Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, October 31, 2009

Habis duit takpe janji hati puas.

Salam...

Kata dek orang tu bior habis duit, janji hati puas. Bior hari ni rabak RM 1500 sewa mesin tu takpe, janji koi mudah nak buat kerja nanti.

Alang2 bukak tanah bior luas, alang2 habis duit takpe....pelaburan jangka masa panjang.

Pada koi perabih duit beli keta baru ke, pergi melancong ke, bior koi labur kat projek ter sementara ade peluang. Esok lusa, tak tahu nak cakap dah, bukan senang nak bukak tanah sekarang ni. banyak sangat dugaan dan cabarannya...

Koi punya target, nak tanam sawit 30 ekar, getah dalam 10 ekar cukup le... Tunggu satu2 siap dulu....nak buat sekali gus, popalih....tak ke mampunya...tengoklah dalam 10 tahun lagi. Kalau ada rezeki dan diizinkan ALLAH SWT.

Bior sekarang ni, duit koi banyak habis kat situ walaupun tak nampak kebendanya lagi, tapi takpe....tunggulah 5,6 tahun lagi....masa tu bolehlah koi senyum lebar sebab hasil dah masuk....Mudah-mudahan.....










Mengkala tengok ke gayanya macam luas sangat, padahal adelah dalam 8 ekar tanah tu.....itupun mengkala getah kome hidup semua, jenuh dah norehnya....

9 comments:

LIPISLADY said...

Sallam, cikgu Jang, aok bawok sendiri keh kereta sodok teh??? Keh nampok maca rupa aok jeh tengoh dereba ....

LIPISLADY said...

Luas weh tanoh aok, satu pelaburan yang bijok....ceroh masa depan...tak sesia aok berabih...

al-mankaraqi said...

koi sokong awok cikgu...............bukan lamer sgt 5, 6 tahun kuor hasil.....10 tahun awok kayer............

YASSIN said...

Untunglah cikgu ande tanoh seluas itu...kawan sedih menkala nok cerita kehal tanoh ini sebab itu cukuplah blog kawan itu kawan namakan akuanakpahang sebabnya, jgn org tak tahu kawan anak pahang sejati. Berlejeh air lior nak ketanah tak dapat.

Redz da Tsar said...

Huih... bagus2... Pelaburan jangka panjang... Projek besar nie... 10 tahun nanti boleh le cover anak2, cover gaji... dah pencen ada le kegiatan nak buat ye tok?

Cikgu Jang .. said...

Time kasih rodong...

Yg sebenornya tanah ter bukan tanah koi, tanah ALLAH SWT berikan utk kita usahakan. Koi memberanikan diri je bukak tanah tu. Alasan koi bukannya tanah yg berikan kita duit, tapi hasilnya yg kite nok.

Redz da Tsar said...

Banyak lagi tanah tak bukak kat Pahang nie... Ce bukok pelan kat Pejabat Tanah... Kalau ade, cop la satu.... Tapi bukan sekejap weyh nak dapat tanoh tue... Pepaling 10 tahun baru dapat komfem... Kalo bukan kite, generasi bawah kite le yang wariskan...

Cikgu Jang .. said...

yg sebenornya rodong, koi bukak tanah ni mengikut petua org cina. Tanam dulu, makan hasilnya. Mengkala sibuk nok mohon, tunggu lulus, tah bilalah merasanya. Nanti dah ade hasil barulah pakat2 gi mohon ataupun kalau payah2 report aje tanah haram. Kena denda kita pakat bayar...
Koi tengok kat sekitar bera ni, logik ke tanah bergeran dapat dek penduduk cina. Semua asalnya tanah haram, tapi lama kelamaan dapat juga gerannya. Nok2 pulak menjelang pilihan raya, masa tulah kite ambik peluang.

Ce gone rodong.....

Oh ye, kat kawasan koi banyak lagi tanah tak ditroka, tapi masalahnya org kampung aje. Biasalah org melayu, buat taknok, bila ade org buat dia dengki pulak.

Koi bab gini, pakat palor je. Lantok le dia org nak dengki ke, ngata ke....koi diam je..

mazru(9m2mzr) said...

koi setuju amat dgn aok weh..bior kite bersusoh sekarang tp senang masa depan.

tanak sawit 5 tahun dah keluor hasil..insyaAllah pulang modal.