Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Monday, December 7, 2009

Dapat lebih kurang 2 kilo je...

Salam...

Pagi-pagi tadi bersama Udin (abang) Manan dan Fatah (adik) pegilah tengok jaring yang kome tahan semalam.

Agannya, lepas nengok jaring, boleh kome repair pagar dan buat pintu pagar stail dulu2 kat projek baru kome ter.

Jadinya, dengan dua kali tengok, pagi sekali dan nak balik tadi sekali, dapatlah lebih kurang 2 kilo ikan , macam2 spesis ande, yang banyaknya ikan putih, ikan tembakang dapat le 2 ekor baya2 tapak tangan dewasa...

Alhamdulillah....kome tetap bersyukur dengan rezeki hari ni, mudah2han rezeki hari esok mungkin bertambah lagi kot, sebabnya pagi2 esok kome nak tambah lagi sebantal jaring baru yang koi beli tapi belum digunakan..

Tengok le keadaannya esok lusa...kalau secara logikalnya, banyak utas ditahan, banyak la hasilnya.

Manalah tahu dapat spesis ikan spt kat gambo ni...kot2 ikan te sesat sampai kat situ.


Tapi, kalau dicampur dengan 2 ekor ular air ( gambo atas ) yg sangkut kat jaring tu , harus tambah lagi 2 kilo....bukan orang je suka ikan, ularpun ambik peluang jugak nak2 pulak ikan tu dah sangkut jaring..



Tapi yang tak bestnya...jalan menghala ke tempat nahan jaring dan berhadapan dengan projek sawit koi tu....popalih teruknya ....motor EX5 koi tu dah jadi motor scrambel lah pulak.....

Harap2 malam ni dan pagi esok janganlah hujan, sebabnya dekat sejam koi membasuh motor tu tadi dan mengkala hari esok jalan macam tu jugak..terpaksa jalan kakilah pulak, nak nyampai ke tapak projek dan sungai tu.......

Lagipun hari esok tuan punya behio dah janji nak sodok tanah koi tu...bagi terang, nanti boleh kome order benih dan terus tanam sementara cuti sekolah ni...

Harap2 Allah SWT mempermudahkan kerja kome nanti....Insyaalah

Wassalam..


11 comments:

Pengembara silam, said...

Buat masok tempoyok..alahai..tus air liur keh.. La matnye ulo tu aok tak rebus je..buat sup.. he he

Redz da Tsar said...

Kelah ke dalam bakul te? Huhui... Hehe... Moge-moge lekat le kelah sekor due... Bleh kirim ke india~

YASSIN said...

Mekala dekat emboh kawan mintok 2-3 ekor buat perkasam peh cair air lior kash...makan nasi panas2... musim pejor gineh...

hai said...

kalo tgk ke hasil yang diperolehi tu,kira berbaloi le jugak ngan kena basuh motor tu!!cool la jugak....

Cikgu Jang .. said...

semua ikan ter koi suruh adik koi bawak balik rumah mak je...esok2 koi datng numpang makan je...

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, cikgu jang, ikan hok kecik2 teh aok buat singang dengan belimbing buluh sedak juge...

Mazru Majid said...

tembakang te jarang bole jumpe...sedap ikan te,dulu2 uwan koi cerite kala sg triang mmg ander ikan kelah..tp sekarang dah pupus gitu ajek

JOHN DOE said...

byk jugak tu dapek ikan ea...kek sini 1 jaring nak dapek 2 kilo kono menjaring kek kolam oghang yo lah..hehehe..

kakcikseroja said...

ikan tu kalau dibakar pun sodap, ya cikgu? :)

Webmaster@Echam said...

Oklah tu 2 kilo. Buat pekasam lah wehhhh...

endiem said...

dua kilo jadilah.. esok air dah surut..