Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, September 8, 2009

babi memang babi

Salam..

Petang tadi koi baru balik menjenguk projek sawit koi yang dah lama koi tak pergi .dalam bulan posa ni. Sepanjang perjalanan, hati koi rasa macam tak berapa sedap je, tambahan pulak perut laparnya amat, haus, dan macam2 lagilah perasaan yang timbul dalam bulan yang mulia ni.

Sesampai aje kat kebun tu, dog ( anjing ) yg ada kat situ berlari menyambut tuannya sambil menjeling dalam raga motor koi ade ke takde bawak nasi. Mungkin si dog tu rindu kot kat koi sebab lama tak melawatnya. Koi memang dah stambay dah sebab sian kat binatang tu, datang2 takde benda bawak, jadi koi sediakan makanan istimewa iaitu nasi campur kari lembu untuknya.

Yang koi bengkeknya, 50 pokok anak sawit yang koi sulam selepas dimakan dek gajah dulunya, habis lalu dimakan pulak oleh babi...memang babi betullah binatang ni, patutlah dipanggil nya babi...memang sial betul . Yang koi peliknya, setiap pokok tu koi dah balut dengan jaring VRC 1 inci. itupun habis dibelasahnya....

Apa ke tidok koi benggangnya, kiralah sepokok koi ambik dulu RM14 sekali dengan transport upah tanam Rm 2 sepokok, campur baja lagi............................banyak betul dah koi ruginya...

Apa boleh buat, kenalah pulak conggak2 berapa pulak koi kena keluar belanja untuk sulam balik pokok tu, takkan koi nak biar terlompang gitu je....rasa rugilah pulak. Bukannya senang sekarang ni nak dapatkan tanah untuk tanam sawit walaupun tanah kerajaan...

Tapi kali ni, atas nasihat pakar, disyorkan koi guna zink untuk balut anak sawit tu, kebolehpercayaannya 80% si celaka tu tak dapat makan pokok tu. Tengoklah...nanti. macammana.....kalau habis dimakan juga......tak leh buat ape dah....memang si binatang tu memang patutpun dipanggil babi....

4 comments:

Webmaster@Echam said...

Salam Cikgu Jang,
Dah takde rezeki aok doh. Apak koi dulu camtulah jugak. Tanam je pastu esok tgk dah abes kena ratah dek babi ni. Dah nama pun babi. Koi pun tak ingat camne apak koi buat dulu nak elak babi ni. Nantilah bila koi balik nnt koi tanyerkan dia....

Cikgu Jang .. said...

ha molek lah tu.. aok tanya apak aok dulu petuanya. koi dah hamun tahap gaban dah ni. ade kawasan tu sampai 5 kali koi sulam, habis dimakannya.....nasib baik koi ni jenis tak cepat putus asa...kalau org lain entah le...

Cikgu Chun said...

Ada kajian sebelum ni yang dilakukan di Sabah, depa menggunakan rambut manusia untuk mengatasi masalah babi ni. Hanya kumpulkan rambut dari kedai2 gunting dan pi taburkan di sekeliling pangkal anak sawit, mesti babi tak brani dah nak masuk dekat. Ini kajian, bukan temberang. Agaknya babi tu takut rambut tadi masuk ke dalam lobang hidungnya semasa ia menyedut2 di pangkal anak sawit tu. Just cadangan daripada kajian....

Cikgu Jang .. said...

Cadangan awok te cikgu Ghun, koi penah jugak dengar, tapi belum buat lagi. Insyaalah....koi cuba. Manalah tahu menjadi, jimat sikit belanja nak beli zink tu....