Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, September 17, 2009

Buluh lemang

Salam...

Petang tadi semasa nak balik rumah, koi singgah jap rumah rodong koi , lepak lebih kurang menyaksikan rodong2 dah beraya sebelum tiba waktunya...tengok ade pulak buluh lemang yang diaorang cari pagi tadi..

Kebetulan pulak memang koi tengah mencari buluh tu sape2 yang jual dengan kualiti yg baik. Maksudnya buluh tu tok le buluh tua, atau saiznya yang terlampau besar atau kecil..

Koi tanya rodong tu kot2 ade lebih sebab mak koi ngajak buat lebih kurang segantang lebih sikit je...tak sangka pulak banyak yg lebih, apa lagi koi pun pilihlah mana yg buluh menepati ciri2 lemang sejati..

Jadinya, kira2 harga sebatang rodong koi jual RM 1 sepuntung, koi ambik 13 puntung. Itu lebih berbaloi jika koi pegi cari sendiri yang belum tentu koi dapat dengan kualiti yg baik gitu.

Lagipun kalau cari buluh tu, terang2 kena pegi tempat2 yg jauh sebab kawasan yang dekat2 tentu dah licin cari dek orang lain. Lagipun kalau koi gi mencarinya, silap2 tok posa koi hari tu, maklum le tentu letih mencari buluh dengan merendah hutan belukar...

Kira2nya masalah buluh koi dah selesaikan, esok kena pulak cari daun pisang, lusa kena selesaikan pulak daging kerbau...petang tu kena uruskan lemang sehingga masak...

Gitu lah, kalau tinggal berhampiran ngan rumah orang tua, memang tradisi tiap2 tahun tugas menguruskan hal ehwal lemang ni menjadi tugas wajib koi....

Biarpun hari tu memang letih, tapi semangat menyambut raya ni terletak pada persiapannya...

Sekian

4 comments:

tarantula said...

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin

relevan said...

Selamat membakor Lemang cikgu..bak sebatang he he!

endiem said...

selamat hari raya..maaf zahir batin

al-mankaraqi said...

Selamat hari raya, maaf zahir batin!