Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Monday, November 22, 2010

Kenan sangat memburukkan orang lain...

Salam....

Kadang2 ter, takde tempat melepak, moh jugak koi pegi umah rodong2 tempat segelintir komuniti kat sini berkumpul.

Tujuan koi datang bukannye ade ape2, sekadar meluangkan mase lapang yang kadang2 tak reti koi nak habiskan.

Asei koi datang nyinggoh je, takde cerite lain. Asei koi datang nyinggoh je, asyik2 cerite pasei Felda nipu. Cerite pasei mandor tak reti buat keje, cerite pasei kepimpinan masyarakat kat sini tak betul.

Kadang2 koi jadi heran jugak dgn sikap manusia jenis nih. Orang lain buruk belake, yg dier sempurna sangat.

Memang betoi. Kat sini banyak sangat kepincangannyer. Dari kepimpinan pejabat Felda hinggalah ke pimpinan masyarakat. Memang berbeza dgn Felda lain. Nak dengo JKK mesyuarat AJK pun, payoh . Apatah lagi kalo nak memajukan masyarakat kat sini.

Yg Felda pulak, Kalo masih tak ambik ladang sendiri, takde pulak isu2 hangat timbul. keknyer bile dah ambik ladang tu untuk diuruskan sendiri, macam2 cerite tak enak didengor.

Ladang semak le, pokok mati tak bersulam, pokok tak kene baje, jalan pertanian takde, hutang dgn felda mencecah puluhan ribu, penyata tak dapat....macam2lah isu yg tercetus.

Tapi, segala rungutan tak profesional tu tak ke mane2pun. Sebabnyernyer, hanya cerite sesame kome je. Balik2 cerite yg sama, balik2 topik yg itulah dok diceritekan hari2.

Naik cemus jugak koi dengornyer. Tapi koi malas nak beta beriye kat puak2 tu. Cuma sekadar mendengor dengan penuh simpati.

Satu hari tu ade jugak koi bagi pendapat. Kate koi.....

"Kalo semue tak puas hati, mudah aje ....ambik gambor, kumpul bukti, panggil wartawan sinar harian. Hebahkan kat media. Takpun buat surat rasmi hantar ke wilayah, satu salinan ke pejabat sini."

Tapi, bile koi cakak gitu, kabo dek rodong tu, bukan keje dier. Itu keje JKK sini. Apa guna dilantik JKK kalo tak boleh tolong peneroka di sini.

Yelah...betoi le keje JKK, keknyer, org2 kuat JKK tu semua ade kepentingan dalam Felda nih, masing2 ambik kontrak kat sini. Takkan le nak adukan masalah tu kat atas. Silap2 gaye, tak dapat kontrak, takde le duit masuk.

Kate koi lagi.....kalo org JKK tu takleh buat keje, bior yang orang yang selalu cakak banyok pegi buat. Setakat cakak je takde gune ,....

Sindir koi sambil berlalu dengan alasan ke kedai beli kicap, bini suruh.

Gitulah....!

Tapi sebenornyer rungutan rodong tu memang berasas. Memang banyak kepincangan berlaku kat sini yg membabitkan hal2 ladang, hal2 keceriaan, hal2 pasarana dan sebagainyer.

Tengok lampu jalanpun cukup lah. Kalo Felda lain naik motor tak pasang lampupun takpe sebab setiap tiang elektrik boleh dikatakan ade lampu jalan yang dibiayai oleh JKK Felda itu sendiri.

Tapi di Purun nih, gelap gulita jadinyer. Lampunyer banyok keknyer tak menyala.

Begitu jugak dgn projek keceriaan. Duit habis ribu2, keknyer bukan mencantikkan, malah menyerabutkan jadinyer.

Begitu jugak dengan urusan Tuisyen Felda yang koi uruskan di sekolah. Tuntutan sepatutnyer 8 bulan, keknyer yang kome terima hanye 6 bulan je. Tuntutan bulan Feb dulu langsung tak diclaim oleh felda dan yang bulan Sept, dikatakan duit dah habis.

Bile koi usha felda lain bertanyakan cikgu yang menguruskan tuisyen tu, semua tuntutan telah diterime dan diselesaikan sebelum cuti sekolah. Sedangkan sekolah koi, tak selesai2 lagi hinggakan koi penah hantar mesej kat pegawai yang uruskan tu berbunyi...

" Jangan ande cikgu ngajor tusiyen tu buat aduan kat wilayah sebab keje buat, duitnyer tak dapat disebabkan pegawai yg uruskan tak ambik berat"....

Sebagai anak felda, koi faham, nak uruskan masyarakat kat sini bukannyer mudoh, nok2 pulok, banyok sgt yang terlebih cerdik dari pandai....tapi bior le dari semase ke semase ande perubahan walaupon sedikit....

Sekian....

5 comments:

cemomoi said...

susoh kalu seme rasa diri hebat lagi susoh kalu doh kija sebak ke ada kepentingan diri nih

wifenavy said...

Ooo.. dok kat Felda Purun ke.. koi nama je anok oghang Pahang, kek nye balik Temerloh 2 minggu sekali je.. membesar di perantauan..

akuanakpahang (AAP) said...

Moralnya usoh jaga tepi kain org yak :)

Entri Terbaru "Hari ini segak bergaya :)"

zulkbo said...

salam..
biasa dah mulut orang..
deme tu je yang betul..
orang lain salah belaka..

Jejaka Desa said...

Yang ande berkepentingan ter yang hampurasnye.Habih seme mende tak menjadi