makan, walaupun tapak kaki menatang tu nampak banyak menjelajah kwsn kebun. Mungkin koi balut dgn zink menyebabkan menatang tu tak nampak pangkal pokok dan menyukarkan die hendak mengerjakan sawit tu...

Mintak2 biar le pokok tu sampai besor dan cepat suburnye walaupun ade sesetengah anak sawit yang kalau tengok seakan2 mati taknak, hidup pulak segan...

Kalau mengikut pengalaman koi yg tak seberapa ni, anak sawit pesen gitu memang payah sikit nak suburnya di peringkat awal. Tapi bile akar die dah stabil.....pembesarannye akan berlaku dengan cepat.

Sebab itulah koi tak berapa sgt risaunye...janji pucuk sawit tu masih hijau walaupun pelepahnya rata2 dah kekeringan.

Cume yg memeningkan kepale koi nih, pasal semoknye terlampau....hinggakan kadang2 koi tak terperasan ade anak sawit di celah2 semak tu.

Gonekan....dengan keluasan 9 ekar dan sebanyak 440 pokok sawit di dalamnya, bukanlah satu kerja yg mudah menyelenggarakannya....tambahan pulak mase untuk ke kebun tu hanya boleh dilakukan waktu2 cuti sekolah aje...

Walaupun ade orang cakap, bior semok takpe, nanti musuh tak nampok ke anak pokok ditanam, bagi koi pulak bile semok sangatpun menyebabkan sakit mate memandangnye dan sakit hati apabile kerja2 meracun dilakukan nanti...

Walaupun begitu, kesimpulan yg koi buat.....bior le dulu, nanti cuti penggal kedua nanti...akan kome usaha menerangkan kebun tu....maklum le, nok upah orang memang boleh, tapi bab ngulur ke upahnya yg tak berapa nok bolehnye....


Pembesaran anak sawit ni ade macam2....hok subur tu, subur sngt...yang tak berape nak suburpun ade jugak... mungkin kemarau sebelum ni menyebabkan tumbesarannya terbantut...

Tapi kalo hujan masih berterusan, insyaalah....sempat jugak le anak pokok tu memulihkan dirinye sendiri..




Antara gambo yg koi tangkak tadi ......sekali pandang tak nampok lalu anak sawitnye...tapi bile diamati betoi2....ade rupanya......

Itulah menunjukkan anak sawit kome ni jenis pemalu sikit pokoknye...







Yang pokok besar ni, sawit yg koi tanam pada Julai 2007 dulu....setakat nih dapat le hasilnye dalam setengah tan utk dua kali tuai....

Kebun ni seluas 9 ekar dengan 500 lebih pokoknya mengandungi berbagai peringkat pokok sawit...macam2 cabaran dan dugaan membesarkannya hingga menyebabkan puluh ribu duit koi dah dikeluarkan....

Hingga ke hari nipun masih tak selesai2 keje meracun yang koi buat. rasanya dah berbulan2 hinggakan pam racun dan tong racun terus bermaustatin di situ....banyak sgt halangannye...terutama sifat kemalasan....

Tapi, semaknye pun tak le teruk sgt, hanya rumput2 je....anak2 pokok liarpun masih terkawal lagi....tapi kalo boleh memang niat koi nak memusnahkannya sebelum merebak menjadi semak yang terlampau...

Harap2....musim hujan ni berterusan...dan harap2 jugak mood menguruskan kebun bior le kembali semula sebagaimana penuh bersemangat jaman koi mula2 mengusahakan hutan tu hingga menjadi sebuah kebun sawit.....

Harap2 gitulah...............

Sekian....

8 comments:

piewahid said...

salam cikgu,
ambuih, luas sawit! rupe2nya ramai rodong2 koi ni kaya raya. alhamdulillah...!

Cikgu Jang .. said...

Nak kata kaya tu, sekarang nih dok lagi le.....doa2kanlah supaya kekayaan tu menjelma apabila sawit tu sudah mengeluarkan hasilnya nanti...insyaalah...

zulkbo said...

salam cikgu..
koi memang saluted ke aok cikgu jang
ngajor2 juge..mancing2 juge..
berkebun sawit pun juga..alhamdulillah harap aok kayalah satu hari nanti ..he he

akuanakpahang said...

Moga2 segala usaha membuahkan hasil jua.. rajin amat aok... moleklah gitu berbudi pada tanah tentu ada kebaikannya.

Mazru Majid said...

salam cikgu,

koi rase takde la semok sgt lg te,ander yg lebih semok dr tu pun koi pernah jumpe..

semuga mendapat hasil yg lumayan kelak..amin.

alrisjualan said...

Assalamualaikum
Salam kenal dari Jakarta, Indonesia. Salam silaturahim.
ALRIS
http://alrisblog.wordpress.com

INTAN RH said...

salam cikgu, moga sht belaka.
masuk blog cikgu lately mcm msuk blog agro journal gitu..hehe

:D

relevan said...

Salam cikgu Jang..ini yang buat kawan nak masuk kebun sekarang juga ni..kawan dah 2 minggu tak ke kebun..