Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, September 4, 2010

Rasa kurang dah belanja...rupa2nya...dok jugak...

Salam....

Kalo cerite pasei duit, toksoh kabo lah nok berjimat...pedooh je.

Kalo dah terpakse, kot manepun, kene beli jugak biorpun tak banyak, tapi kalo dah sikit2 lama2 jadi banyak jugak.

Ini kisoh pasei duit . Minggu lepas koi kuar seribu dari mesin ATM buat belanja.

Tup tap tup tap...hari ni kuar lagi seribu ringgit sebab duit yg dikuarkan minggu lalu tu dah tinggal 5 hinggit je buat bayor macam bende dekat nok ke raye nih.

Ni tak tahu lagi lepas raye macam mane pulok. Dgn duit seribu nihlah nok beli dagingnyer, nok sedekah duit raya kat anok2 sedare dan bebudok yg datang umahnyer. Nak beli kuih rayenye....dan serba serbilah berkaitan dgn belanja nok raye nih.

Silap gayanyer, lepas raya ni, harus kene kuar duit lagi..hok balen2 yg ade dalam bank tu.

Toksoh kabo lah nok berjimat kalo semua bende kene beli. Kalo dulu2 bolehlah nok berjimat sebab harga tak naik melampau.

Ini kuih bulan posepun dah ade yg juei singgit 3 ketul. Setakat beli singgit, pada dgn anak koi sorang je melantoknyer.

Toksoh kabo lah nok berjimat kalo semua bende kene baru. Baju baru, seluar baru....cume bende2 yg besor2 dan mahei2 je tokleh nak ke barunyer....tapi itu belum lagi nak bini baru.....

Toksoh kabo lah nok berjimat kalo gaji banyok tu yg dapat, belanjopun banyak hok yg dapat tulah....maknanya, kerajaan bagi duit gaji serta duit raye tu betoi2 disuruhnye berbelanja dan dia tak kabo suruh simpan...

Biorpun hari ni kuar duit 500 lebih pasei pasang tintet kat jeep tu, tapi hakikatnyer.....bior le perabih takpe....janji hati puas...walaupun sedikit rase ralat sebab habis banyak tu....tapi bende dah berlaku...nok buat macam mana....terima ajelah...

Tapi kalo kita pegang kata2 keramat " Duit itu ibarat janggut, habis dicukur, tumbuh semula".....itu semua menyebabkan perasaan ingin berbelanja tu menguasai sikap ingin berjimat...

Begitulah adenyer...

9 comments:

cemomoi said...

duit gaji koi abih doh, baju raya bbudok pon tak bli lagik, roadtax insurans dan dan ni le kioknya, mujur topop ada 500 dek gomen buat cover ter, nok kena korek tabung gamoknya cari baju bbudok ni

Cikgu Jang .. said...

gonekan....jagn berhutang ngan ah long daoh le rodong pasei nak sambut raye...hehehe

endiem said...

dekat nak raya ni macam macam benda yang kena keluar duit, saman trafik kena bayar, tunggakan bil telefon pun kena bayar belum raya, insuran dan roadtax kereta pun kena dekat raya. habis macam mana tak habis duit.Kena buat bisnes jual lemang pulak nok cover.

akuanakpahang said...

Besor periuk besor keroknya.. tebal2 misai kalau cukur abis tumbuh semula tak pada laa kita... Satu lagi org kabor berjimat dan menabung laa sikit..itu kalau ada lebih boleh simpan dan bercakap gitu..kalau tak de malahan tak cukup nok berjimat goner? huhuhu..

Cikgu Jang .. said...

adea yg cantik tu...boleh koi jadi tukang suply buluh lemang...gone?

Cikgu Jang .. said...

masaelahnye...misai yg adepun tak berape lebat nok tumbuh...ce gone....baru tumbuh sikit, dah cukur bagi licin...

zulkbo said...

salam
koi suka hajat aok tu..
tambah lagi satu?he he..
bab tinted tu..kadang
menipu je kedai ni..
hat murah pun cakap
mahei..kita pulak bukannnya
tahu pun..?
realiti duit mmg kecik
ler nih..

roslaini saad said...

Salam Cikgu jang...
hahha...Bab duit ni memang Cayor ( cakap Perak )..cepat benar mengalir keluar...tapi tulaa kalau boleh korek-korek mana lubang ada terselit tak pe juga...ini tak de...menung laa kita...

de Future said...

topik artikelnya bagus. tapi maaf agak sedikit ngertinya..mksh