Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Tuesday, February 15, 2011

Sup hidung...



Sape sangke ade sebenonyer peminat sup hidung dan bibir lembu / kebau ni rupa2nyer termasuk le koi salah sorang daripadenyer.

Sedap weh kalo kene gaya masaknyer. Nok2 pulok makan tengoh perut lapor. Kaloh sup daging lembu tu dibuatnyer.

Rase dier macam makan sup kaki juge le..kenyel dan empuk bile direbus lama2.

Keknyer nak masak sup hidung nih kene betoi carenyer. Kalo tak, hilang selera nak makan. Kene bakor dulu hangus2, lepas tu kikis pulak antang kulit yang dah hangus tu. Lepas tu, baru lah cincang kecik2 dan basuh bersih2 sebelum direbus.

Nak ke bagi empuk kena jerang atas api paling tidokpun 3 jam lebih sebelum ganti air lain dan masukkan perisa ke dalamnyer.

Ade sorang pakcik tu geli sangat nak makan, kabonyer takut tak bersih sebab memandangkan hidung lembu tu sempudai kehitaman.

Keknyer koi jawab mudoh je nak tahu bersih atau tidak. Bile dah rebus dan sebelum masukkan garam, acu rase air rebusan tu. kalo ade rase masin, nescaya hidung tu tak bersihlah basuhnya. Sebab tahi hidungkan masin rasanyer.


Sesedap sup hidung nih, bagi koi sedap lagi kalo makan lidah lembu panggang......rase dier, lagilah lemaknyer....

Cara nak buatnyer, sama je dgn cara buat sup hidung tu tadi. Kena bakor dulu, kikis dan racik kecik2 . pastu panggang atas api........

Tapi nak rase makanan gitu, kene join puak yang melapah lembu je. Mase sudah2 melapah tu, mase itu le ade yang proses lidah tu untuk santapan sesiapa yang menggemarkannya.

Kalo dah rase sekali, mesti nak lagi........


7 comments:

akuanakpahang said...

Aduh kena kawan tak lepas nok nelannya kalau tak kabor harus koi makan aje :)

Anonymous said...

Kalo tAk tahu makn klu tahu selow sikit.lidah lembu pun gitu. Tapi itulah paling lembut

zulkbo said...

salam..
aok memang behh cikgu..
koi pun lama tak makan tu
nampok sedak je..he he

Cikgu Jang .. said...

Nak merase lauk kijang, rusa, planduk...payoh amat sekarang nih...dpt makan sup hidung kebaupun dah kira bagus.....bukan senang nak rasenyer...

Sedap weh.....sedap pade sup kaki lembu lagi...

cemomoi said...

geli geleman koi membayangkan bibir lembu ter

CekWa said...

gayernye te sedak...nak gek mencube kalo ander yang masoknyer...~

Cikgu Jang .. said...

hehehe....jgn bayangkan bende yg tak masak lagi weh......sembat je...sementara sempat..