Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, August 27, 2009

Jalan2 cari makan

Salam...

Hari selasa baru ni kome anak beranak sempat juga pergi pasar Ramadan kat Temerloh, biasanya tiap2 tahun kome akan nyinggah jugak kat situ, nengok2 kot ade makanan yang berkenan kat hati.

Jalan punya jalan, takde menda yang luarbiasa yang boleh menggugat selera koi ni, kebanyakan makanannya same je yang ada kat pasar2 ramadan yang lain.

Jadinya, sebab kalau tak beli lauk, karang berbuka nak makan ape, jadi koi belilah juga sedikit lauk dan sayur keladi yang pandangan koi bapokle menyelerakannya.

Bila waktu berbuka je, makanan yang koi beli tadi.....is is, jauh sedapnya kalau kome masak sendiri. Bukan nak mengata, tapi kelazimannya kalau perut lapor, semua benda rasa sedap, tapi jelas makanan yang koi beli tu memang tak sedap langsung, takde lalu ciri2 gulai keladi yang asli. Nasib baik le koi beli RM 2.00 je, kalau tak tentu koi rasa menyesal.

Begitulah adat orang niaga, apa yang dinampoknye ialah untung je tanpa mengira rasa dan selera orang ramai. Nasib baiklah orang tu niaga kat Temerloh, kalau kat Purun ni, nampak gayanya awok habiskan sendirilah apa yang awok jual tu...sebabnya orang yang belinya , orang yang sama tiap2 hari .

6 comments:

Webmaster@Echam said...

Gitulah gayenyer cikgu wehhh.. Bulan pose ni mcm2 ada tapi bab rase tu mmg koi tak berkenan. Kalao kat Damnsara Damai ni koi beli kat org biase koi beli je sebabnyer koi dah tau dia punyer rase camne. kalo setahun sekali baru koi nampok muka meniaga mmg koi tak beli ler jawabnyer....

relevan said...

Cuba cikgu test dtg bazar ramadan Jerantut pula..

zamtavac said...

wah - wah aji jang awok dah pegi bazar ramadhan kat tloh ... koi yang duk kat tloh tak pegi lagi pun walaupun dah masuk 6 hari puasa....

endiem said...

Cik gu aji..
Beli makanan yang biasa2 orang jual.. makanan yang jarang orang beli kebanyakan tak laku dan di jual balik esoknya..

Cikgu Jang .. said...

ko setuju ngan cadangan endiem tu, biasanya makanan yangb tak habis tu dijualnya kembali...kena beringat tu.

Aok ni ustaz zam, duduk kat temerloh jaya pun tok gi lagi, bila lagi nak perabihkan duit tolong orang temerloh tu niaga...ni mesti rajin masak ni.

koi ingat nak gi jugaklah bazar ramadhan jerantut tu, koi nak cari murtabak yang dikatakan sedap sangat tu...tapi kalau mahal sangat, bior koi beli yang murah aje le...sebab penah dulu koi beli rasanya sama aje ngan yang lain2.

Kadang2 kita ni kesian jugak kat orang niaga tu, nok pulak tengok makcik2 yang jual....walaupun kita tak kenal diapun, tapi rasa simpati tu ade...dan mulalah nak beli sikit yang dia jual...tapi sekali jelah kalau benda kita beli tu tak berbaloi...

DaliaLiyana said...

mst best byk leh g ronda2 kat bazar ramdahn kan? kat tmpt dalia ni pun byk gilerbazar ramadan....
slmt berpuasa...