Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, September 2, 2010

Bila dah dekat nak raya...

Salam...

Bile sampei ujung2 posa nih, macam2lah meragamnyer. Nengok ke lauk2 yg ade di bazar ramadan, takde dah yg seleranyer.

Nak beli lauk mentah pulak....puas pening mikir....bende le lauk nak dibeli nih....

Itu bab lauk pauk hok kite makan sokmo2 mase berbuke tu.

Pasei buluh lemang satu hei lagi..... nak beli ke nak cari sendiri. Itu yg menjadi persoalannyer.
Nak beli kene kuarlah modal Rm15 je....tapi nak seronok pulak, boleh ikut ahli2 kelab pegi cari sendiri kat hutan2 berdekatan.

Pastu tu bab lauk raye nanti pun menjadi satu agenda utama. Bese2nyer koi buat tempahan kat sorang peneroka kat sini yg sembelih kerbau.

Boleh nak beli daging2 yg ade dijual kat kawasan perniagaan sini, tapi koi takut tersalah beli...beli daging yg disumpit dengan pelali. Naye jadinyer.

Jangan weh....ramei tak tahu yg ader sebilangan penternak lembu nih, nak mudah keje, sari sebelum menyembelih.....disumpitnyer lembu tu tadi dengan pelali supaya tumbang bagi mengelakkan dari nangkap dengan guna tali.

Ce bayangkan, sebesor2 menatang tu boleh pengsan dengan ubat pelali tadi tu. Inikan pulak kita yg makan dagingnyer.

Kalo mengikut jabatan haiwan, lembu yang disuntik dengan pelali, paling kurangpun sebulan, baru boleh disembelih sehingga lembu tu tadi betul2 segar.

Bab nempah lauk kerbau ni pulak, yg menjadi masalahnyer, peneroka ni tadi tak beri jaminan sama ada boleh dapat ke atau tak kerbau dier. Boleh buat tempahan, tapi jangan bercagor sangat.....katenyer.

Satu lagi dekat2 nak raye nih, mood sembahyang terawih semakin menurun. Kalo dulu.....cukup semangat pegi masjid nih.....

Ini pegi jugak, tapi tak le sesemangat mula2 tarawih dulu. Tengok ke jemaah yg datangpun...tak ramei dah. Mula2 dulu sampai 8 saf...kini tinggal dalam 4 saf je....

Bile dekat2 nak raye nih, borok2 malampun tak ade berkisar bende lain dah.....cerite pasei kuih, pasei mercun, pasei buluh lemang, pasei daging, dan entry koin kali nih pun berkisar hok di atas tu...


Apa2 hal....sabor jelah...bukan lama dah nak rayenyer......cume tunggu je lah....

Sekian.....


8 comments:

cemomoi said...

heee tak sabo nok braya? takpe bbudok sekuloh pon tinggei sari je lagi, kome juga yang kija sampai nok raya

zulkbo said...

salam..
koi baru tahu yang daging
ubat pelali ni..bahaya
kalau di biarkan..

Cikgu Jang .. said...

Ramai yg tak tahunya...ubat pelali ni biasanya dibeli di siam nun, penternak2 lembu menggunakannya utk melumpuhkan lembu2 yg sukar ditangkap. Jika kita makan daging yg mengandungi ubat pelali, kesannya akan dirasa apabila seseorang itu sudah tua....biasanya ia akan melemahkan sistem badan dan paling ditakuti menjejaskan jantung kita...oleh demikian....berhati2lah ketika membeli danging dari penjual yg kita tak pasti kejujuranya dalam berniaga...

Webmaster@Echam said...

Yeke cikgu Jang. Popalih kalo makan. Rosok jantung wehhh bila doh tue nnt....

akuanakpahang said...

Kawan bab buluh nie kadang bior kawan beli aje.. kalau raya pose nei.. mmg tak larat lalu.. kawan pejam mata aje sesepuluh dua tu hehehe..kalau nok ukur dgn kederatnya padan dah tu.

Cikgu Jang .. said...

kwn gitu jugak..bese2nye kwn beli je buluh lemang nih....thn ni tengok gaya camne. Kalo rajin, cari...kalo malas...beli je lah gamok nyer...

JOHN DOE said...

slmt hr raya cikgu hj jang....maaf segala salah silap di alam maya nie...

en_me said...

lama tewww.. tujuh hari tujuh malamm lamernyerr.. ehehe

selamat menyambut aidilfitri cikgu jang ittewww