Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Monday, August 3, 2009

'1 Malaysia' punya cerita

Salam.....




Semenjak dua menjak ni, boleh dikatakan koi nye sibuk sokmo. Hari ni baru habis mengendalikan kem '1 Malaysia' yang diadakan kat Pusat Kokurikulum Bera. Kem tu mula nya hari Jumaat lepas dan habis petang tadi.

Pada mulanya koi rasa malas sangat nak sertai kem tu, tapi disebabkan rodong2 jurulatih begitu bersemangat, terpaksalah koi semangat juga.

Tapi, bila hari2 akhir, koi rasa ni perkemahan yang paling menarik sekali. berbanding dengan perkhemahan lain2 yang pernah kome uruskan Mungkin disebabkan komitmen jurulatih dan pihak PPD atau aktiviti kem yang tak seperti perkhemahan pendidikan luar, tak tahulah. Tapi...memang kome rasa happy dan ceria walaupun setiap masa terasa letihnya.

Sepanjang kem ni berjalan, macam2 perkara ada. Barulah kome tahu yang ada sebilangan kecil murid2 sekolah kat Bera ni tidak boleh berbahasa melayu dan memahami cakap melayu. Pening jugalah kome memberi arahan untuk buat aktiviti. Tapi nasib baiklah kumpulan aktiviti menggabungkan 4 kaum yang ada pada setiap kumpulan.

Kesimpulannya, program kem '1 Malaysia ' ni merupakan kaedah terbaik untuk mendedahkan identiti dan budaya setiap masyarakat yang ada di Malaysia ni supaya tidaklah sesetegah murid tu diibaratkan sebagai 'katak di bawah tempurung'.

5 comments:

JOHN DOE said...

YA 1 MALAYSIA....RAKYAT DIDUNGUKAN...DUIT DIUTAMAKAN...HEHEHE...

xSKPan said...

salam cikgu

google Sek purun

tak sangke jumpe blog ni

dulu sek purun jugak

zaman2 cikgu pakai kawasaki ninja

Cikgu Jang .. said...

Entahlah....pemimpin kite ni....macam2 cara nak tarik perhatian rakyat...

Cikgu Jang .. said...

oooo....xSKpan...
terima kasih sebb kenal lagi cikgu awok. dulu memang pakai motor tu, skrg ni pakai kapcai aje dah. awok keja ape yek skrg ni?

xSKPan said...

saye tgh blaja, tak keje lagi

all the best utk cikgu, family, SKP