Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, November 20, 2010

Cuti dan kebun...

Salam.....

Takdepun yg kate cuti panjang nih tak beh. Kalo ande cikgu2 dan murid kabo gitu, nampok sangat pedoohnyer.

Memang cuti ni beh. Boleh bangun lewat, boleh nok kone je...kilir, kulu, darat, tebing....tok kisoh lalu. Tok payoh beriye fikir pasei sekoloh.

Musim cuti ni le mase terbaik untuk koi berehkan kebun yang semakin sepi ditelan kemalasan dan modal.

Kalo sebelum nih, hanya koi jengok mase2 ujung minggu je, kini koi semakin rajin dan bersemangat mengulang ke kebun tu walaupun hanya untuk seketika, menjeguk2 lebih kurang.

Bior ande orang cakak yg koi peneroka. Koi tok kisoh lalu. Memang koi anak penerokapun..

Hok yang dah ade hasil, koi kene berehkan menghapuskan semak samun terutama keliling pokok yang kalo babi nyurok kat pangkal pokokpun, harus tok nampok.

Semaknyer papalih. Kena selak dulu baru nampok ke buahnyer.

Tapi, yang tu koi tok risau sgt. pokoknyer dah hidup subur dan semakin membesar serte mengeluarkan hasil walopun tok banyok.

Yg masih memeningkan kepala yg pening sokmo nih, pasei kebun baru yang diusahakan stat dari tahun lepas dulu.

Kelmarin, koi cek.....dah tinggal dalam 70 drpd 440 pokok yang koi tanam bulan 12 tahun lepas. Yg lain habis kene ngap dek celaka kaki pendek tu.

Ni baru nak mula balik. Conggak punya conggak, lebih kurang 8 ribu lagi modal kene kuar . Semalam dah bereh dah nebas. Jumaat depan, budak2 indon upahan tu racun pulak.

Lepas racun....anak benih sampai. Tanam pulak antang tapok lame dulu tu.

Sepokok herge 13 hinggit setengah . Upoh nanam , tak bincang lagi dgn Indon tu. Koi ingat nak bagi 2 hinggit je. Kalo budak tu taknak....cari orang lain.

Tapi kali nih, pokok tu gerenti si babi celaka tu tak mahu dah. Benih pokok pancas. Sepokok hampir 15 kg beratnyer. Ande sesetengah tu yg dah berbuoh. Memang kompom selamat. Tapi kene tunggu 6 bulan dulu baru pokok tu stabil.

Yg kebun lame dulupun jenis pokok tu jugak koi tanam. Mula2 memang le nampok cam tanam tembe kayu je. Keknyer bile dah mula kuar daun...toksoh cerite le....bapok le lawonyer.

Harap2 bior le kali nih, projek tu betoi2 menjadi. Duit toksoh cakak le...ribuan hinggit dah abisnyer. Cume koi kuatkan semangat je. Kalo tok, lame dah koi juei projek tu, bior harge rendoh pun.

Tapi bile mikir balik....juei buat ape. Bukan senang nak cari tanah sekarang nih. Bile lagi nak wat harte. Sekurang2nyer ande le sikit bekalan buat anak2 bile kite dah takde nanti.

Bior lambatpun takpe. Janji ande usaha. Kalo menyerah kalah.....jawabnyer sampai bile2 le tak berjaye,

Tapi, kali ni memang koi nekad dah. Bior perabih duit sikit lagi pun takpe, janji hati koi benar2 puas. Lagipun ande duit pun kalo tak reti buat duit, takde gune jugak....

Harap2 bior le kali nih, berjaye...sebab orang kate, usaha tangga kejayaan.

Yang koi nih toh berape anak tangga dah dakinyer, keknyer tok berape nampok lagi kejayaannyer....

Gamoknyer tuhan suruh koi bersabor lebih sikit kot.....

Wassalam...


2 comments:

zulkbo said...

salam..
beh la aok
cuti pun berduit..
kaya orang meniaga
buah sawit ler nih
he he..

akuanakpahang (AAP) said...

Salam cikgu... Best yak dapat berehat sambil berkebun cuti sekolah nie.