Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, September 29, 2010

Tukar 50 dapat 150..!..pedooh je..

Salam...

Kebetulan pergi Triang pagi tadi, kome berempat singgah jap ke MayBank utk keluarkan duit gaji.

Sambil2 tu koi bertanyakan pasei wang kertas spt gambo kt atas tu yang masih heboh diperkatakan boleh ditukar di bank dengan nilai berlipat kali ganda.

Tujuan koi bertanya pegawai bank tu semata2 utk kepastian sebab koi sendiri ada hampir 20 keping wang tu dalam simpanan.

Yg kelakornya, salah sorang kerani yg koi tanya tu ketawa besar bila koi cakap ' betoi ke' apa yg kome dengo dari mulut orang.

Sebelum tu pulok adalah sorang hamba Allah yg selalu jemput anak dier kat sekolah, sudah beberapa kali menukarkan duit tu kat bank dan gaya dier bercerita seakan-akan benda tu benar.

Tu yang kome konfius sangat tu. Nak percaya karang, rasanya tak logik langsung dengan setiuasi ekonomi negara sekarang yg jatuh merundum boleh pulak bagi duit kt orang ramai sebanyak tu.

Tak percaya karang, macam apa yg dicakap tu betoi. Siap dengan reaksi muka dan dengan tarikh dier pegi tukar cerita kat kome nih.

Maklumat berkenaan duit tu rasa koi bulan 6 dulu dah koi tahunya. Aseinya bank negara nak ambik dengan nilai Rm450 sekeping tapi kene tunggu semasa sambutan kemerdekaan dulu.

Pas tu pulak dekat2 nak merdeka, dengo pulak nilainya dah jatuh kepada RM200 sekeping. Dan ade pulok yg beritahu ada orang penah tukar duit tu tapi bila koi tanya sape dan tukar kat mane, takde pulok maklumatnye.

Sari dua ni, timbul lagi cerite tu. Jadinya kome kebetulan pegi Triang, dan koi pulak nak keluar duit, sambil2 tu bertanyalah kat kerani bank pasei tu.

Mase nak kuar dari bank tadipun, kome sesaja berborak pasei isu duit tu dengan pegawai bank yg koi rase berpangkat jugalah orangnya dlm bank tu.

Kate dek pegawai bank tu, menkala betoi .....org luar tak akan dapat duit tu. sebabnya org bank pun "lapor" jugak.. pas tu, gerenti duit yg ada lambang tu habis dek org yg keje kat bank je. Toksoh harap le org luar nak merase..

Dah berborak lebih kurang dgn pegawai bank tu tadi, dengan gelak ketawa, kome beredar dari situ dan kalo cerita ni masih disebut2 lagi oleh sorang penjaga tu, koi dan GB nak ajak penjaga tu terus keluar ke bank dan kome sangup beri dier RM30 bagi nilai sekeping.

Gitulah............kalo buat memperdooh nih, pandai sgt orang. Dengan kita2 sekalipun mboh terpedaya.

Cuma yg bagusnya, duit simpanan yg ade lambang tu, bolehlah koi belanjakan dengan senang hati dan tak payohlah koi simpan2 lagi...setelah dari bulan 6 dulu koi kumpul.

Kira2 macam menabung jugak la tu.....

Sekian....


7 comments:

akuanakpahang said...

Hehehe..gitulah gayenya mekala kita dengor ngat mulut org nie... donia pun emboh dterbalikkan dek demenya... tak mudoh ker aok kawan dengor juga citer nei dah ushar pun kek haram tak jumpa jadi kawan abikan aje.:)

zulkbo said...

salam..
koi ada dengor juga..
koi dah simpan dekat
10 keping..last koi tanya
bank..tak de nye kabor
dek bank ke koi..pedooh!!

Cikgu Jang .. said...

hok simpan tu, belanja2kanlah....

endiem said...

Ada untungnya, dapat menabung, kalau masuk ASB pun lagi bagus.

afzan said...

bedooh je mesua tu. nasib tak bidaah

cemomoi said...

heee ketnya menabung yerk, tak kira terpengaruh juga ke ter cekgu? koi baru abih function dengan bank negara nih

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,

Nasib baik ada orang mempedooh ke aok cikgu, dapat juga aok menabung setiap kali jumpa duit yang berlambang tu...