Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, November 30, 2010

Alahai Teacher Shida..

Salam....

Kali pertama koi nengok ke miming cikgu nih, timbul keraguan munasabah akan status jiwanyer.

Dalam hati koi berkate, mungkin cikgu ni terkena penyakit hati disebabkan kemodenan ICT.

Tapi bile banyok isu2 dan perkara2 berbangkit perihal gelagat cikgu nih, komfom yg dier sengaja mencari populariti dengan care tersendiri.

Buktinyer, ce tengok miming yg dibuat olehnyer KAT SINI . Macam2 pesen ande. Gelagatnyer kalo ditengok sekali imbas tak ubah macam orang yang sakit jiwa.

Tapi bile popularitinyer meningkat naik, dier ni ibarat cam artis dalam dunia internet pulok. Orang ramai berkenan melihat gelagatnyer .

Banyok sekali miming yang dibuatnyer mengikut citarase tersendiri. Dan pastinyer tiada terbit rase malu walaupon sikit sebab kalo nak tengok kutukan dan cemuhan orang kat dier, popalih banyoknyer.

Keknyer dier stedy je. Malah makin bertambah video klip pasei miming dier kat youtiub.

Yg koi respek le sikit kat dier, ialah kemahiran mengolah video yang bagi koi memang orang2 yang belajar ilmu tu saja boleh buat.

Kira terer le jugak walopun kadang2nyer mboh naik menyampoh melihat gelagat seorang cikgu berkelakuan gitu.

Kalo koi le.....entoh le, rasenyer bapok le malunyer bile orang mengenali kite dengan cara gitu....

Jadinyer, kalo anda berasa susah hati dengan kesedihan yang dialami, marilah hiburkan hati dgn salah satu klip video cikgu ni yang membuatkan kita tertanya2 mengapa dan kenapa boleh jadi begitu kepada seorang cikgu....saksikanlah...

video


Wassalam....

Sunday, November 28, 2010

Sabok...

Salam....

Musim cuti sekolah nih, almaklum le pasti banyok jemputan kenduri kendaranyer.

Nok2 pulok hari minggu dan sabtu, kekadang tu sampai 3-6 jemputan sehari. Jenuh lalu nok peginyer.

Padan dgn serumoh duapun dah tak larat dah.

Sebut saje pasei kenduri, terbayang akan kita lauk pauk, sayur, ulam, pencuci mulut dan lain2 hidangan sampingan yg disediakan oleh tuan umah.

Tapi kali nih, koi nak ceritekan pasei di sebalik tabir, kaedah memasak yg biase dilakukan oleh orang2 Pahang dalam menyediakan lauk pauk dan nasi menggunakan kawah nih.

Bese2nyer, gulai dan nasi aje yang dimasak menggunakan kawah atau kancah. Kalo sayur atau sambal perut, biasanyer menggunakan periuk atau kuali besar.

Yang dinamakan sabok tu spt gambo yang koi letak nih. Tanah tu digali dan dijadikan bentuk bujur sedalam lebih kurang sekaki lebih sikit.

Ruangan utk isi kayu api digali tirus dan dihujungnyer pulak dibuat lubang nafas api supaya ada tempat udara masuk.



Antara istemewanyer buat sabok nih ialah, orang yang mengacau gulai tu nanti tak le panas sgt disebabkan api tu berbanding menggunakan tunku biase. Gulai atau nasi pulok cepat masaknyer sebab kadar kepanasan haba terperap di dalam ruangan sabok tu.

Se lagi, orang yang ditugaskan mengacau gulai tu nanti, boleh menggodei sambil duduk atas kerusi aje. Tak payoh berdiri sebab kedudukannyer rendah di paras tanah.

Itu antara kelebihan yg ade pada sabok nih. Yang kurangnyer pulok. Nok menyediakannyer bukan sesuatu yg mudoh. Kena gali betul2. Kalo setakat 2-4 orang tak larat nok buat keje gitu. Nok2 pulok kalo tanah tu jenis berbatu.

Keadaan tanah perlu seimbang. Kalo tanoh jenis gambut, tak jadi buat sabok nih. Kena tanoh yg keras supaya mudah dibentuk.

Itulah antara sikit sebanyok mengenai sabok yang dijadikan tempat memasak gulai sewaktu kenduri besor2. Kalo dulu2 biase2nyer sabok nih dibuat sekali dengan penanggoh iaitu tempat nok menyiang daging, siang umbut, siang bawang dan sewaktu kenduri pulok tepat menyediakan hidangan.

Keknyer sekarang nih, penangoh tu jarang dah dibuat, kebanyakan tuan rumoh sediakan kanvas besar atau tikar getah je buat alas nak keje2 rewang.

Se lagi pulok, tak perlu dah sediakan hidangan ikut talam. Semua dah pakai bufet dah sekarang nih. Pingan dan cawan pulok guna hok kertas tu. Lagilah memudohkan keje....

Sekian....

Thursday, November 25, 2010

Hukuman di dunia...

Salam....

Mungkin kat negara kite nih hukuman thdp penjenayoh tak dipertontonkan kpd orang ramei.

Jadinyer, kite tak tahu gone gayer hukuman tersebut dijalankan.

Kalo setiap hukuman tu di jalankan di khalayak ramei macam gambor2 kat bawah nih, gone gamoknyer....

Mboh orang yang ade niat nak buat jahat meneruskan niatnyer....



Memang bagus betoi kerajaan spt gambo di atas tu yang menjalankan hukuman kepada pesalah di tempat2 awam gitu.

Dan kalo boleh bior kat sinipun buat gitu jugak. Bior orang ramei tahu betapa azab dan siksanyer apabila tiba saat dan ketikanya Malaikat Maut mencabut nyawa seseorang.

Dan sekurang2nyer boleh menjadikan kita insaf di atas dosa yang telah kita buat selama nih..

Wassalam....


Wednesday, November 24, 2010

Rahsia coca-cola...

Salam...

Semalam koi muatkan pasei care memproses daging lembu. Tak tahu lah buat ape dgn daging tu, buat daging burger ke, daging segere ke.....entoh le.

Pandai2 le buat andaian sendiri.

Yg ni pulok koi muat turun satu lagi video pasei bahayenyer minum coca cola bagi yg senalo minum tu.

Bese2nyer org yg suka minuman ni, pasti akan ketagih....mesti nok sokmo. Tak tahu le bender le sedak sangatnyer.

Dulu2 koipun minum jugak keknyer tak le hari2. Cume kadang-kadang teringin jua je.....

video

Tapi bile tengok video nih, popalih.....banyak ngat rupanya logam2 yg digunekan untuk buat minuman tu jadi sedak....padan le laku sangat pun....

Sekian.....

Tuesday, November 23, 2010

Kalo anda peminat burger...

Salam..

Dulu2 koi selalu jugak makan burger nih. Sababnyer, dgn hanya singgit setengah, perut boleh kenyang, disediakan dgn cepat dan boleh akan di mane2 je.

Keknyer, toh berape kali koi dah melihat beberape video memaparkan bagaimana proses menyediakan daging tu, menyebabkan koi loya dan nak muntah bile terasa nak membelinyer.

Memang betoi daging burger kat sini diproses dengan baik. Dan kalo tengok jenamanyer pula nama orang melayu yg buat.

Tapi kalo burger yang dijual di restoran2 fancais tu, kadang2 koi terfikir jugak. Ia ke halal lagi bersih. Sebabnyer asal restoran tu dari negara dipenuhi yahudi sana tu dan tak heranlah kalo daging yang disediakanpun diimport dari sana.

Tapi koi tak berani nak syak wasangka lebih2.....terserah le pada selera seseorang.

Walaubagaimanapun, degn perkembangan teknologi yg semakin pesat ni, macam2 bende kite boleh tengok.

Antaranya ialah......nih hah bagaimana memproses daging lembu. Tak tahulah pulak nak buat ape.....cuma tengok dan buat le penilaian sendiri...



video

Betoi atau tak video tu memproses daging burger....entahlah...keknyer eloklah kita berwaspada...

Wassalam...

Monday, November 22, 2010

Kenan sangat memburukkan orang lain...

Salam....

Kadang2 ter, takde tempat melepak, moh jugak koi pegi umah rodong2 tempat segelintir komuniti kat sini berkumpul.

Tujuan koi datang bukannye ade ape2, sekadar meluangkan mase lapang yang kadang2 tak reti koi nak habiskan.

Asei koi datang nyinggoh je, takde cerite lain. Asei koi datang nyinggoh je, asyik2 cerite pasei Felda nipu. Cerite pasei mandor tak reti buat keje, cerite pasei kepimpinan masyarakat kat sini tak betul.

Kadang2 koi jadi heran jugak dgn sikap manusia jenis nih. Orang lain buruk belake, yg dier sempurna sangat.

Memang betoi. Kat sini banyak sangat kepincangannyer. Dari kepimpinan pejabat Felda hinggalah ke pimpinan masyarakat. Memang berbeza dgn Felda lain. Nak dengo JKK mesyuarat AJK pun, payoh . Apatah lagi kalo nak memajukan masyarakat kat sini.

Yg Felda pulak, Kalo masih tak ambik ladang sendiri, takde pulak isu2 hangat timbul. keknyer bile dah ambik ladang tu untuk diuruskan sendiri, macam2 cerite tak enak didengor.

Ladang semak le, pokok mati tak bersulam, pokok tak kene baje, jalan pertanian takde, hutang dgn felda mencecah puluhan ribu, penyata tak dapat....macam2lah isu yg tercetus.

Tapi, segala rungutan tak profesional tu tak ke mane2pun. Sebabnyernyer, hanya cerite sesame kome je. Balik2 cerite yg sama, balik2 topik yg itulah dok diceritekan hari2.

Naik cemus jugak koi dengornyer. Tapi koi malas nak beta beriye kat puak2 tu. Cuma sekadar mendengor dengan penuh simpati.

Satu hari tu ade jugak koi bagi pendapat. Kate koi.....

"Kalo semue tak puas hati, mudah aje ....ambik gambor, kumpul bukti, panggil wartawan sinar harian. Hebahkan kat media. Takpun buat surat rasmi hantar ke wilayah, satu salinan ke pejabat sini."

Tapi, bile koi cakak gitu, kabo dek rodong tu, bukan keje dier. Itu keje JKK sini. Apa guna dilantik JKK kalo tak boleh tolong peneroka di sini.

Yelah...betoi le keje JKK, keknyer, org2 kuat JKK tu semua ade kepentingan dalam Felda nih, masing2 ambik kontrak kat sini. Takkan le nak adukan masalah tu kat atas. Silap2 gaye, tak dapat kontrak, takde le duit masuk.

Kate koi lagi.....kalo org JKK tu takleh buat keje, bior yang orang yang selalu cakak banyok pegi buat. Setakat cakak je takde gune ,....

Sindir koi sambil berlalu dengan alasan ke kedai beli kicap, bini suruh.

Gitulah....!

Tapi sebenornyer rungutan rodong tu memang berasas. Memang banyak kepincangan berlaku kat sini yg membabitkan hal2 ladang, hal2 keceriaan, hal2 pasarana dan sebagainyer.

Tengok lampu jalanpun cukup lah. Kalo Felda lain naik motor tak pasang lampupun takpe sebab setiap tiang elektrik boleh dikatakan ade lampu jalan yang dibiayai oleh JKK Felda itu sendiri.

Tapi di Purun nih, gelap gulita jadinyer. Lampunyer banyok keknyer tak menyala.

Begitu jugak dgn projek keceriaan. Duit habis ribu2, keknyer bukan mencantikkan, malah menyerabutkan jadinyer.

Begitu jugak dengan urusan Tuisyen Felda yang koi uruskan di sekolah. Tuntutan sepatutnyer 8 bulan, keknyer yang kome terima hanye 6 bulan je. Tuntutan bulan Feb dulu langsung tak diclaim oleh felda dan yang bulan Sept, dikatakan duit dah habis.

Bile koi usha felda lain bertanyakan cikgu yang menguruskan tuisyen tu, semua tuntutan telah diterime dan diselesaikan sebelum cuti sekolah. Sedangkan sekolah koi, tak selesai2 lagi hinggakan koi penah hantar mesej kat pegawai yang uruskan tu berbunyi...

" Jangan ande cikgu ngajor tusiyen tu buat aduan kat wilayah sebab keje buat, duitnyer tak dapat disebabkan pegawai yg uruskan tak ambik berat"....

Sebagai anak felda, koi faham, nak uruskan masyarakat kat sini bukannyer mudoh, nok2 pulok, banyok sgt yang terlebih cerdik dari pandai....tapi bior le dari semase ke semase ande perubahan walaupon sedikit....

Sekian....

Saturday, November 20, 2010

Cuti dan kebun...

Salam.....

Takdepun yg kate cuti panjang nih tak beh. Kalo ande cikgu2 dan murid kabo gitu, nampok sangat pedoohnyer.

Memang cuti ni beh. Boleh bangun lewat, boleh nok kone je...kilir, kulu, darat, tebing....tok kisoh lalu. Tok payoh beriye fikir pasei sekoloh.

Musim cuti ni le mase terbaik untuk koi berehkan kebun yang semakin sepi ditelan kemalasan dan modal.

Kalo sebelum nih, hanya koi jengok mase2 ujung minggu je, kini koi semakin rajin dan bersemangat mengulang ke kebun tu walaupun hanya untuk seketika, menjeguk2 lebih kurang.

Bior ande orang cakak yg koi peneroka. Koi tok kisoh lalu. Memang koi anak penerokapun..

Hok yang dah ade hasil, koi kene berehkan menghapuskan semak samun terutama keliling pokok yang kalo babi nyurok kat pangkal pokokpun, harus tok nampok.

Semaknyer papalih. Kena selak dulu baru nampok ke buahnyer.

Tapi, yang tu koi tok risau sgt. pokoknyer dah hidup subur dan semakin membesar serte mengeluarkan hasil walopun tok banyok.

Yg masih memeningkan kepala yg pening sokmo nih, pasei kebun baru yang diusahakan stat dari tahun lepas dulu.

Kelmarin, koi cek.....dah tinggal dalam 70 drpd 440 pokok yang koi tanam bulan 12 tahun lepas. Yg lain habis kene ngap dek celaka kaki pendek tu.

Ni baru nak mula balik. Conggak punya conggak, lebih kurang 8 ribu lagi modal kene kuar . Semalam dah bereh dah nebas. Jumaat depan, budak2 indon upahan tu racun pulak.

Lepas racun....anak benih sampai. Tanam pulak antang tapok lame dulu tu.

Sepokok herge 13 hinggit setengah . Upoh nanam , tak bincang lagi dgn Indon tu. Koi ingat nak bagi 2 hinggit je. Kalo budak tu taknak....cari orang lain.

Tapi kali nih, pokok tu gerenti si babi celaka tu tak mahu dah. Benih pokok pancas. Sepokok hampir 15 kg beratnyer. Ande sesetengah tu yg dah berbuoh. Memang kompom selamat. Tapi kene tunggu 6 bulan dulu baru pokok tu stabil.

Yg kebun lame dulupun jenis pokok tu jugak koi tanam. Mula2 memang le nampok cam tanam tembe kayu je. Keknyer bile dah mula kuar daun...toksoh cerite le....bapok le lawonyer.

Harap2 bior le kali nih, projek tu betoi2 menjadi. Duit toksoh cakak le...ribuan hinggit dah abisnyer. Cume koi kuatkan semangat je. Kalo tok, lame dah koi juei projek tu, bior harge rendoh pun.

Tapi bile mikir balik....juei buat ape. Bukan senang nak cari tanah sekarang nih. Bile lagi nak wat harte. Sekurang2nyer ande le sikit bekalan buat anak2 bile kite dah takde nanti.

Bior lambatpun takpe. Janji ande usaha. Kalo menyerah kalah.....jawabnyer sampai bile2 le tak berjaye,

Tapi, kali ni memang koi nekad dah. Bior perabih duit sikit lagi pun takpe, janji hati koi benar2 puas. Lagipun ande duit pun kalo tak reti buat duit, takde gune jugak....

Harap2 bior le kali nih, berjaye...sebab orang kate, usaha tangga kejayaan.

Yang koi nih toh berape anak tangga dah dakinyer, keknyer tok berape nampok lagi kejayaannyer....

Gamoknyer tuhan suruh koi bersabor lebih sikit kot.....

Wassalam...


Friday, November 19, 2010

Renungan buat kita yg selalu lalai...

Salam...

Asyik2 merapu je koi nih...tak berape bagus jugak...apa kata kita acu bace sedikit nasihat yang memberi manfaat bapok le besornyer kalo kita same2 ikut.....


Daripada Abdul Rahman Bin Samurah r.a. berkata,
Nabi Muhammad S.A.W. Bersabda : Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi yang menakjubkan pada malam kelmarin….
  1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatangi malaikatul maut untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang disebabkan KETAATANYA KEPADA KEDUA IBU BAPANYA.

  2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur, maka ia telah diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA.

  3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan, maka ia telah diselmatkan oleh berkat ZIKIRNYA kepada Allah.

  4. Aku melihat bagaimana umatku diseret oleh malaikatul azab, tetapi SOLATNYA telah melepaskannya dari seksaan Itu.

  5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga dihalang dari meminumnya, ketika itu datanglah Pahala PUASANYA member minum sehingga ia merasa puas.

  6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan Para Nabi yang sedang duduk berkumpul-kumpul, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUBNYA sambil memimpinnya ke kumpulanku seraya duduk di SebelahKu.

  7. Aku melihat seorang daripada umatku berada di dalam keadaan gelap gelita, di hadapannya gelap, di belakangnya gelap, di bawahnya gelap sedangkan dia sendiri dalam keadaan bingung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang benderang.

  8. Aku melihat umatku berbicara dengan golongan mukmin tetapi mereka tidakpun membalas bicaranya, maka menjelmalah SILATURRAHIMNYA lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya, lalu berbicaralah mereka dengannya.

  9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya, maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA lalu menaburi muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

  10. Aku melihat umatku sedang diseret oleh malaikatul Zabaniah ke merata tempat, maka datanglah Pahala AMAR MA’RUF NAHI MUNGKARNYA seraya menyelamatkan dia dari cengkaman tersebut dan diserahkan kepada malaikat Rahmat.

  11. Aku melihat juga umatku sedang merangkak-rangkak, di antaranya dengan Tuhan Dipasangkan hijab, maka menjelmalah BUDI DAN AKHLAKNYA memimpinnya sehingga terbuka hijab tersebut dan masuklah dia bertemu dengan Tuhannya.

  12. Aku melihat umatku didatangi buku catatan daripada sebelah kiri, tiba-tiba datanglah pahala TAKUTNYA KEPADA ALLAH lalu menukarnya ke sebelah tangan kanan.

  13. Aku melihat seorang umatku terangkat timbangannya, maka menjelmalah ANAK-ANAK YANG MATI KECIL lalu menekan timbangannya hingga menjadi berat.

  14. Aku melihat umatku sedang berada di tepi neraka Jahannam, tiba-tiba muncullah PERASAAN GERUNNYA TERHADAP SEKSAAN ALLAH, lalu menyelamatkannya.

  15. Aku melihat umatku terjerumus ke dalam lembah neraka, lalu datanglah AIR MATANYA YANG PERNAH MENGALIR KERANA TAKUT KEPADA ALLAH, lalu menyelamatkannya.

  16. Aku juga melihat umatku sedang meniti titian sirat dalam keadaan tubuhnya terketar-ketar seperti bergoncangan dedaun yang ditiup angin, maka datanglah pahala BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH lalu mententeramkannya melalui titian tersebut sehingga ke penghujungnya.

  17. Aku melihat umatku sedang meniti titian sirat dalam keadaan merangkak dan meniarap lalu datanglah SOLATNYA merayu kepadaku dan akupun memimpin tangannya dan mengajaknya berdiri serta berjalan hingga ke hujungnya.

  18. Aku melihat umatku sudah hampir tiba di syurga tetapi tiba-tiba pintu syurga tertutup, di waktu itu muncullah PENYAKSIANNYA BAHAWA TIADA TUHAN YANG BERHAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH membukakan kembali pintu itu dan dia pun memasukinya.

  19. Aku melihat ramai orang yang sedang menggunting lidah mereka, aku bertanya kepada Jibril Siapa mereka..? Jawab Jibril itulah orang-orang yang suka membawa mulut ke sana sini. Aku juga melihat orang yang digantung lidah mereka . Aku bertanya kepada Jibril Siapa Pula mereka..? Jawab Jibril itulah pembalasan orang yang suka menabur fitnah kepada orang-orang yang beriman tanpa bukti.
Insyaalah....semoga nasihat kat atas ter menjadi panduan kat kite yg selalu ralit dgn sesuatu yg kurang berfaedah nih....

Wassalam....

Kisah seluar kecik...

Salam...

Isteri Ah Chong marah-marah dan menuduh pembantu rumahnya mengambil seluar dalamnya.

Keadaan kecoh membuatkan suasana yang bising dan mengejutkan Ah Chong dari tidur.

Ah Chong: Apa yang bising ni?

Isteri: “Seluar dalam saya hilang bang.. tentu Seri (pembantu rumah) yang ambil..”

Ah Chong: Seri, betul kamu yang ambil?

Seri: ”Tidak Pak, Seri tak ambil “

Isteri: “Kalau seluar dalam biasa saya tak kisah, ini seluar dalam berjenama. Masih tak pakai lagi. Bukan satu tapi setengah dozen. Seluar dalam tu saya beli masa kat Eropah dulu… “

Ah Chong: “Tentu awak tak cari betul ni… “

Isteri: “Dah semua tempat saya cari. Dalam rumah ni tak ada orang lain yang ada. Tak kan la abang pakai seluar dalam saya… “

Ah Chong: “Mana ada abang ambil…. Seri, betul ke kamu tak ambil seluar dalam tu?

Seri: “Betul Pak.. sumpah…. Pak pun tahu saya TAK PENAH PAKAI seluar dalam…… masakan saya teringin seluar dalam tu…..”

Heheheh....kantoi...

Thursday, November 18, 2010

Sila pastikan garaj aok sentiase tertutup...

Salam....

Alkesoh, ander la sorang lelaki umor dalam lingkungan 50an yang jadi CEO kat sebuoh syarikat korporat yang besor kat Kolumpo.

Pada satu hari, Boss ni pangge la dia punya seketari masuk ke opisnyer.


Macam biasa si seketari ni pon masuk la…


“Tolong buatkan surat untuk client kita…” Si Boss ni pun mula la menyusun mukadimahnyer… Si seketari yang baik ni pun mula la mencatit ayat-ayat yang Boss dia sebutkan.


Biasa la… mende Boss.. memang malas tulih. Seketari ader… lawo pulok te.. Cakap punya cakap, Boss ni pun bangun... dan berjalan-jalan pusing-pusing meja sambil tangan seluk poket seluor…


Lepas 10 minit, acara mengarang ayat pun habih. Si seketari pun bangun dan sebelum keluor bilik Boss dia bersuara…


Seketari : Boss.. pagi tadi kan.. masa saya nak datang ke ofis.. saya nampak pintu ‘garage’ boss terbuka…


Boss : (Terkejut dan kelam kabut) Ye ke?? Tak apa, nanti saya call rumah… Terima Kasih..

Si seketari pun teruih la balik ke meja dia. Si Boss pulok teruih la talipon rumoh dan cakap dengan bini dia.


Boss : Yang.. tolong tengokkan ‘garage’ rumah kita.. pintu dia terbuka la…


Bini : Tak la bang.. baru tadi saya tengok.. mana ada terbuka…


Boss : Iye… terbuka… cuba pergi tengok semula.


Bini ; Tidakkk, tertutup… saya tau la bang…


Boss : Pergi la tengok… kalau tak terbuka, macamana orang boleh nampak???


Bini : Okey la.. okey la…



Setengoh jam kemudian, masa Boss tengoh duduk rilek-rilek… dia terperasan yang zip seluor dia terbukok.. (Dah memang perangei Boss ni habat sikit.. tak suka pakei underware).. Hambik nok… habih nampok…


Maka mengelaboh la si Boss ni.. macamana nok cover malu kat seketari dia ni… puas la pikir…


Dan petang yang sama jugek, si Boss pegi kat meja seketari dia…


Boss : Errr… pagi tadi, masa you nampak ‘garage’ I terbuka… ada tak you nampak kereta BMW kat dalam tu?


Seketari : Tak ada pun.. yang I nampak cuma ada sebuah Perodua Kancil dengan dua tayar depannya pancit!!!


Sekian...

Skrin LCD anda kotor...

Salam....

Skrin berhabuk, banyok debu....kadang2 ande kesan kotoran kat skrin ter. Sini ande satu software baikkk punya.

Keknyer ande orang kate software ni najis...

Kot sape2 nak cuba boleh le klik sini....Free je, tok payoh bayorpun....

Ce wokme tengok2kan...

Sekian....

Monday, November 15, 2010

ماهر زين - إن شاء الل...menyentuh kalbu.

Salam....

Pertama kali koi dengo nasyid nih, tertanya2 sapelah penyanyi yg sedak sgt nanyi lagu nih...

Rupanyer mamat kelahiran Lubnan ni yang tengah popular dengan lagu2 nasyid ni versi BI.


Moh la dengor kalo tak caye ....




Kalo kabo tak sedak, pedooh je ....

Wassalam...

Sunday, November 14, 2010

Mari bandingkan....18sx..

Salam...

Mari lihat perbandingan antara dua gambo nih....sama ke tak.

Rase koi lebih kurang je........

Hehehe











Selebriti dan wartawan hiburan merupakan dua pihak yang saling memerlukan. Selebriti perlukan wartawan agar popular, sementara wartawan selebriti sebagai bahan bacaan. Sebab itu, banyak selebriti yang membuat sensasi agar popularitinya naik, seperti yang dilakukan selebriti ini. Demi populariti, ia rela memperlihatkan payudaranya kepada para wartawan.

Ni gambar ayam 2.......ce bandingkan pulok dgn gambo kat bawah nih..........same ke tak.....sifatnyer...
Ni gambo reporter. Kalo tak silap name dier Pamela David....

Begitu le adenyer kalo manusia dah tak ade sifat malu.....



Oppppppppp........jgn ralit sgt merenungnyer karang jadi tak tentu hala....hehehe

Sekian...

Friday, November 12, 2010

Bayi katak ...

Salam....

Meh nengok gambo baby luar biase ni. Berlaku di Nepal...



Macam2 kalo dunia dah akhir zaman nih...

Sekian...

Thursday, November 11, 2010

Dua perkara mengembirakan koi hari ni...

Salam....

Hari ni 11 November bersamaan dgn 5 Zulhijjah, kome warga sekoloh merase gembira walaupun tak berape teruja.

Yg menjadikan kome bergembire pasei keputusan UPSR yang dikeluarkan hari ni mencatat keputusan yg baik berbanding tahun lepas.

Kalo 2009 dulu, kome dapat hanya 3 org 5A, keknyer tahun ni, peningkatan sebanyak 100% menjadikan sebanyak 6 org.

Berbanding dgn sekolah2 berhampiran, kome antara penyumbang kedua terbanyak selepas sekoloh Tementi yang melahirkan seramai 8 orang.

Sekolah lain yang sama banyak iaitu sekoloh Kumai, juga 6 orang yg mendapat keputusan yg sama.

Bagi sekolah2 felda berhampiran, ade yg hanya mendapat 1, 2 dan 3 orang calon 5A.

Kira2nyer pencapaian tahun ni menyamai 2 tahun dan 4 tahun yang lalu, di mana 2 tahun terdahulu, juga seramai 6 orang calon 5A.

Yg sedikit meralatkan kome, 2 orang calon dah A Bahasa Inggeris tetapi Sains pulak dapat B. Kalo tak, gerenti 8 orang calon 5A sekaligus memecah rekod UPSR sekoloh nih semenjak UPSR diwujudkan.

Andainyer pecah rekod, mboh kome syer sikit sorang beli lembu buat kenduri kesyukuran gamoknyer. Keknye hajat tu tak kesampaian....tapi di hati , kome tetap bersyukur.

Yang kedua mengembirakan koi tetapi tak kepada beberapa org berkenaan, ialah pasei hari nih, kome Jawatankuasa Kelab Guru dan Kakitangan mengadakan mesyuarat Agung Tahunan untuk memilih jawatankuasa baru untuk tahun 2011 nanti.

Besenyer pemilihan AJK baru pada awei tahun depan. Tapi koi fikir, lebih baik tamatkan awal2. Senang sikit AJK baru nak rancang program. GB pulak setuju bile koi minta buat jamuan akhir tahun terus sekali dgn mesyuarat agung.

Kome AJK tahun nih, gembiralah sebab dah lepas tanggungjawab, manakala jawatankuasa baru pulak terpakse ambil alih untuk menjalankan aktiviti2 kelab pada tahun depan.

Selaku pengerusi, koi terpakse faham akan keadaan betape payohnyer membulatkan muafakat antara ahli. Bior pepatah mengatakan :

" Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat".....

Rase koi lebih senang membulatkan air.

Sebabnyer air mudah dibentuk, sifatnyer pulok hanya statik.

Tak kepala manusia nih. Macam2 feel ade. Yang mudah berurusannyer ade, yang ambik tak kisahpun ramei, yang ngikut je pun ade. Yang liat membayor yuran toksoh ceritelah. Yang taknok bayo pun ade.

Dan yang paling nyampohnyer hok ade sifat angkuh lagi sombong. Itu yang menyebabkan semangat nak bekerja kuat jadi terbantut.

Jadinyer, tak heran le kalo koi ngabor yang hari nih, koi gembira. Sebabnyer tahun depan, tak payoh beriye2 dah fikir macamane nak jalankan aktiviti yang dapat memenuhi selera semua orang.

Bior le pengerusi dan orang2nye pulok yang pening kepala pasei tu sedangkan koi boleh ngikut aje apa aktiviti yang dijalankan nanti.......

Sekian....

Wednesday, November 10, 2010

Yg pastinya bukan salah koi...

Salam....

Setelah entoh ke berape kalinyer koi mendesak SDA pejabat Felda supaye menderaskan bayaran elaun STF yang tertunggak beserte dgn duit motivasi dan peruntukan yg diluluskan oleh pengurus besar wilayah sewaktu sukan tahunan dulu sebanyak seribu dulu, akhirnye siang tadi baru koi mendapat khabo gembire.

Keknyer khabor yg koi terime tok berape gembire jugak. Paseinyer drpd 4 bulan yg tertunggak tu, Felda hanya dpt bayo 3 bulan je.

Maknenyer hok bulan terakhir, tiada bayaran diterime walaupun kelas dah habis dijalankan.

Maknenyer kira2 niat sedekoh le segala apa yang dicurahkan tu kat bebudok yg ambik UPSR tu.

Nok kate ape lagi, bile SDA cakap peruntukan utk felda purun dah habis. terima jugak le walaupun kadang2 koi rase terkilannyer amat.

Kalo koi sorang je tok ke jadi maselahnyer. Tapi apabila melibatkan ramei rodong2 nih. Rase macam bersalah pulok. Ibarat macam koi tak buat keje dgn baik.

Maklum le, kite ngajor bukannye secara suka rela. Puas mujuk cikgu yg terlibat. Siap bagi ayat

"Tolonglah koi nih...esok2 ande masenyer aok kena mintak tolong koi pulak"..

supaye cikgu yg dipilih sanggup mengorbankan hari cuti untuk melaksanakan misi felda memberikan pengajaran tambahan kat bebudok yg ambik UPSR.

Tapi apabile kelas dah semua dijalankan, segala tuntutan koi hanto tepat pada masenyer, yg menjadi maselahnyer pulok imbuhan bayaran segala penat jerih yg tertunggak tu tok dapat penuh.

Se lagi, sekoloh tuntut seribu duit motivasi dan seribu duit kecemerlangan mase buat sukan dulu . Keknyer dapat hanya seribu je yg peruntukan motivasi. Yg kecemerlangan, kene tunggu dulu.

Tak tahu le berape lame pulok kene tunggu. Makekan, hujung2 tahun nih kebanyakan agensi dah nak tutup akaun.

Payoh ngarapkan duit orang nih. Serba saloh betoi jadinyer. Tak terima tuisyen karang, masalah besor. Bile jalankan tuisyen tupun ande jugok maselahnyer.

Tapi yang pastinyer, segale kesilapan tu bukannyer dari pihak koi sebagai pengurus tuisyen. Rasenyer pengurusan yang koi jalankan tu dah mengikut saluran yg betoi terutama bab tuntutan. Jarang sgt culasnyer.

Yg merisaukan koi sgtnyer, andainyer tahun depan masih berjalan tuisyen nih, puas pulok le koi cari cikgu yg nok ngajor apabila dah terkena macam tahun nih....

Sekian....

Tuesday, November 9, 2010

Monday, November 8, 2010

Week....geli melihatnya...

Salam....

Perhatikan video di bawah ni. Apa yg sebenonyer perompak tu makan....hehehe


Sedak ke bende tu?...

Sekian...

Sunday, November 7, 2010

Cerita dua orang rodong sekampung..

Salam...

Usin dan Ucop merupakan dua orang sahabat karib yang bodoh-bodoh alang. Apa sahaja aktiviti yang dilakukan atau ke mana sahaja pergi, mereka tak pernah berenggang.


Suatu hari mereka berdua telah pergi melastik burung. Mereka meredah semak dan belukar hinggalah sampai ke sebuah kebun. Mereka masuk ke kebun tersebut dan meneruskan aktiviti melastik burung.


Tiba-tiba mereka terlihat sebatang pokok mangga yang lebat buahnya. Maka mereka berdua pun berpakat untuk mengambil buah mangga tersebut. Usin mencari-cari kayu panjang untuk dibuat galah, tetapi tidak berjumpa.


“Tak payoh jolok, baling jer… ha.. kutip kayu tu, kita baling.. kala kena buoh tu karang, dia gugur la…” kata Ucop.

Maka mereka berdua pun mula membaling buah mangga tersebut bergilir-gilir. Setelah beberapa lama membaling, sebiji buah mangga pun tak dapat mereka perolehi.


“Letih dah aku ni… baling-baling tak kena. Ntoh masok, ntoh tidok! Karang kala jatuh buoh tu.. sekali muda, masang pulok tu.... buat penat jer…” Ucop mula mengadu.



“Ha’ah la…ya tak ya juga.. ntoh masok, ntoh tidok!” Usin membalas.


“Baik awok pegi cek buoh tu. Karang buat penat je kita baling buoh muda..” cadang Ucop.


“Awok tunggu sini kejak, aku pegi cek.. masok ke tidok….” Usin tidak membantah.


Usin pun memanjat pokok mangga tersebut, dan mula memicit satu persatu buah-buah mangga yang dapat dicapainya. Kemudian dia turun semula ke tanah.


“Ucop! Kutip kayu-kayu tu… boleh setat baling. Sema buoh mangga tu dah masok!” kata Usin dengan bangganya.


Sekian....