Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, September 15, 2009

Sekadar menghabiskan waktu sebelum berbuka...

Salam...

DIALOG AYAM DAN LEMBU

Ayam : Manusia nie memang pentingkan diri sendiri!
Lembu : Kenapa kau kata camtu?
Ayam : Tengoklah... apa mereka buat kat aku!
Lembu : Hah! buat apa pulak?
Ayam : Aku nie bertelur hari2. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga ekor.Orang kata ada jugak waris aku bila aku dah takde nanti. Tapi, manusia Nie memang tak berhati perut. Hari-hari diorg makan telur aku, macamana aku nak dapat anak!

Lembu : Alah! kau punyer masalah kecik aje!
Ayam : ?? maksud kamu???
Lembu : Aku ni, kalau fikirkan nasib aku lagik malang... Rasa nak bunuh diri pun
ada. Bayangkan,hari-hari manusia minum susu aku tapi sorang pun tak
pernah panggil aku MAK!
Ayam : ?? (Dalam hati : tak boleh pakai punyer lembu!)

Anak Penoreh Getah

Ada seorang anak penoreh getah yang agak cerdik dari kampong yang jauh terpencil di luar bandar. Beliau telah di berikan borang oleh Guru Besar untuk diisi bagi memasuki sekolah berasrama penoh. So,budak ni pun meminta bantuan bapanya untuk mengisi borang tersebut.

anak: nama yah!
bapa: ah! engkau tarok lah nama engkau kat situ
anak: tarikh lahir
bapa: tulih apa yang ada kat surat beranak tu
anak: bangsa!
bapa: itu pun tak tau... tulis melayu
anak: alamat
bapa: engkau tulih alamat rumah ni dah!
anak: sex
bapa: ( dengan nada marah ) ini aku tak suka ni..Sex Sex apa ini mencarut....ini pun nak tanya!! bapa:= yang lain!
anak:= sekolah.... bla bla bla bla...

Budak ni tak dapat tidur lena malam itu, sebab satu soalan dalam borang masih belum berjawab, hancur lah harapan untuk masuk sekolah berasrama penoh... Pasti nya nanti di marahi oleh guru besar...So, pagi-pagi lagi dia sudah bangun Semasa ayah nya hendak pergi menoreh getah, anak ini berjumpa lagi ayah nya

anak: ayah! tolong lah beri jawapan 1 soalan lagi tu...saya tak mahu jadi penoreh... saya mahu jadi enginior... kata guru besar kalau borang tak lengkap tak boleh masuk sekolah asrama

bapa: (dalam hati..kesian anak aku ni, bercita-cita tinggi rupanya) ok, jangan beri tahu omak engkau, tulih kat situ sex 5 kali seminggu


Jalan Terkangkang

Dua pelajar Kolej Perubatan bersiar siar kat bandar. Mereka terserempak dengan seorang tua jalan terkangkang-kangkang.

Pelajar A kata "Orang tua tu tentu mengidap Sindrom Petry" Pelajar B pulak kata " Tak lah, dia mengidap Sindrom Zovitzki" Mereka hampir bergaduh pasal hal ni. Akhirnya pelajar A kata "Apa kata kita tanya je orang tua tu?" Pelajar B pun setuju. Mereka pun menghampiri orang tua itu.

Pelajar A: Kami tengok pak cik jalan terkangkang, boleh kami tahu pak cik mengidap penyakit apa?

Orang Tua: Kamu fikir aku ada penyakit apa?

Pelajar A: Saya fikir pak cik mengidap sindrom petry.

Orang Tua: Emm... bukan.

Pelajar B: Kalau macam tu, pak cik mesti mengidap sindrom Zovitzki.

Orang Tua: ...pun bukan.

Pelajar A: Habis tu?

Orang Tua: Emm, sebenarnya aku nak kentut tadi... tapi terberak pulak dalam seluar... sebab tu la aku jalan terkangkang

Kereta vs Isteri?

Seorang isteri amat mencemburui suaminya kerana lebih banyak menghabiskan masa dengan
keretanya.. bahkan juga banyak wang yang dibelanjakan untuk keretanya berbanding untuk isterinya. Hingga untuk kesekian kalinya si isteri membebel kepada suaminya.

Isteri : "Apa hebat sangat kereta tu? sampai abang lebih suka memandangnya dari saya?"

Suami : "Setiap kali abang melihat kereta ini abang merasa tenang dan bahagia.. kerana bentuk dari luar dan dalam nya sangat cantik"

Isteri : "Saya pun boleh kelihatan cantik!"

Suami : "Kereta ini selalu memenuhi kehendak abang kemana saja abang nak pergi"

Isteri : "Saya juga selalu melayan dan meneman kemana saja abang nak pergi"

Suami : "Masa abang bermasalah... abang bersiar-siar dengan kereta ini.. maka hilanglah segala masalah tadi"

Isteri : "Saya rasa saya boleh berusaha menjadi isteri yang seperti itu."

Suami : "Ya mungkin awak boleh melakukan semua itu, tapi ada satu benda yang tidak pernah dilakukan oleh kereta ini.. tapi selalu dilakukan oleh awak"

Isteri : "Apa dia?"

Suami : "Kereta ini tidak pernah membebel"

Apabila 3 jenis golongan manusia ditanya

Soalan1 : Adakah anda solat 5 waktu??
X : Sudah tentu... solat itu tiang agama dan berdosa
jika kita meninggalkannya.
Y : Solat gak le.. itu pun kalau mak ayah suruh..atau
join kawan.. tp ikot mood le..
Z : Kalau solat pun tak khusyuk.. baik tak payah...

Soalan2: Adakah anda berpuasa di bulan Ramadhan??
X : Itu juga kewajipan umat islam..maka wajib
dilakukan kerana Allah..
Y : Ofcoz la posa... malu la kat orang kalau tak
posa.. tak posa takleh raya.
Z : Aku solat pun tak.. posa wat pe??

Soalan3: Jika anda seorang wanita, adakah anda memakai tudung??
X : Pakai tudung tu kewajipan & maruah seorang wanita
Islam.. so.. faham2 lah ye..
Y : Tudung tu pakai kat sekolah je.. kat luar tayang
rambut rebonding lah..
Z : Tudung?? Tak trendy laa.. wat malu je.. jatuh la
saham aku...

Soalan4 : Apakah aurat bagi lelaki??
X : Diantara pusat & lutut. Budak dejah 1 pun tau..
Y : Antara pusat n ketiak kot... tak pasti..
Z : ntah.. tak kesah le.. apa guna spender mahal n
bulu peha panjang kalau tak tayang??

Soalan5 : Apa pndapat anda ttg wanita bpakaian seksi & fit??
X : Jelas dia tidak sayangkan agama & tidak ingin
menjaga maruah diri & Islam.
Y : Tanya la dia.. mane tahu kain mahal n tak mampu
beli banyak.so tpaksa pinjam baju adik
Z : Standard la tu. Takpe tak tutup aurat yang penting
hati mesti baik..

Soalan6 : lelaki & wanita boleh bersentuhan tak??
X : Haram... batal wuduk.. bukan mahram so jangan le..
Y : Ala... stakat salam tu takpe lah..
Z : Open la sket.. ape guna ade kapel kalau tak leh sentuh??
Stakat pegang tu takpe la..

Soalan7 : Kalau anda menerima mesej berbentuk dakwah, apa yg anda buat??
X : InsyaAllah saya akan forward kat teman2.
sekurang2nya ade gak usaha dalam berdakwah.
Y : Bace pun tak.. forward ape hal..
Z : Delete terus!!!

Dalam golongan manakah kita tergolong?? X, Y atau Z??tepuk dada, tanya Iman.. Kalau menjadi manusia, jgnlah jadi manusia biasa.. rapuh imannya, longgar jiwanya,
sempit mindanya. Jadilah manusia LUAR BIASA.. kental imannya, gah jiwanya, tertib solatnya & Quran juadahnya. Wassalam..

Maafkan cikgu...

Saya mengajar di sekolah rendah di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur. Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri.

Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata2 kecuali anggukkan yang seolah2 dipaksa. Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat. Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untukdirotan . Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya.

Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang kesekolah dan masih tetap lambat.

Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan tidak berapa jauh dari sekolah. Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah. Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah.

Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari2 sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah.

Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang.

“Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?”

Dia terkejut dan wajahnya berubah.

“Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu.” Jawabnya

“Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?”

” Mak pesan, jangan meminta2 pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu.”

Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, “Maafkan cikgu, …….”

Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu.


No comments: