Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, December 12, 2009

Mat-Mat fitt ....bilalah penyudohnya..

Salam....

Kat Purun ni dari sehari ke sehari semakin teruk budak2 dadah ni mencuri dan mengebas harta benda orang.

Rasanya kalau hendak dikira bilangan penagih tegar yang entah berapa kali pergi kursus kat Pusat Serenti tu, rasanya berpuluh2 orangnya.

Sudahlah puak2 ni bercampur dengan golongan tu sahaja, malah yang paling kome kat sini marah sgt, gejala mencuri harta benda orang lain.

Kalau setakat tanam-tanaman, buah sawit, getah sekerap, besi2 buruk ....tak payah ceritalah. Kat kompleks kome ni tah banyak mana dah besi penutup longkang dikebasnya untuk dijual kepada peniaga besi buruk.

Dulu sewaktu tengah hari pernah seorang cikgu tu nampak budak2 ni tengah menebang pisang di hadapan kompleks guru . Nampok sangat kelibat cikgu tu di mata penagih , tapi dia orang buat tak kisahpun, seolah2 pisang tu emak bapak dia yg tanam gamaknya.

Yang menjadi masalahnya, kat Purun ni ada pula kedai yang membeli hasil tanaman dan besi buruk yg dijual oleh mat2 fit ni..entahlah....dah tahu barang tu barang curi, tapi beli jugak...sebabnya nak ke untung lebih.

Yang koi hairan sgtnya, takde pulak Polis Bahagian Nakotik ambil tindakan pegi tangkap atau buat rondaan kat sini, sedangkan sebahagian tugas mereka membenteras penagih2 ni. Begitu jugak dengan JKK atau Pihak pengurusan Felda langsung tak peka akan masalah yg berlaku sekarang.

Paling tidakpun bagilah nasihat atau warning kat peniaga2 yg membeli barangan curi ni supaya berhenti berbuat demikian. Jika dilakukan, susah sikitlah penagih ni memasarkan barang jualan hasil curian mereka. Sedikit sebanyak kuranglah sikit aktiviti mencuri harta benda orang ramai ni.

Jika direnungkan, organisasi ni seolah2 tak wujud langsung kat sini walhal dah tahu masalah yg sedang berlaku.

Yang terbaru dalam seminggu dua ni, timah penebat arus kilat kat kompleks guru dan sekolah rendah menjadi sasaran mereka. maklumlah harga timah memanglah mahal dan pembeli barangan lusuh ,memang berminat dengannya.


Nasib baik la timah tu payah nak dicabut. Kalau tak, habis semuanya dikebas. Itupun bahagian bawah paras tingkat 1 habis dikeratnya....




Yg ni gambar kat sekolah koi di bangunan blok G, habis dikeratnya bahagian depan dan belakang bangunan tersebut. Masa bilapun tak tahu projek dia orang ni. Sedangkan Jaga sekolah ada 3 orang kat sini.

Kalau koi la jadi Menteri, ada pendekatan paling mudah nak membenteras gejala penagihan ni...caranya kerajaan lantik pembekal rahsia yang bertugas membekalkan dadah yang diaorang hisap ni secara senyap2. Dadah tersebut hendaklah dicampurkan dengan sejenis racun yang boleh menyebabkan kematian secara beransur2.

Lama kelamaan, apabila bilangan penagih ni semakin kurang, lambat laun pupus semua penagih tegar yang ada ni. Lagipun buat apa biar diaorang ni hidup kalau dah tak macam orang dan takda harapan nak kembali spt manusia normal yg lain. Baik dibunuh saja....

Lagipun koi rasa mak bapak diaorangpun suke kalau anak dia mati daripada menyusahkan hidup mereka....

Wassalam...



7 comments:

Che' Pit said...

salam cgu jang,

hmm masalah ni mmg xkan ada titk nokhtah.. makin byk pusat serenti, makin bertambah penghuninya..

dah lah menyiksa diri sdiri, pastu menyusahkan org lain lak.. nalla betullah!!

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, keh sokong nget cadangan cikgu tuh, dari idup bagaikan bangkai bernyawa, menyusahkan semua orang baik mati aja, dosa pun tak berpanjangan. lagipun kerajaan dah banyok sangat berabis untuk mengendalikan Pusat Serenti, kala duit tu beri ke anok yatim yang nok meneruskan pengajian, dan ibu2 tunggal yang membela anok ramai, lagi pahala dari menceria bangkai bernyawa...

abu muaz said...

sekarang niii dibekalkan metadon pula utk puak-puak ni. Berapa juta la belanja ni? buat perabih kepitis je jang oooiii.

YASSIN SULAIMAN said...

Berantu amat dah puak nei...molek antor kepulau berlake hok tak de org... himpun sesama dema aje...jgn bercampo dgn kita aman dunia nei.

hai said...

ish,malas saya nak cakap tentang bebudak kat felda ni...kebanyakan yang rosak ni kerana sikap makbapak diorang....
elok rasanya diorang ni di hantar ke pulau jerjak!!

al-mankaraqi said...

cikgu,

koi simpati ngan wokmer.

Bela anjing lar cikgu..........darurat dah ni.

Mazru Majid said...

masalah gini mmg dah selalu sgt kite dgr..tempat koi ni makin kurang dah geng2 ni..

masalah lain pulok timbul,geng kaki arak pulok yg tumbuh...