Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, September 24, 2009

Kenduri kat rumah Uwan koi

Salam...

Hari ni, kome sekeluarga belah uwan koi kat Kg. Telok Sentang mencatat sejarah tersendiri dengan adanya program kenduri arwah khas untuk Allahyarham ayah koi , Abd Mubin Bin Mohd Tahir dan Allahyarham aki koi Yaakob Bin Hj. Osman.

Kenduri ni sebenornya hajat mak koi yang beriya sangat nak buat kenduri kat sini dengan menggunakan hasil duit fekra yang diterimanya tiap2 tahun walaupun tak seberapa sangat hasilnya.

Walaupun begitu, dengan sokongan anak beranak, adik beradik, maka sempurnalah hajat mak koinya nak buat kenduri di kg halamannya.

Kome anak beranak, pak saudara, mak sedara, sepupu sepapat, pakat2 balik kampung tolong menolong menjayakan kenduri tu.

Yang sebenornya, dengan adanya kenduri gini, secara tak langsung kome anak beranak dapat menggeratkan lagi tali persaudaraan sesama kome. Maklumlah, zaman sari ni bukannya senang nak berkumpul ramai2 hatta disebabkan kesibukan yang tok pernah habis2.

Tapi bukan nak banggalah, saudara belah mak koi ni boleh dikatakan ikatan tali persaudaraan memang rapat dan mesra walaupun di antara kome duduk jauh2 nak dibandingkan dengan belah ayah koi yang ada di antara sepupu koi tok pernah kenei langsung disebabkan tak pernah berjumpa dan berkumpul ramai2.

Antara faktor yang menyebabkan ikatan tali persaudaraan begitu erat ialah disebabkan uwan koi ni masih ada lagi walaupun kadang2 tak rhot juga. Dan di rumah dialah tempatnya selalu kome berkumpul, nok pulak musim2 cuti sekolah gini.

Tanda sebagai kenang2an untuk dikenang oleh kaum kerabat kome, maka koi muatkan cerita sebegini khas sempena Aidilfitri tahun ni....


Tukang masak profesional .... Pak Itam . Koi memang solute kat dia sebab kalau bab masak...popalih...bukan nak memuji, tapi memang sedap.

Tukang bawak tahlil dan baca doa...si Udin le...Al ustaz sekolah sukan Bandar Penawar...


Sebahagian AJK bahagian menyiang dan menghidang. Tu semua saudara mara belaka.


Halaman rumah uwan koi, dipenuhi kereta2 yang membawa anak2 , cucu2 dan cicit2...


Begitulah senarionya bila sebelum dan semasa kenduri tu diadakan. Lepas tu semua pakat balik ke rumah masing2 dan tinggallah keseorangan kembali uwan koi kat Kg Telok Sentang.....

Untuk tahun depan, program sebegini akan diadakan lagi dan Insyaalah, Ayahandak koi dah berjanji untuk memberi sumbangan.... ...mudah-mudahan.....
.....Amin....

1 comment:

Relevan said...

Salam cikgu Hj Jang..

Family first..