Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Saturday, February 12, 2011

Petua kalo kena sakat....

Salam....

Alhamdulillah.....setakat nih sepanjang kegiatan koi mengikuti outdoor sama ada mase aktif dengan Pusat Kokurikulum Negeri mahupun Daerah dulu ataupun aktiviti mencari ikan atau sebagainya, belom penah koi kena sakat dek jembalang mahupun spesis dengannya.

Tatkala rodong2 yang sama2 ada pengalaman cari ikan atau berburu penah ade yang menceritekan pengalaman kena sakat dek hantu nih.

Setiap perkara yang terjadi ada hikmahnya, dan perkara sedang terjadi ada petuanya.

Begitu jugak dengan salah sorang rodong koi yang boleh dikatakan aktif memancing ikan terutama menjelang senja atau waktu malam.

Dikala matahari menyembunyikan wajahnya, tatkala itulah spesis hantu jembalang ni akan berkeliaran di kawasan mereka.

Penah rodong ni beritahu saat dia mengail waktu petang dan apabila kail asyik mengena menyebabkan leka hingga ke malam.

Dan waktu nak balik motor yang ditungganginya takleh bergerak walaupun dipress laju2. Tambahan pulak katanya motor tu baru keluar plastik. Baru 2 bulan beli katanya.

Apa nak dikatalah.........takutnya usah cerita. habis segala bulu yg ada meremang dan tegak berdiri. Orang cakak, kalo bulu roma tetiba je berdiri, nescaya ada hantu kat dekat2 situ.

Disebabkan bukan saja ade ilmu mancing, ilmu kesabaran pun ade, rodong ni pun turun motor dan cuba tolak perlahan2.

Mase tolak motor tu, mboh pulak jalannya. Keknyer mase naik je...takleh jalan. Tu yang menyebabkan rodong koi ni syak yang ade sesuatu menumpang dibelakang motor tu.

Ditelek kat cermin, tak nampok apa2. Keknyer berat semacam je motor tu.

Dan ketika itulah........teringat pesan seorang pakcik yang mahir dalam ilmu hutan berpesan kepadanya jika dilanda setiausi sebegitu.

Pesannya .... Cakak kuat2 dengan benda yg tak nampak tu bahawa :

" Hei kawan.........awok ni sakat salah orang. Sebelum awok ande kat sini, koi lama dah main kawasan nih. Ni tempat koi kencing, berok kat sini. Tak payah ngacau koi sebab awok tak kenei koi ni sape. Ni kawasan koi main. Lama dah kat sini dari awok lagi..." Macam marahkan orang biase walopun tak nampak toh sape2 yang kita marah tu.

Kata dek rodong tu, petua yang diberikan tu rupa2nya menjadi wehh... Lepas beberapa minit setelah hampir menolak motor, dan akhirnya sampai kat satu simpang, rodong nih pun beritahu...lagi

" Hah kawan .........sampei sini cukuplah awok numpang motor koi...awok ikut jalan lain, koi ikut jalan lain....jalan kita tak same"....

Tapi rodong ni tak terus balik rumah sebab takut bende tu ngikut balik....tapi dier singgah kedai kopi ngeteh dulu bagi hantu tu bosan nunggu kot kalo ade hasrat nak tikut balik.

Jadinya, apabila koi mendengar akan cerita yang penuh semangat siap dengan gayanya sekali, koi andaikan bahawa tujuan petua tu diberikan agar kita menjadi berani dan tidak lemah semangat bile terkena gitu.

Maklum le..kalo berdua atau bertiga mungkin keberanian tu ade, keknya kalo sorang2 .........silap2 mboh lari pecut selaju yang boleh.

Dengan kata gitu semangat nak marah tu datang sekaligus memadamkan rase takut. Dan mengikut kata orang2 tua kalo kita takut, suka sangat le benda tu nyakatnya, keknya kalo kita berani........benda tulah pulok takut kat kita.

Sejauhmana kebenarnya..entoh lah...mungkin betoi kot.

Se lagi pengalaman rodong tu cakak kalo bende2 gitu ade kat pokok dan menyakat kita, pegi bakar pokok tu.....nescaya bende tu akan lari ketakutan sebab takut dengan api..

Tapi peristiwa bakar pokok tempat pontianak bergayut dah banyok kali koi dengor bahawa memang pontianak tu berpindah tempat.

Sebagai penutupnya, apa yang koi ceritakan kat atas tu salah satu cara rodong koi menanangi setiuasi gitu, dan mungkin cara dier menjadi pade dier mungkin tidak pada kita.

Tapi hakikatnya, apa yang penting, kalo kena gitu, janganlah terburu2 cabut lari dan baca le apa ayat Al Quran yang kita ketahui sebagai pendinding.

Cuma kalo boleh janganlah terkena kepada koi dan rodong2 sekegiatan ni....maklum le....takut jugak main dengan benda2 halus nih....

Wassalam....

8 comments:

akuanakpahang said...

Best dengor citer ginie.. moralnya kita kena berani dia pun makhluk tuhan juga. Kalau cakap molek2 emboh dia paham jagan cakap besor sudah.

Cikgu Jang .. said...

biasenye org yg x kuat semangat je yang kenan disakatnya...

Sham said...

koi tak takut tapi koi serammm...!

Anonymous said...

kalau masuk hutan mana sceruk sekali pun ustaz cakap jangan terus masuk rumah. tunggu lah di luar skektika nanti yang menumpang akan fedup dan belah...
ngeri nya mendengar...

zulkbo said...

salam..
gitu petuanya yak?
bawa hantu tu ngeteh
dulu yak..?nanti idoklah
sampai ke rumah..molek juga
petua orang lama..ada baiknya

zul permatang badak said...

Cikgu....best juge dengor cite atu tu.....tapi kalau dah senja sangat tak payah pergi memancing lah......masa tu memang ...berkeliaran puak2 tu....

relevan said...

Kita sakat hantu tu balik..

Cikgu Jang .. said...

hahaha.....kalo terkena gitu, boleh le guna...kot2 menjadi, mana tahukan...