Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Wednesday, September 15, 2010

Pensel warna punya cerita...

Salam....

Awak mari sini !... ye ...awok la....ce mari sini kejap. Cikgu nak tanya nih...

Awok takde pensel warna ke ?..

takde ( isyarat menggeleng kepala).

Ngape ? Mak tak beli ke?

Tak...( dengan nada perlahan + rasa takut)

Ayah sape nama ?

si .........

oooooo...( dalam hati tak berapa kenalpun)

Ayah keja apa ?

entah....tak tahu....

Mak pulak keje apa ?

kedai makan...

kedai makan kat mane ?

kedai .........................

oooooooooooooooooooo...( dalam hati ...rupa2nya anak si ............................. )

ok lah....gi duduk semula dan balik nanti cuba mintak kat mak belikan pensel warna...


Senario yg berlaku pagi2 lagi sewaktu koi masuk ke kelas tahun 1 ngajar pendidikan seni.

Dalam banyak2 kelas, kelas nilah antara kelas yg paling koi hamun bila nak masuk. Bukannya tak suke, tapi kurang minat dgn mengajar murid Tahun satu nih....

Dan tiap kali masuk, tah berapa kali koi nengok jam....dan berharap sangat agar putaran jam tersebut lebih laju dari kebiasaan.

Dan pagi nih, kelas tu tak ramai yg hadir kerana suasana raya masih terasa tatkala sekolah lain sedang enak bercuti.

Disebabkan hanya separuh yg hadir, koi berikan tugasan mewarnakan gambar sahaja tanpa perlu melukis dan membawa kertas lukisan.

Sedang duduk di meja guru memerhatikan tingkah laku murid mewarna, perihal sorang murid menarik minat .....

pinjam warna ....

Tokleh...

pinjamlah kejap....nanti saya asah...

tokleh....( sambil menarik bekas warna ke dalam meja)

Kemudian ...beralih ke meja lain...

...............pinjam warna ....

takleh....

alah....pinjamlah...

takleh...mak saya pesan jgn bagi org lain pinjam, nanti cepat habis...( juga menyimpan ke dalam meja)

Beralih ke meja lain.......

Begitu juga .....

Dan akhirnya...kembali ke meja sendiri dan meneruskan mewarna hanya menggunakan pensel biasa yg sudah uzur dan patut kalau diganti baru..

Apabila sebut saja mak keje kat situ......koi kenai anak sape dan tak heranlah jika senario tersebut berlaku...

Ayahnya koi kenal.......keje kampung.....cuma koi kurang berodong dengannya..

penah juga koi dengar dari mulut orang dan drpd penampilannya pun....ada iras2 ...

tapi tak baik koi nak menuduh tak tentu pasal....

Maknya pula....seorang wanita yg tabah...

tahun lepas penah keja kat kantin sekolah ni.....

tapi pengusaha baru tahun nih, diapun dah tak keje lagi....

sebelum posa dulu...maknya keja kedai makan si......

memang pastilah.....tapi....entahlah....

rasanya kedai tu lama dah tak operasinya....

Cuma.....koi mudah sebak jika perkara begitu berlaku...

keinginan si kecil terpaksa dipendamkan gara2 desakan hidup keluarga....

dan kadang2....koi terfikir....kalaulah anak koi jadi gitu...........



Sekian......


6 comments:

akuanakpahang said...

Gitulah untung nasib kita hanya allah yang mengetahui semoga kita bersyukur juga. Apapun anak2 perlu diutamakan.

Cikgu Jang .. said...

disebabkan mak bapak....anak jadi mangsa....hih hih hih....

INTAN RH said...

hehe klu anak koi plak, cikgu bg keje mewarna je, balik rumah sure berbakul dia "ngumpat" cikgu..hahaha.. :P

relevan said...

Tu lah..jika kurang mangambil berat tentang pembelajaran anak2...bagi kawan sesak macam mana pun ..situ kena utamakan..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kita 53 tahun merdeka patutnya pendidikan bukan satu isu... patut ada asas macam tu ada di sediakan di sekolah...jika nak lagi baik baru beli sendiri..
salam raya pada cikgu

Jejaka Desa said...

Kala kite rase kite susoh.Fikir2 kan lah.Ande yang lagi susoh pade kite...