Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Friday, September 4, 2009

Cerita pagi sahur

Salam...

Ni bukan cerita daripada pengalaman koi ni, ni cerita yang dicerita oleh seorang pencerita yang suka bercerita dengan cerita2 yang bermacam2 cerita...


"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

" Kenapa? " tanya Abah.

" Lailatuqadar " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

" Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah..Bodoh, " sambung Abah memaki lagi...

ps/: moga2 kita mendapat anugerah menemui malam itu....Insyaalah....

2 comments:

Webmaster@Echam said...

Cikgu,
Lawak2 cite ni. Nampak sgt dh lama tak kemasjid.. hahahhah

relevan said...

Aha cikgu hj Jang..ini baik punya cerita kubah sujud..