Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, December 6, 2009

Mencuba2 nahan jaring..

Salam..

Tengah hari tadi, lepas meracun 2 pam..koi cemus sgt dah sebabnya baru nak start keje kebun lepas lama releksnya.

Jadinya, koi pegilah ninjau2 kat belakang matau balak kot2 air Sungai Palas kat situ dah melimpah ke jalan.

Tengok punya tengok betoi sangatlah jangkaan koi, rupanya air dah melimpah atas jalan.

Benda lagilah, koi pun telefon Manan adik koi ajak nahan jaring petang tadi. Punyalah semangat dan begitu teruja nak nahan jaring.

Pegi je petang tadi dengan adik koi Manan dan Nazeri, rupa2nya dah ada dah 3 orang Purun tengah nahan jaring kat situ. Rasa kecewa jugaklah kome.

Tapi pakcik tu sarankan kome pegi nahan kat sebelah hujung matau sana, kat situ takde lagi orang nahan jaring .

Kome pegilah tergedek2 ke tempat dia kabor ter. memang ye, kawasan tu lagi cantik sebab air tak berapa laju dan kawasannya pun sepanjang jalan lebih kurang 50 meter .

Kome pun pasanglah 5 utas jaring buat cuba2 kot2 mengena.

Tengah2 pasang, koi rasa gatal sgt kat betis, raba punya raba...la lintah tengah sedap ngisap darah koi rupanya....besor jugaklah lintah ter, andelah sebesar jari klingking...nasib baik le koi tak fobia tengok lintah, kalau tak....lama dah lompat ke daratnya...

Hari esok tengok le gone gayanya, mengkala ande rezeki, dapat 3, 4 kilo ikan pun jadilah. padanlah dengan 5 utas jaring yang kome tahan ter.




Gambo ni koi tangkap selepas selesai pasang jaring ter.....

Sekian..

9 comments:

YASSIN said...

Kawan bimbang andakonda aje suspen semacam aje...kala ramei kawan berani turun sorang idak lah. Takut kelintoh satu hal dah...

endiem said...

lintah tu kalau kumpul banyak boleh jual. Ikan boleh makan, lintah boleh jual

Pengembara silam, said...

Jgn2 aok gi esok,jaring dah tergantung..Dpt ikan peroi pun dah sedap weh.. Lintoh tu buleh buat minyok weh.. Power musim2 ujan ni..

Cikgu Jang .. said...

his....mengkala anakonda bale...koipun ngeri. Stkt lintoh ter, kalau yang kecik...koi tarik panjang2 bagi putus..
Tapi skrg ni lintah dah takde nilai dah....dulu ye..

Redz da Tsar said...

Hehe.. Musim banjir gini la ramei boleh makan ikan sungai free... Dapat buat perkasam sedap dah

mazru said...

beh...lama dah tak menjaring..

RMY-Abelitokjoro said...

salam ziarah dan salam pekenalan.. buat cikgu jang serta rodhong blogger..abeli.. dulu.. masa masa kerja kat TM termerloh..cover kaw.triang hari-hari masuk felda purun... pernah la 2-3 kali sembahyang jumaat kat masjid situ.. sebelah sek men purun tu... tapi tak pernah jumpa dgn cikgu jang... tak kenal kot masa tu... ni yang nak kenal ni....

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, kala ada tempoyok baru ikan te buleh buat ikan tawo, makan dengan tempoyok, air garam ikan namanye...

Webmaster@Echam said...

Salam rodong,
Nanti postkan yek apa hasil aok dapat...