Penginapan Sewa harian di Shah Homestay . Layari www.homestayshah.blogspot.com

Sunday, December 19, 2010

Pegi Camaron balik hari...

Salam....

Kalo dulu, nak pegi Camaron kene fikir 2 kali. Sebabnyer tepakse menempuh dua negeri lain sebelum masuk semula ke Pahang.

Kini sape sangke, dengan siapnyer jalan baru, boleh pegi ke sane balik hari je.

Koi kire dari Kuala Krau tempat kome bertolak beramei2, lebih kurang 3 jam perjalanan je dengan melalui jalan ke Jerantut, Lipis, Sungei Koyan dan akhir sekali mendaki ke Camaron.

Hale balik, koi sukat mase perjalanan dari Renglit ke Sungei Koyan, tepat satu jam perjalanan dengan purata kelajuan 80 km/jam. Lebih kurang 80 km jaraknyer.

Jalan baru yang dibina tu memanglah bengkang bengkok keknyer selekoh dier tak le tajam sangat. Pemanduan kitapun boleh releks dan jalannyer pun lebar.

Cume sepanjang perjalanan ke Camaron tu, hanya pemandangan hutan belantara je yang dapat dilihat dengan menempuh banyok kg orang Asli. Pertama kg org Asli yang yang ade di situ iaitu Pos Betau yang lebih kurang 25 Km jaraknyer dari Koyan.

Tapi kalo nak best, lebih baik tidur sana semalam sebab kalo dari Temerloh / Bera nih.....letih jugak le mamandu tu kecuali kalo duduk kat Raub ataupun Lipis....memang boleh pegi balik hari tanpa berase penat yang terlampau.

Tapi kome sebab konvoi 6 biji kereta, dan sesetengoh tu ande keje, jadinyer tak dapat le nak bermalam ka sane....


Simpang dari Koyan menghale ke Camaron. keknyer ditulis situ ke Pos Betau....

Tengah menunggu sebiji lagi kete dari arah berlainan. Sambil tu boleh le makan2 bekalan yg dibawe.


Maklum le hari cuti....jalan menghala ke Tanah Rata dan Brinchang memang jem....

Ande rupanya kawasan jeram kat situ iaitu kat kawasan pejabat hutan sana tu....airnyer bapok le sejuk, keknyer bebudok.....pantang jumpe air sungei...nok juge mandi..

Antara peserta yang mengikuti rombongan keluarge....edisi bergambo menamboh koleksi ...

Antara yg koi suke pegi ke sane apabila menikmati aiskrim stawberi di samping makan jagung mentah...

Bile dah tahu jalan ke sane....rasenyer tak lama lgi, harus kome ke sane lagi. Maklum le, dengan jarak yang tak berape jauh, di samping ande keistemewaan yang terdapat di situ yg takde di tempat lain.

Dan kalo kome ke sane lagi, rasenyer taklah pegi balik hari je. dan sekurang2nyer sebelah malam ter, boleh membeli belah di pasar malam Brinchang yang pasti menarik utk dikunjungi.

Dengo cerite pulok, keluarge kome ni bercadang nak pegi ke Langkawi pulok secara beramei2. Kalo gitu mungkin elok sewa sebiji bas je untuk ke semua ahli keluarga sebeloh mok koi sebab senang nak urus.....

Sekian....

8 comments:

akuanakpahang said...

Salam makin mudah dah kita nok kesana pendek kata kalau kena tukar kesana tak de hal dah gamoknya hehehe :) Pon gitu koi tak emboh :)

sha said...

Dari Btg dua jam suku jer..Kawan pun balik ari..

zulkbo said...

salam..
beh juga nampoknya
yak..?sesekali berkonvoi
cenggitu..

cemomoi said...

time cuti ni ramei ngat orang.. hujan pulok kot

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam...ada org cari ke..sampai balik hari..tak lepak lepak dulu

acah aje... said...

Tapi koi balik ari tu...lebih kurang seminggu yg lepas...cemas terjun Gaung, tetiba di depan ada jln putus, nasib baik ada org berdiri ditepi tebing jln tu...kalau tidak munkin koi dah jadi aruah...
Peliknya ngape tak letak papan tande nyabokan ade jln putus....
jln putus tu cuma tingge sikit je utk kereta lalu....
Ari mlm jangan lalu weh jln tu....mampos kita....

piewahid said...

koi tak pernoh lalu lagi ikut koyan ni weh. mmg org kabo dekat amat.

abu muaz said...

seronoknya.