Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Thursday, December 16, 2010

Sedak weh ikan kat lombong ni...

Salam...

Sampei je kt lokasi lombong ter, tanpa berlengoh, otai jaring terus turun ke air tu pun terus pasang jaring di sekeliling kawasan lombong tu.

Kalo ke tengok riak ikan kat situ, popalih.....besor weh nangkapnyer. Kome punye le teruja dan mula memasang angan2 berkemungkinan mendapat ikan besor2 yang sedak2.

Tapi sape sangke, tetiba je ujan turun bapok le lebatnyer. Puas nunggu ujan berenti sebab banyok lagi jaring tak ditahan.

Makakan fiber ande satu je. Kalo ande dua, ramei sikit boleh turun ke airnyer. Nok ngaruk dalam air, gone...bapok dalamnyer lombong tu. paling tidokpun 20 kaki kedalamannyer.

Lepas berenti je ujan turun, edisi memasang jaring disambung semula. Mase itu le, dapat seko ikan kerai yang rase koi sekilo beratnyer.

Takde bendelah.........senyum lebor kome. paling tidokpun lauk makan malam dah lepas dah. Masing2pun ceria je dan mula bayangkan keesokan pasti dapat lebih banyok lagi. Sedangkan baru 2 jam nahan dah kena seko kerai yg besor.

Siap nahan, tukang nahan jaring tu balik, dan koi nampok sengeh semacam je. Rupa2nya 2 ekor lagi kerai dan sekor tu beratnya lebih sekilo ande dalam fiber tu.

Rezeki sungguh kome petang tu. Sebab gamoknyer ujan turun lebat, ikanpun main kat gigi air gamoknyer. Tu yang mudoh kenanyer.

Disebabkan khemoh kome lecun , rodong Kuantan tu ngajok le tidor umah dier. Kebetulan pak mertua dier ande sekali ngikut.

Kome setuju amat le, maklum le gone nok tidur kalo habis khemah basah lejut. Malam tu gamoknyer ujan pasti turun lagi.

Lagipun kome bercadang dah nak nengok Malaysia lawan Vietnam malam tu. Di samping nak makan sedak ikan kerai masak lemak cili api.

Lepas nengok bola, kome berlapan sekali lagi ke lombong tu nok tengok jaring yang ter...tengok air..popalih besornyer...sampei nak cari jaringpun tak jumpe sebab tengelam...

Dapat le sikit ikan mengkawan pengubat duka.



Ikan yang sama keknyer tukang pegang je berlainannyer...maklum le kalo dah seronok....masing2 ceria nok tunjukan bukti...

Ikan mengkawan.....gamoknye memang jenis berkawan dan berkumpulan...sebab tu le sekali kena sampai berpuluh ekor banyoknyer...

Dan keesokan harinya...........pagi2 lagi kome dah menuju ke lombong ter dengan harapan agar paling tidokpun dapat bawok balik sekor kerai sekilo sorangpun dah memadai.

Tapi, rezeki adalah ketentuan Allah SWT.....hanya ikan mengkawan yang sangkut kat jaring dua inci je banyok mengena. Ikan besor................takde lalu. Harapan hanya tinggal harapan je. Kalo tahu, mungkin kome tahan jaring kecik je banyok2 berbanding jaring besor tu.

Gitulah....kadang2 apa yang kita harapkan payoh nak jadi dan kadang2 apa yg kita tak jangkakan, jadi sangat pulok.

Macam kes nih, walopun tempat yg ditujunya ...jauh, namun sekurang2nya kome berpuas hati dapat makan nasi malam tu ikan kerai masak lemak cili api yang dimasak di rumoh rodong kat Kuantan tu

Dan yang selebihnyer, kome agihkan kepada 7 bahagian buat lauk makan tengah hari.

Dan pastinyer, balik dari Camaron Hingland sabtu ni, akan koi aturkan pulok misi memburu jelawat yang dikenalpasti banyok di satu pot yang jarang dikunjungi oleh pemburu ikan air tawar di sekitar sini.

Nanti bile maklumat lengkap diperolehi, kemungkinan kome akan ke sana dan meneruskan misi mencari ikan sambil mengeratkan silaturrahim sesama kome.

Sekian....


7 comments:

zulkbo said...

salam..
aok memang berhantu
betul ngan nangkap ikan
ni yak..molek la
juga dapat makan
yang fresh..berbaloi

Cikgu Jang .. said...

Salam zul....koi sebenornyer bahagian perancangan je ...tolong2 memeriohkan suasana...hehehe

akuanakpahang said...

Popalit sedak ngat ikan te kalau buat gulai masam tempoyok kecor air lior kawan huhuhu...

cemomoi said...

meleleh koi nengok... dah lama koi tak ngikut menjaring

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

SALAM
LAYAN..GUA GULAI NANTI IKAN TU CIKGU

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

LAYAN GUALI SODAP TU

Jejaka Desa said...

Dapat beso2 gini sedak amat kala bako.