Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, December 30, 2009

Lama dah tak merasa makanan nih...

Salam...

Seingat koi, hampir 10 tahun dah makanan ni koi tak merasa. Bukan sebab pokok ni susah ditemui, tapi org yg nak buatnya jarang yg ada.

Satu lagi, nak ambik buah ni paling tidakpun kena tutuh dahannya...sebab pokok ni biasanya tinggi dan memang terkenal dengan sifat kedekutnya.

Bukannya susah sgtpun menyediakannya. Hanya rebus aje dalam periuk lebih kurang 1-3 jam dan empat kali salin air supaya empuk.

Yang biasa kite makan, yg muda buat ulam. Ataupun yg tua disemai supaya rapuh. kemudian nak sedap lagi buat sambal goreng campur bilis, makan dengan nasi, ade pulak ikan pekasam....

Kalau makan yg disemai...memang sedap.....cuma yg kurang enaknya apabila berada di dalam tandas......cukup kuat baunya...

Kebetulan malam tadi, rumah yg koi biasa lepak malam2 ada makanan ni untuk hidangan kome. Sedap pulak makan sambil berborak2....walaupun rasanya pahit sikit, tapi kena pulak dengan kelapa parut..........menyelerakanlah pulak...

Nak sedap lagi....cicah dengan madu lebah.....pasti mengiurkan sesiapa sahaja yg melihatnya.

Kalau nak cari kat mana2 restoran ataupun hotel.....makanan ni memang tak jumpa...tapi kalau nak rasa juga ......cari aje kat pokok2 yang dah tua ataupun beli kat pekan2 sari ....lepas tu rebus je bagi empuk....habis cerita.

Berpandukan gambar dan cerita kat atas tadi tu...rasanya rodong2 pasti tahu apakah kebendanya...dan mungkin belah Lipis sana tu.....gamoknya merupakan salah satu makanan kegemaran.....agak koi la...

Sekian....

13 comments:

kakcikseroja said...

Looo... takkan tak kenal jering kot! :)

Webmaster@Echam said...

Baru minggu lepas koi pekena jering...

cemomoi said...

koi baru tau kalu makan jering jangan makan sekali dengan petei nanti kena penyakit kencing sempit... teguliang-guliang kate oghang pekan dok nahan sakit

Cikgu Jang .. said...

Satu lagi nasihat org2 tua...jangan makan jering yg ada kapur...nanti kencing kena 'ikat'..maksudnya air kencing takleh kuar sebab disekat oleh kapur yg ada kat jering tersebut...

YASSIN SULAIMAN said...

Buah jering nei jgn buat tak pasal mekala biasa buat tak pe atau org2 tua yang buat sebab mekala tak kena gayanya emboh disebut nyer "ikat di jering" mula laa nok kencing maru tak lepas...biasa kala org dulu ada "tawar" nyer dulu sebelum di makan apa pun bagi kawan bender ini amat biasa dgn org beloh kome disini tak syak lagi...Jering rebus popularnya makan dgn nyior kukor.

Anonymous said...

pas te jgn lupe gosok gigi bagi hilang bau...klau tidok ngacau org sebeloh mase solat jemaah.

relevan said...

Hancing oo..tapi kawan suka jering yang bersemai..buat sambal merah ikan bilis..makan dengan lempeng pun sedap..

Cikgu Jang .. said...

Sebelah minangkabau....jering ni dibuat keropok...rasanya x tahulah gone gayanya...tapi rasa jeringlah kot...takpun iras2 rasa keropok binjai....gamoknya le..

Pengembara silam, said...

Aji..Kawan lama dah tak makan menatang ni..lepas kena ikat aritu..merolong nak kencing weh..

Cikgu Jang .. said...

gone pulok awok kena ikat tu...makan bnyk sgt kot.....hehehe..ke awok makan yg ada kapur tu...

Redz da Tsar said...

Aloh senang mat.. Buah jering ler tue...

Ayah keh selalu semai jer... Tapi keh tak makan... hehe

LIPISLADY said...

Assalamualaikum, jering rebus tumbuk dalam sengkalan sampai leper, pastu gulung, rintinya nyor kukur campor gula sikit atau garam, sedak sangat, kala makan mentua lalu dibelakang mesti tok nampok.

zamtavac said...

Satu lagi kalu x nak diikat ngan jering...jgn makan dia sama ngan nasi yang panas boleh jadi jugok...