Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, September 6, 2009

Mari belajar sejarah elektrik

Salam...

Kali ni bukannya koi nak ajar sejarah Malaysia, bagaimana satu isu dalam blog 'Bujang Susah' yang ada mempertikaikan tentang kisah sebenarnya sejarah Malaysia Merdeka, tapi koi nak ceritakan tentang sejarah wujudnya perkataan elektrik yang menjadi satu keperluan yang sangat penting kepada kita..

Harap2 kita yang hanya tahu guna elektrik ni, dapat mengetahui yang sebenarnya perkataan elektrik ni berasal dari Tanah Melayu dan bukannya dari eropah seperti yang kita belajar sejarah masa darjah 5 dulu ( masa tu koi ambil penilaian darjah 5 dan bukannya UPSR spt sekarang ni)

Kalu tak percaya, baca cerita kat bawah ni...

Orang Melayu dikatakan mengambil perkataan ELEKTRIK daripada perkataan Inggeris yang juga ELECTRIC. Tetapi yang sebenarnya, ELECTRIC itu diambil dari perkataan Melayu campur Inggeris.

Ceritanya... . Pada suatu masa dulu selepas setahun Thomas Edison mencipta lampu, saintis tidak pernah terfikir memberi nama kuasa yang menyebabkan lampu itu hidup. Jadi, entah macam mana semasa lampu mula-mula hendak diperkenalkan di Tanah Melayu, ada seorang Melayu yang bernama Kulup Kalimantang mati-mati tidak percaya pada hasil ciptaan Thomas Edison itu. Semasa demonstrasi diadakan oleh Thomas di Tanah Melayu untuk memperkenalkan lampu itu, Kulup Kalimantang pun berkata dengan kuat.

"Ele..trick aje tu... ele..trick aje... ele trick!". ( Bermaksud pedooh / tipu )

Thomas Edison berfikir Kulup berkata begitu kerana mengatakan lampu menyala disebabkan oleh kuasa "ele..trick" . Jadi digunakanlah perkataan "ELE..TRICK" yang dieja ELECTRIC mengikut ejaan orang putih. Sebagai mengingati jasa Kulup Kalimantang menamakan kuasa ELECTRIC itu, maka diciptalah sejenis lampu panjang yang dinamakan lampu kalimantang ...

Begitulah ceritanya yang dipetik daripada diari Thomas Edison muka surat 232 bab 3 .

1 comment:

Relevan said...

Sedih juga kita rasanye Cikgu..kerana kulup kalimantang tidak tersenarai dlm sejarah org2 terkenal di Tanah Melayu ketika itu..