Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, December 27, 2009

Oh...rumahku dilanda banjir kilat

Salam....

Teka-teki laman luar umah kome penuh debu dan habuk apabila koi balik ke rumah Temerloh akhirnya terjawab apabila kome tengok sendiri apa yg berlaku sebenarnya.

Rupa2nya apabila berlaku hujan lebat, kawasan depan umah kome dan beberapa rumah jiran sebaris tu dilanda banjir kilat.

Kedudukan yg rendah dan longkang yg tak boleh menampung jumlah air yg banyak menyebabkan berlakunya limpahan sampai ke pintu utama rumah.

Nasib baik le air tu tak sampai masuk ke dalam, kalau tak satu kerjalah pulak nak cuci rumah tu lagi.

Sebelum ni, koi tak pernah terserempak dgn kejadian banjir kilat kat situ sebab jarang2 kome tidur situ, tapi petang semalam, koi benar2 terkejut nengok ke keadaannya. Nasib baik le hujan yg betul2 lebat tu sekejap je, kalo tak harus melimpah sampai ke dalam rumah. Risau jugaklah kome melihatnya.

Bukan kome saje yg kelam kabut, jiran2 yg senasib dengan kome pun keluar rumah dengan membawa penyapu nak sapu air tu supaya tak meninggalkan kesan kotoran.

Air yg lalu kat situ, memang laju jugak tapi tak lama. Dalam setengah jam kemudian apabila hujan mula reda, keadaan kembali normal. Cuma yg tinggal kesan2 kotoran kat laman rumah kome tu....

Patutlah apabila balik ke situ, koi jadi pelik tengok kotoran yg ada di halaman rumah....dan teka-teki terjadinya begitu akhirnya terlerai jugaklah...

Rupa2nya beginilah keadaannya....

Rumah jiran sebelah lebih teruk, sebab kedudukan rumahnhya betul2 di hadapan simpang...banyak le air dari jalan turun ke situ.

Kalau tengok keadaan masa tengah hujan lebat, takut kome jadinya....bimbang aje air melimpah sampai ke dalam rumah.....Tapi nasib baik le hanya di halaman rumah je airnya..

Kat bawah ni pulak apabila hujan dah reda lebih kurang setengah jam selepas tu...


Lantai tu koi dah cuci, sebab tu nampak cantik...kalo tak, apabila kering je, hanya yg ada sisa2 kotoran....

Kes ni, perkara biasa bagi jiran2 yg tetap kat situ...cuma koi aje yg terkejut sebab belum penah tengok dgn mata sendiri, cuma dengar cerite diaorg aje...


Sekian....

9 comments:

Pengembara silam, said...

Aok kene panggil bekho korek dedalam skit parit teh..Kalu tak maru nak membasuh rumoh sokmo.. cobaan..sabo..sabo..

YASSIN SULAIMAN said...

Ahh..wabee..mekala ko lebat hujan esok ko besor air nyer goner te? sakit kena gitu cikgu..

Mazru Majid said...

repot kat TV3...deraslah MPT selesaikan msalah te

al-mankaraqi said...

betoi2...............masuk buletin utama................baru dia nok kejer...........

Webmaster@Echam said...

Longkang tersumbat ke cikgu Jang??? Aok kena hantor surat ke MPT tu... Jangan biorkan...

cemomoi said...

koi hari-hari cuci lantai depan rumah kalo kebetulan ada kat rumoh time hujan lebat ngaloh bebudok main hujan syok betoi cuci lantai laman dengan air pri

relevan said...

Parah ni cikgu..heh heh Alam Flora..bagi kawan apa nama taman perumahan aok te Cikgu..

Cikgu Jang .. said...

salam rodong..

Memang parah dan maru problem ni. keknya koi tak terasa sgt sebb kome memang x duduk situ...sekali sekala je balikm nyinggoh...

Taman perumahan tu....Taman Jaya 6 kat hospital temerloh. Rumah koi stret aje.....bahagian rumah simidi kat tengah2 tu...yg tu paroh sikit banjirnya..

Redz da Tsar said...

hehe.. Dulu, 7 tahun lepas rajin jugak la bandar Jerantut banjir kilat... kalau hujan lebat dalam sejam dua, hurmph, pandang longkang la jawabnye...

Sekarang dah ada longkang besar + sungai Betong yang didalamkan, jadi kurang le sikit banjirnye... takde lalu la kirenye...