Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, February 20, 2011

Popalih....potok, banyoknyer...


Salam.....

Jam 4.35 kome berlima selamat sampai kat lokasi Peringkat 4 Pejing dengan agak terkejut melihat air paya yang dulunyer bapok le besor, tapi telah surut dengan banyok.

Setelah bertekak lebih kurang memilih lokasi mana nak buat port dan lokasi strategik nahan jaring, akhirnye kome ambil keputusan di kawasan berhampiran jambatan yang hampir dengan jalan utama.

Tanpa berlengoh, keluokan jaring, pastu masuk dalam paya terus tahan sebab takut tak sempat tahan kerana hari semakin menjelang petang.

Seperti cam biase, melihat dah semua turun, bior le koi siapkan khemah dan masok untuk makan malam sebab kalo turun semua, tak makan nasik kome.


Kali ni kome berkhemah atas jalan je. Senang nak tengok jaring malam tu nanti.



Keadaan paya yang amat berbeza waktu kome pegi bulan 12 yang lalu. Mase tu air melaut besonyer. Tapi kini paras2 pinggang je campur selut.

Tapi memang betoi kate salah sorang ahli yang ikut pegi , ikan memang banyok kat sini. Tengoh2 tahan, je mboh kena dah ikannyer.

Terbukti apabila untuk petang tu saja dah dekat 5 kilo dapat ikan dan paling banyok ikan potok dan laih , walopun malam belum lagi menjelma. Kira2 rezeki kome untuk santapan makan malam.

Makakan ade rodong yang bawok rencah untuk masak gulai tempoyak, maka, makan gulai tempoyak laih dan sekor bilut kome malam tu. Selain tu ,ikan pekasam, budu.......pucuk putat
( tanaman yang tumbuh di dalam paya) menjadikan kome makan luar biase banyoknyer.


Pucuk putat ( buat ulam cicah budu) , payoh jumpenyer kecuali di kawasan2 tertentu. Rase dier sebijik macam rase serai kayu. Kelat2 sikit. Keknyer memang sedak dimakan.

Bimbang ikan busuk kalo tak tengok waktu malam, kome turun jugak dengan meraduk air campur selut. Mula2nyer serun jugak, tapi bile tengok ikan bergayut kat jaring, jadi seronok pulok dah.


Waktu pagi sesudah sarapan ala kadar, semua jaring yang dipasang, kome angkat dengan ikan2nyer sekali supaya nak cepat.

Dan seterusnye , kome gayut jaring tu pada pelepoh sawit supaya senang nak tanggalkan ikan.

Campur sebelah malam, dekat2 juga penuh 2 tong putih tu...

Sampai kat rumah, hampar atas tikor dan basuh dulu supaya bersih.

Ikan laih..............sebeloh senja je banyok dapat. Waktu pagi, ade le 3,4 ekor yang sangkut.

Ikan haruan, keli, ubi, toman.......................hampir 7 kilo kome dapat.

Ikan kepor atau patung....ikan yang susah ditanggalkan drpd jaring kerana sirip atasnya tajam dan melekat kuat kat jaring.
Dan tangkapan paling banyok.........ikan potok...macam2 saiz ade....... Campur semua, lebih kurang 30 kg hasil tangkapan kome untuk sesi ni.

Sampai2 je kat umah, koi terus siang separuh drpd ikan yg sudah diagih kpd 5 bahagian tu dan separuh lagi koi eksport kat mak koi sebab dah tak larat menyiangnyer.

Yang dalam besen tu, khusus untuk dibuat ikan pekasam.


Memandangkan stok pekasam yang ade dah semakin berkurangan.

Nak cerita sebeloh malam tu, kome diganggu oleh makhluk halus sehingga nak tidurpun tak dapat. Menyebabkan koi lari tido dalam kereta sebab tak tahan kene gigit dek semut kecik yang juta banyoknyer bawah kanvas alas tido tu.

Kalo nyamok, ade ubatnyer, kalo semut tu.....................ngeri koi melihatnye.....

Dan misi seterusnya...................sama ada lampam Sungei Serting ataupun seluang mungkus Sungei Pahang.............

Tengok mana yang sempat dulu.............

Wassalam...


11 comments:

akuanakpahang said...

Salam, popalih raya betul deme ngan ikan yak kalau dekat emboh kawan gi mengiding :)

Cikgu Jang .. said...

hehehe....moh ke mari, koi bagi rase ikam pekasam speacial yg kome buat....

relevan said...

Potok perkasam..goreng garing..perghh!

Sham said...

pohpalh aok weh...ni dah tahap nelayan profesional dah ni...

zulkbo said...

salam..
pucuk putat..mak mertua koi kala jumpa
siap buat nasik ulam nih..ermm..sedakk
tak hengat wehh..he he

cemomoi said...

koi nok ikan kepor, isi dalam akorium

Cikgu Jang .. said...

ramei peminat pekasam potok nih rupanyer...peram lama sikit bagi tulang dia reput...

pucuk putat nih kat kwsn tertentu je tumbuhnyer, dan sekali berpucuk...........tak berabis ngutipnyer...

kome ni kesnyer minat je buat keje gini. kekadang tu badan letih sebab tidur tak cukup, main air, badan kotor...keknyer bila buat gitu, hilang tension waktu keje....

Cikgu Jang .. said...

ikan kepo ni, bile kene jaring, payoh dah nak selamatnyer, sebab nak nanggalkannyer kene cekik kepala dier kuat2 takut mengelupur...dan bile ngelupur je, takde bendelah .........lukalah jari dibuatnyer....

keknyer kalo iukan keli, gerenti sampai umahpun bergerok lagi....kene ketuk kepala dulu sebelum boleh siang....nyawa liat sikit.

Cik SHiNJU said...

As salam...

Ikan2 yg aok sebut ter,ade yg koi
x pnoh dengor pun..huhuh..Aok buat pekasam
style org utara yek...koi suke pekasam style pahang..buh asam keping ngn garam jek..

Jejaka Desa said...

Potok pekasam popaleh sedaknye weh....

mypekasam said...

best gilo..tingin nak join..heheh, kat kpg chek ikan potok tu kami panggil ikan selat, tapi tak byk cam nih, skali timba telaga ada la dapat 3,4 ekoq...